Снимка: iStock
Tesla (TSLA -1.75%) е един от най-големите производители на електрически превозни средства (EV) в света, но много анализатори от Уолстрийт са по-фокусирани върху нововъзникващи продукти като софтуера за напълно автономно шофиране (FSD) и хуманоидния робот Optimus. Всъщност, бизнесът с електрически превозни средства на компанията изглежда е в упадък в момента, коментират от Тhe Motley Fool.
На 2 юли Tesla публикува данните си за доставките за второто тримесечие на 2025 г. (завършило на 30 юни) и те отново спаднаха спрямо преди година. Компанията ще отчете финансовите си резултати за същия период на 23 юли, което ще покаже на инвеститорите как приходите и печалбите ѝ са били повлияни от бавния бизнес с електрически превозни средства. Ако историята е някакъв ориентир, главният изпълнителен директор Илон Мъск вероятно ще предложи актуализация за бизнеса с автономни превозни средства и роботика на Tesla в същия ден, което би могло да определи посоката на цената на акциите ѝ. Имайки това предвид, трябва ли инвеститорите да купуват преди 23 юли? Отговорът може да ви изненада.
Спадът в продажбите на електромобили се е превърнал в тенденция
През 2023 г. Мъск заяви пред инвеститорите, че Tesla може да увеличи производството си на електромобили с 50% годишно в обозримо бъдеще. Но през 2024 г. доставките на компанията се свиха с 1% (на годишна база) до 1,79 милиона бройки, което отбелязва първия годишен спад в продажбите от пускането на пазара на Model S през 2011 г. Tesla не може да увеличи производството – особено не с 50% годишно – ако автомобилите не се продават.
Спадът се ускори през 2025 г. Tesla доставя 720 803 автомобила през първите шест месеца на годината, което е с 13% по-малко в сравнение със същия период на 2024 г. През първото тримесечие (завършило на 31 март) спадът в доставките предизвика 9% спад в общите приходи на компанията и колосални 71% срив в печалбата на акция. Резултатите за второто тримесечие може да са подобни, когато бъдат публикувани на 23 юли.
Няма да е лесно за Tesla да промени бизнеса си с електрически превозни средства, защото се бори с външни препятствия като засилената конкуренция. Например, продажбите на електрически превозни средства на Tesla спаднаха с 60% в Германия през юни, въпреки че продажбите им нараснаха с 8,6% като цяло в цялата страна. Компанията отстъпва пазарен дял на други производители като китайската BYD, чиито продажби в Германия се увеличиха почти четири пъти миналия месец.
Tesla изпитва същите трудности на повечето от най-големите си географски пазари, защото просто не може да се конкурира с цените, които китайските производители начисляват. BYD продава своя базов Seagull EV за под 10 000 долара на вътрешния си пазар, а MG Motor продава своя ES5 EV за под 14 000 долара. И двете марки навлязоха в Европа на много по-ниски цени от Tesla, което остави Мъск и екипа му с много трудно решение: да участват в разрушителна ценова война „надпревара за най-ниските цени“ или да пренасочат фокуса на Tesla другаде.
Автономните превозни средства биха могли да доминират бъдещето на Tesla
Основната причина Tesla да не проектира флотилия от ултраевтини електрически превозни средства е, че Мъск вярва, че бъдещето на мобилността е автономно. Той насочва ресурсите на компанията към роботаксито Cybercab, което се очаква да влезе в масово производство някъде през 2026 г. То ще работи със софтуера FSD на Tesla, така че няма да изисква човешка намеса, за да функционира.
Cybercab ще превозва автономно пътници през мрежа за споделено пътуване, която Tesla планира да създаде, генерирайки приходи за компанията денонощно. Анализаторът на Wall Street Дан Айвс от Wedbush Securities смята, че това ще добави 1 трилион долара към оценката на Tesla през следващата година или около това време и той не е единственият оптимист. Ark Investment Management на Кати Ууд прогнозира, че бизнесът с автономно споделено пътуване на Tesla ще генерира 756 милиарда долара годишни приходи до 2029 г., катапултирайки оценката на компанията до 8 трилиона долара.
Софтуерът FSD на Tesla обаче не е одобрен за неконтролирана употреба никъде в САЩ в момента. В момента компанията тества услугата си за споделено пътуване, използвайки своите електрически превозни средства за пътници, с версия на FSD, която изисква човек-надзирател на пътническата седалка по всяко време. Услугата работи в Остин, Тексас, и е в процес на разширяване във Финикс и Сан Франциско.
За съжаление, това означава, че Tesla вече изостава в бизнеса с роботизирани таксита. Waymo на Alphabet извършва над 250 000 напълно автономни, платени пътувания всяка седмица в четири града в САЩ и си партнира с Uber Technologies, която управлява най-голямата мрежа за споделено пътуване в света. С други думи, Waymo вече работи в мащаб, който може да отнеме години на Tesla, за да се справи, така че гигантът в електромобилите е в сериозно неизгодно положение, преди Cybercab дори да се появи на пазара.
Мъск вероятно ще предостави актуализирана пътна карта за FSD и Cybercab на 23 юли, върху която инвеститорите вероятно ще се съсредоточат повече, отколкото върху представянето на електромобилния бизнес на компанията.
Трябва ли да купувате акции на Tesla преди 23 юли?
Въпреки ентусиазма около бизнеса с роботизирани таксита на Tesla, продажбите на електромобили все още представляват 72% от общите приходи на компанията. Автономното споделено пътуване ще отнеме години, за да се разрасне – ако изобщо е успешно – така че няма да генерира достатъчно приходи, за да компенсира затруднения електромобилен бизнес на Tesla в скоро време.
Акциите ѝ се търгуват с впечатляващо съотношение цена/печалба (P/E) от 172,2, което ги прави 5 пъти по-скъпи от индекса Nasdaq-100, който се търгува с съотношение P/E от 32,3. Nasdaq-100 е дом на всички големи технологични конкуренти на Tesla, така че гигантът в производството на електрически превозни средства е значително по-скъп от компании като Nvidia, Microsoft и Amazon средно.
Тъй като продажбите на електрически превозни средства на Tesla намаляха през второто тримесечие, печалбите на компанията вероятно ще се свият, както през първото тримесечие. Това означава, че съотношението цена/печалба вероятно ще се покачи още повече след 23 юли, освен ако акциите ѝ не спаднат рязко. В резултат на това, акциите на Tesla не са добра покупка преди предстоящия доклад и няма да изглеждат много привлекателни и след него.
*Материалът е с аналитичен характер и не е съвет за покупка или продажба на финансови активи на фондовите пазари.
Още по темата:
Малки компании под атака – но това ли е скритото злато в края на лятото?
Валута | Цена | Δ% |
---|---|---|
EURUSD | 1.16 | ▼0.33% |
USDJPY | 148.59 | ▲0.41% |
GBPUSD | 1.34 | ▲0.06% |
USDCHF | 0.80 | ▲0.39% |
USDCAD | 1.37 | ▲0.39% |
Референтен индекс | Цена | Δ% |
---|---|---|
Dow 30 | 44 745.00 | ▲0.82% |
S&P 500 | 6 343.46 | ▲0.81% |
Nasdaq 100 | 23 261.80 | ▲0.97% |
DAX 30 | 24 493.90 | ▲0.88% |
Криптовалута | Цена | Δ% |
---|---|---|
Bitcoin | 118 830.00 | ▲0.10% |
Ethereum | 3 399.40 | ▲0.71% |
Ripple | 3.34 | ▲9.98% |
Фючърс | Цена | Δ% |
---|---|---|
Петрол - лек суров | 66.28 | ▲1.31% |
Петрол - брент | 69.56 | ▲1.24% |
Злато | 3 338.97 | ▼0.22% |
Сребро | 25.68 | ▲1.17% |
Пшеница | 533.88 | ▼1.44% |
Срочност | Цена | Δ% |
---|---|---|
US 10 Year | 110.56 | ▲0.04% |
Germany Bund 10 Year | 129.68 | ▼0.05% |
UK Long Gilt Future | 91.16 | ▼0.34% |