Снимка: iStock
Повечето европейски пътешественици вероятно ще похарчат между 1500 и 2000 евро на човек на пътуване между юни и ноември 2025 г., което е увеличение с 3% спрямо миналото лято, коментират от Euronews Travel.
Европейските пътешественици все по-често планират да посетят нестандартни дестинации вместо традиционни туристически фаворити, като същевременно остават в рамките на континента, според ново проучване на Европейската комисия по пътувания (ETC).
77% от европейците възнамеряват да предприемат поне едно пътуване между юни и ноември тази година, според последния доклад на ETC.
Сред тях огромното мнозинство, 91%, планират да пътуват в рамките на континента. Бумът на нискотарифните авиокомпании на къси разстояния, по-добрите връзки и маршрути, както и продължаващата геополитическа несигурност извън Европа, особено в Близкия изток, допринесоха за тази промяна.
Средиземноморието продължава да бъде най-популярният регион, като 13% от европейските пътешественици избират Испания.
10% планират да посетят Италия, 8% избират Франция и 6% Гърция. Само 8% от европейските туристи разкриха, че обмислят пътуване извън континента през тези шест месеца. Проучването е анкетирало пътуващи в Обединеното кралство, Германия, Италия, Холандия, Полша, Швейцария, Белгия, Австрия, Франция и Испания. Разделните сезони привличат повече европейци
Наред с избягването на претъпканите туристически центрове, все по-голям брой европейци искат да пътуват и през разделните сезони, които са месеците между пиковите и извънпиковите пътувания, обикновено пролетта и есента, като например септември. Въпреки че пиковите летни месеци като юли и август все още се радват на силно търсене, като всеки от тях е избран от 25% от пътуващите, септември следва плътно с 22%. Това се дължи главно на факта, че това по-малко натоварено време на годината носи по-малко туристи, по-меко време, по-голяма гъвкавост с работните графици и по-ниски цени за топ дестинации. На много места разделните сезони предлагат тих лукс и културни преживявания за по-възрастните пътуващи, като същевременно предлагат и приключенски дейности, които привличат по-младите туристи.
По-възрастните европейци искат да пътуват най-много
Европейците на възраст 55 и повече години са били най-търсени през следващите месеци, като 82% са планирали пътувания, следвани отблизо от 79% от европейците на възраст 45-54 години. 78% от тези на възраст 35-44 години също са възнамерявали да пътуват между юни и ноември тази година. От друга страна, само 66% от по-младите пътуващи на възраст 18-24 години са планирали да пътуват, главно поради времеви и финансови ограничения. Въпреки икономическата нестабилност обаче, 62% от европейците все още са възнамерявали да продължат да харчат същите суми за пътувания през тези шест месеца, като 22% са склонни да похарчат дори повече. По-голямата част от европейците са планирали да похарчат между 1500 и 2000 евро на човек на пътуване през този период. Разходите за настаняване обикновено заемат по-голямата част от бюджетите за пътуване - 32%, като храната и напитките представляват 24%, въпреки че това варира в зависимост от възрастовата група. Докато пътуващите над 45 години са по-склонни да харчат за качествено хранене и комфорт, хората под 35 години търсят пазаруване, дейности, подобрения в начина на живот и уелнес преживявания, докато пътуват.
„Последните ни данни показват, че дори на фона на променящите се икономически и социални реалности, европейците не са склонни да правят компромиси с пътуванията“, каза Мигел Санс, президент на ETC, в прессъобщение.
Пътуващите са по-осъзнати относно свръхтуризма
Тъй като няколко известни европейски дестинации като Санторини, Рим, Венеция и Барселона вече се борят със свръхтуризма, все повече европейски пътешественици сега полагат съзнателни усилия да намерят места, които са под радара.
55% от пътуващите активно търсят нишови места за предстоящите си пътувания, което е увеличение спрямо 48% през пролетта тази година. 11% от пътуващите също така разкриха, че изборът на по-малко пренаселено място сега е техен основен приоритет.
Санс отбеляза: „Дестинациите трябва да се възползват от тази тенденция, като насърчават по-малко пренаселени, извън утъпканите пътеки преживявания, особено през междинните месеци, и като засилят своите устойчиви маркетингови усилия, насочени към европейските пътешественици.“
Пътуването с кола също отбеляза рязък ръст в популярността си, като 32% от пътуващите го избират за по-добър достъп до отдалечени дестинации. Въпреки това, въздушният транспорт все още е най-популярният вид транспорт, с 53% от пътуващите, главно поради съотношението цена-качество и скоростта.
Още по темата:
Най-посещаваната страна в света не попада в класацията на пътешествениците за най-добри
Гърция въвежда нов круизен данък: Колко ще трябва да платят пътниците?
Защо Уолстрийт наема покер шампиони и гросмайстори
Предпочитаният индикатор за инфлация на Фед остава повишен
Битката за "Made in Europe": 80% локални компоненти като щит срещу китайската експанзия
Какво да очакваме от Bank of Japan?
Марк Кюбан търси подкрепата на Тръмп за облекчаване на таксите за лекарства
| Валута | Цена | Δ% |
|---|---|---|
| EURUSD | 1.16 | ▲0.01% |
| USDJPY | 155.37 | ▲0.17% |
| GBPUSD | 1.33 | ▲0.10% |
| USDCHF | 0.80 | ▲0.15% |
| USDCAD | 1.38 | ▼1.01% |
| Референтен индекс | Цена | Δ% |
|---|---|---|
| Dow 30 | 47 992.90 | ▲0.22% |
| S&P 500 | 6 877.76 | ▲0.22% |
| Nasdaq 100 | 25 727.20 | ▲0.42% |
| DAX 30 | 24 043.50 | ▲0.57% |
| Криптовалута | Цена | Δ% |
|---|---|---|
| Bitcoin | 89 725.00 | ▲0.57% |
| Ethereum | 3 054.60 | ▲0.53% |
| Ripple | 2.07 | ▲1.96% |
| Фючърс | Цена | Δ% |
|---|---|---|
| Петрол - лек суров | 60.13 | ▲0.74% |
| Петрол - брент | 63.76 | ▲0.65% |
| Злато | 4 198.24 | ▼0.18% |
| Сребро | 25.68 | ▲1.17% |
| Пшеница | 535.58 | ▼1.00% |
| Срочност | Цена | Δ% |
|---|---|---|
| US 10 Year | 112.65 | ▼0.21% |
| Germany Bund 10 Year | 128.04 | ▼0.31% |
| UK Long Gilt Future | 92.86 | ▼0.38% |