Снимка: iStock
Ето как разделянето на компания може всъщност да създаде стойност за инвеститорите, коментират от The Motley Fool.
Понякога трябва да разделите нещата, за да ги изградите отново по-добре. Aptiv (APTV 0.13%) обяви тази година, че компанията по същество ще прави това и ще разделя компанията. Често инвеститорите мислят за създаване на стойност чрез придобивания или създаване на нови марки, но това не е единственият начин, по който компаниите могат да разтърсят нещата и да създадат стойност. Нека се потопим в това какво означава отделянето на Aptiv за бъдещето му и какво означава то за инвеститорите. Подсказка: Това е добра новина!
Какво се случва?
Aptiv може да не е известно име за инвеститорите, но е виден играч в индустрията за автомобилни компоненти с фокус върху електрически системи, усъвършенствани системи за подпомагане на водача (ADAS) и решения за свързани превозни средства. Всъщност трябва да върнем времето назад, за да разберем историята на произхода на компанията, защото това не е първият път, когато тя претърпява значителна стратегическа промяна и отделяне.
Компанията започва своята история като Delphi Automotive, бизнес за авточасти, отделен от General Motors през 1999 г., преди да обяви фалит през 2005 г. След това компанията се преструктурира и отдели Aptiv през 2017 г., като Delphi запази технологии за задвижване, сензори, задвижващи механизми на клапани и други, а Aptiv пое по-бързо развиващите се бизнеси като електрификация на превозни средства и безопасност.
Ходът изглеждаше брилянтен в началото, защото Aptiv беше възнаградена с по-високо съотношение цена-печалба поради шума около електрификацията на превозните средства. Когато обаче шумът около електрическите превозни средства (EV) се забави, съотношението цена-печалба на компанията спадна спираловидно, за да се изравни с по-традиционните доставчици на авточасти.
Проблемът не беше в бизнеса на Aptiv, защото компанията постоянно увеличаваше печалбите си и подобряваше маржовете си, както можете да видите на графиката по-долу. Постоянно подобряващият се краен резултат на Aptiv е и причината тази инвестиция да не се превърне в капан за стойност. Всъщност, според FactSet, Aptiv се очаква да спечели близо 7,50 долара на акция тази година, в сравнение с 2,61 долара през 2021 г., което е солиден сложен годишен темп на растеж от 30%.
По-скоро проблемът беше възприятието, че акциите са твърде преплетени с автомобилната индустрия – някои от конкурентите им са се диверсифицирали далеч извън непостоянната автомобилна индустрия. Това възприятие доведе до по-ниска оценка на съотношението цена-печалба.
Втори кръг
Ако в началото не успеете, опитайте, опитайте и отново – така че ето ни за втория кръг. В друг опит да промени възприятието за бизнеса си, Aptiv обяви, че ще се раздели на две компании. Едната компания ще съдържа по-бавно развиващия се бизнес с електрически разпределителни системи (EDS), а втората компания ще се фокусира върху по-бързо развиващия се бизнес с безопасност и софтуер.
На теория, след като отделянето приключи през първото тримесечие на 2026 г., това би трябвало да позволи на двете нови компании по-добре да разпределят капитала си за растеж и да възнаградят новата компания с по-висок растеж, за да получи по-висока оценка от традиционните доставчици на авточасти. Ето как печелят инвеститорите.
За повече контекст, ето разбивка на това как са изглеждали двете компании и техните бизнеси миналата година. През 2024 г. бизнесът EDS генерира годишни продажби от 8,3 милиарда долара, като маржовете на печалба достигат 9,5% EBITDA. От друга страна, безопасността и софтуерът генерираха продажби през 2024 г. от 12,2 милиарда долара, като маржовете на EBITDA са почти двойно по-високи от EDS, на 18,8%. Но това, което много инвеститори пренебрегват, е, че безопасността и софтуерът са бизнеси, които могат лесно да достигнат извън автомобилната индустрия и да отделят компанията, поне на теория, от по-ниската ѝ оценка като доставчик на авточасти.
Какво означава всичко това
Не е трудно да се разбере защо бизнесите трябва да бъдат разделени, особено като се има предвид възприятието и историческите ѝ връзки с автомобилната индустрия. Първоначалното разделяне на Delphi беше опит да се превърне в по-добър доставчик на авточасти, но това отделяне е свързано с фокусиране върху по-широк адресируем пазар, генериращ повече продажби с по-високи маржове.
Всъщност Aptiv вече придоби доставчика на комуникационен софтуер Wind River през 2022 г., започвайки разширяването си извън автомобилната индустрия. „Новият“ Aptiv може да се окаже нешлифован диамант за инвеститорите, които купуват акции при исторически ниски коефициенти цена-печалба и оценка. Ако компанията осъществи отделянето си, разшири дейността си извън автомобилната индустрия и поддържа високи маржове на EBITDA, следващите няколко години би трябвало да възнаградят инвеститорите с постоянно нарастваща оценка.
*Материалът е с аналитичен характер и не е съвет за покупка или продажба на финансови активи на фондовите пазари.
Още по темата:
Ключови данни от САЩ и изказвания на Пауъл ще тестват нервите на инвеститорите тази седмица
Валута | Цена | Δ% |
---|---|---|
EURUSD | 1.17 | ▼0.12% |
USDJPY | 147.25 | ▲0.10% |
GBPUSD | 1.34 | ▼0.27% |
USDCHF | 0.80 | ▲0.09% |
USDCAD | 1.40 | ▲0.15% |
Референтен индекс | Цена | Δ% |
---|---|---|
Dow 30 | 46 796.50 | ▲0.20% |
S&P 500 | 6 765.38 | ▲0.10% |
Nasdaq 100 | 25 105.30 | ▲0.34% |
DAX 30 | 24 592.00 | ▲0.93% |
Криптовалута | Цена | Δ% |
---|---|---|
Bitcoin | 120 950.00 | ▲2.00% |
Ethereum | 4 500.56 | ▲3.57% |
Ripple | 3.09 | ▲4.92% |
Фючърс | Цена | Δ% |
---|---|---|
Петрол - лек суров | 60.62 | ▼1.99% |
Петрол - брент | 64.26 | ▼1.80% |
Злато | 3 856.11 | ▼0.18% |
Сребро | 25.68 | ▲1.17% |
Пшеница | 515.12 | ▲1.20% |
Срочност | Цена | Δ% |
---|---|---|
US 10 Year | 112.90 | 0.00% |
Germany Bund 10 Year | 128.72 | ▲0.10% |
UK Long Gilt Future | 90.95 | ▲0.07% |