Снимка: iStock
Японският производител на автомобили Toyota Motor - вторият най-ценен и вторият най-голям производител на автомобили в света - изрази мнение за известна предпазливост към нововъзникващата индустрия на електрическите превозни средства: електромобилите са прекалено идеализирани.
Президентът на Toyota (тикер: TM) Акио Тойода направи своите мрачни коментари на пресконференция на Японската асоциация на автомобилните производители в сряда.
„Когато политиците казват: „Да се отървем от всички автомобили, използващи бензин“, разбират ли какво означава това?“, заяви Тойода в статия в The Wall Street Journal. Изглежда, че проблемът е в темпото на промяната. Тойода се притеснява, че политиците, които определят политиката за EV, не разбират цифрите.
Към 2035 г. Китай например не иска в страната да се продават превозни средства само на бензин. Целта е 50% от продажбите на нови автомобили да бъдат с нулеви емисии - или горивни клетки, или акумулаторни електрически - и 50% хибридни превозни средства с акумулаторни батерии. Японски политици, някои европейски държави и някои щати на САЩ, водени от Калифорния, предлагат подобни цели.
За да се постигне тази цел в Япония, ще са необходими стотици милиарди долари в нови инфраструктурни разходи, според Тойода. Станциите за зареждане ще трябва да станат повсеместни. Нещо повече, комуналните услуги би трябвало да генерират повече електроенергия в подкрепа на транспортните сектори, както и за да запазят осветлението в бизнеса и домовете.
Автомобилната индустрия също ще трябва да инвестира стотици милиарди долари в ново производствено оборудване и капацитет на батериите.
Като пример Volkswagen (VOW.Germany) планира да инвестира около 40 милиарда долара в превозни средства, захранвани с батерии, през следващите пет години. Целта му е до 2030 г. да има до 25% от общите продажби от електрическите превозни средства.
В плановете на Volkswagen има несъответствие във времето. Това е петгодишна цел за харчене и 10-годишна цел за продажби. Правейки опростената корекция за харчене над 10 години, Volkswagen може да похарчи 80 милиарда долара капитал за производство и развитие на електромобили.
Разширяването на данните на Volkswagen към индустрията дава около 700 милиарда щатски долара, за да достигне 25% проникване на акумулаторните батерии до 2030 г. Достигането на 50% проникване може да струва трилион долара допълнителен капитал. Това е само частта от автомобилната индустрия. Не покрива разходите за комунални услуги.
Volkswagen е най-големият производител на автомобили в света по продажби. Компанията е доставила почти 11 милиона автомобила през 2019 г. Toyota, втората по големина, е доставила почти 9 милиона бройки. Двойката има около 20% пазарен дял от всички продажби на леки автомобили по целия свят.
Volkswagen е третият най-ценен производител на автомобили с пазарна капитализация от около 100 милиарда долара. Пазарната капитализация на Toyota е приблизително 250 милиарда долара. Тези цифри взети заедно са по-малко от капитализацията на Tesla (TSLA), възлизаща последна на над 600 милиарда долара.
Тази година Tesla ще достави около 500 000 превозни средства. Но той бързо се разраства и очакванията за растеж се увеличават през последните месеци, което се дължи отчасти на повече правителствени цели за електромобили.
Китайският производител на EV NIO (NIO) вече е четвъртият по стойност автомобилен производител. Компанията е доставила около 60 000 автомобила през целия си живот. Акциите на NIO нарастнаха с повече от 1000% годишно до момента.
Toyota има известно предимство при автомобилите с батерии. Той е продал повече хибридни електрически превозни средства от всяка друга компания. През юни 2020 г. компанията заяви, че иска да продава повече от 5.5 милиона електрифицирани автомобила годишно - и 30 милиона кумулативно - до 2030 г. Целите на Toyota включват нейните хибридни модели като Prius. Нещо повече, Toyota и Panasonic (6792. Япония) имат съвместно предприятие за батерии, наречено Prime Planet, което прави EV батерии.
Като цяло Toyota, изглежда, възприема по-премерен подход към развитието на електромобилите и по подразбиране предупреждава инвеститорите да направят същото.
*Материалът е с аналитичен характер и не е съвет за покупка, или продажба на активи.
Още по темата:
5 производителя на електрически автомобили за следващите 10 години
Срив при производителите на електрически автомобили - Tesla е изключение
| Валута | Цена | Δ% |
|---|---|---|
| EURUSD | 1.16 | ▲0.15% |
| USDJPY | 153.43 | ▲0.30% |
| GBPUSD | 1.32 | ▲0.21% |
| USDCHF | 0.81 | ▼0.10% |
| USDCAD | 1.40 | ▼0.47% |
| Референтен индекс | Цена | Δ% |
|---|---|---|
| Dow 30 | 47 075.50 | ▼0.11% |
| S&P 500 | 6 752.16 | ▼0.19% |
| Nasdaq 100 | 25 160.80 | ▼0.62% |
| DAX 30 | 23 827.50 | ▲0.08% |
| Криптовалута | Цена | Δ% |
|---|---|---|
| Bitcoin | 102 457.00 | ▼0.81% |
| Ethereum | 3 441.78 | ▲0.24% |
| Ripple | 2.33 | ▲0.63% |
| Фючърс | Цена | Δ% |
|---|---|---|
| Петрол - лек суров | 59.82 | ▲0.27% |
| Петрол - брент | 63.68 | ▲0.16% |
| Злато | 4 001.12 | ▲0.31% |
| Сребро | 25.68 | ▲1.17% |
| Пшеница | 527.62 | ▼1.51% |
| Срочност | Цена | Δ% |
|---|---|---|
| US 10 Year | 112.83 | ▲0.01% |
| Germany Bund 10 Year | 129.05 | ▼0.07% |
| UK Long Gilt Future | 93.14 | ▼0.21% |