Цените на винетките за леките автомобили няма да бъдат повишавани след въвеждането на ТОЛ системата за таксуване на пътищата. Това каза министърът на регионалното развитие и благоустройството Николай Нанков в сутрешния блок на БНТ. Той уточни ,че стикерите вече ще бъдат в електронен формат.
От регионалното ведомство обмислят да въведат гъвкава политика при определяне на цените на електронните винетки и ТОЛ-таксите. Планират се еднодневни и уикенд винетки. Тежкотоварните автомобили ще плащат различни тарифи за различните класове пътища.
Шест фирми са кандидатите за изграждането на система за ТОЛ-такси у нас. Офертите им ще бъдат отворени утре в Агенция "Пътна инфраструктура", а победителят в обществената поръчка ще бъде избран от специално създадена комисия. Ако обществената поръчка се провали, се планира създаването на държавно предприятие, което да изгради и управлява системата за таксуване на пътищата.
„Първата причина за въвеждането на държавно предприятие е подобряването на инфраструктурата, въвеждането на нови съоръжения и отсечки. Другата причина е свързана с анализа на Световната банка. Логиката е, че тази система ще поддържа и стопанисва по-голямата част от пътната мрежа на страната. Основното е, че ТОЛ-системата ще внесе известна степен на справедливост, защото в момента пътният сектор се издържа от леките автомобили. Повече от две трети от приходите в бюджета на АПИ на годишна база са от тях. С ТОЛ-системата знакът ще е обратен", прогнози министър Нанков. Според него, не повече от 50-55% от пътищата в страната ще попаднат в ТОЛ-системата.
По думите на министър Нанков, ценовият модел ще бъде определен на база анализ за социална поносимост на услугата с решение на Министерския съвет. "Ще бъдем гъвкави в ценообразуването, като едни пътища ще бъдат таксувани с една цена, други с по-висока, а в определени пикови часове тежкият трафик ще се таксува с по-висока ставка", подчерта министърът.
Той коментира и петте варианта за изграждането на магистрала „Струма" през Кресненското дефиле, като подчерта, че най-добър от гледна точка на безопасност, екологосъобразност, икономичност и изпълнимост като срокове е вариантът с изнасяне на трафика в посока София източно от дефилето. "В Оценката за въздействие на околната среда вариантът е приоритетен, но трябва да минат обществените обсъждания", посочи министърът.
"Акцентът в инфраструктурната управленска програма на правителството е развитието на Северна България и изграждането на магистрала „Хемус", която е основен приоритет", подчерта Нанков. Министърът напомни, че е подписан договор на инженерниг за изграждането на 9 км от автомагистралата в участъка от Ябланица до разклона за Тетевен, като проектирането е със срок от шест месеца, след което ще започне реално строителство.
"В процес на обжалване е поръчката за изграждане на 16-километровия участък от пътен възел Белокопитово до п.в. Буховци, като след процедурите ще стартира и неговото изграждане. В процес на техническо проектиране са 50 км от п.в. Боаза до разклона за Ловеч и Плевен, като се очаква строителство да започне в началото на 2018 година. Отсечките трябва да бъдат реализирани до края на мандата", обясни министър Нанков.
Той уточни, че проектирането на останалите 170 км от магистрала „Хемус", която е една от основните предпоставки за икономическото и демографското развитие на Северна България, ще стартира в края на годината. Регионалният министър очаква магистрала „Хемус" да бъде изцяло изградена до седем - седем и половина години.
"Имаме ангажимент до края на 2018 година да завършим ремонта на Аспаруховия мост, след което ще стартираме изграждането на втори мост над Варненското езеро", съобщи още регионалният министър.
| EUR | 1.955830 |
| USD | 1.695860 |
| GBP | 2.220770 |
| CHF | 2.099430 |