Снимка: Istock
Новината от Копенхаген падна върху пазара като тежък камък, защото тя беше много повече от обикновено неуспешно изпитване. Фактът, че старият перорален вариант на семаглутид – Rybelsus – не успя да покаже ефект върху забавянето на когнитивния спад при пациенти с ранна форма на Алцхаймер, удари акциите на Novo Nordisk (NOVO-B.CO) с близо 10%.
Но същинският въпрос тук не е самият резултат, а разрушените очаквания. Пазарът беше започнал да гледа на това изпитване като на възможността GLP-1 медикаментите да преминат отвъд диабета и затлъстяването и да навлязат в най-голямото неизследвано поле във фармацевтиката — невродегенеративните заболявания. А когато надеждата е голяма, разочарованието обикновено се измерва не само в проценти спад, а в промяна на цяла стратегическа траектория.
GLP-1 лекарствата бяха превърнати в глобален феномен от Ozempic и Wegovy, създали една от най-резките експанзии на пазара на хронични заболявания за последните десетилетия. Novo Nordisk беше изведена до клуб от компании с капитализация над 600 милиарда долара, а пазарът започна да оценява фирмата не просто като производител на лекарства, а като създател на нов терапевтичен стандарт. Затова мнозина видяха в Алцхаймер проучванията следващата стъпка — възможност тези нови метаболитни механизми да се пренесат в мозъка и да дадат нова посока в битката с най-тежкото заболяване на стареенето. Това беше и причината самият ръководител на продуктовата стратегия, Лудовик Хелфгот, да нарече проекта „лотариен билет“ — ниска вероятност, огромна потенциална награда.
Но статистиката в подобни случаи е безмилостна. Над 55 милиона души в света живеят с деменция, лечение няма, а всяко изпитване, включващо забавяне на когнитивния спад, изисква години наблюдение, огромен брой участници и методология, чувствителна към най-малките промени. EVOKE и EVOKE+ включват 3 808 пациенти на възраст между 55 и 85 години – мащаб, който би могъл да даде окончателен отговор. И той дойде: 20% целево забавяне на когнитивния спад не беше постигнато. Клиничните скали, измерващи памет, ориентация, функционална независимост, не показаха разлика спрямо плацебо групата. Това не е просто негативен резултат — това е заключение, че семаглутид, в този си перорален вариант, не може да изпълнява неврологична функция в ранната фаза на заболяването.
Това поставя Novo в трудна позиция. Компанията преживя грандиозен възход, но през последната година темпът на продажбите се забави, конкуренцията от Eli Lilly се засили, ценовият натиск се увеличава, а вътрешната реорганизация — включително смяна на главния изпълнителен директор и съкращения — е индикация, че фирмата търси нов баланс. Алцхаймер беше потенциален нов хоризонт, който можеше да добави стотици милиарди бъдещи приходи към портфейла. Сега тази врата се затваря, поне в този си вид.
Пазарът винаги реагира бурно на разрушени очаквания. UBS още през септември оцени вероятността за успех на около 10%, но инвеститорската психология не обича да мисли в статистически разпределения. GLP-1 класът се превърна в символ на пробиви, а неуспехът в ново показание е първият сериозен сигнал, че разширяването му няма да бъде автоматично. Това е важно, защото фармацевтичната индустрия живее чрез непрестанно търсене на нови пазари, нови индикации, нови терапии. Ако GLP-1 лекарствата останат основно в затлъстяването и диабета, пазарните им перспективи остават огромни, но не безкрайни.
Има и друг аспект — индустрията повиши очакванията за GLP-1 лекарствата почти до еуфория. Инвеститорите започнаха да говорят за приложения в сърдечната недостатъчност, зависимостите, чернодробните заболявания, възпалителните процеси, дори психиатрията. Негативният резултат в Алцхаймер охлажда тази увереност. Той напомня, че метаболитните терапии не са универсален ключ и че мозъкът, с неговата уникална биология, изисква различни механизми.
За новия CEO, Майк Доустдар, който пое поста през август, това е първият голям стратегически удар. Реструктурирането, конкуренцията с Eli Lilly, напрежението около доставките и сега неуспехът в най-амбициозното изпитване – това е тежка комбинация в началото на мандат. Но за фармацевтичен гигант като Novo Nordisk истинската опасност не е неуспешното проучване, а загубата на наратива. Наративът за безкрайния потенциал на семаглутид получава първата голяма пукнатина. Точно затова акциите реагираха с такъв интензитет.
Въпреки това, резултатът не трябва да се чете като провал на целия GLP-1 клас. Семаглутид продължава да предлага огромни ползи за диабет тип 2, затлъстяване и свързани състояния. Сърдечно-съдовите резултати също остават силни. Но Алцхаймер се оказва твърде труден за този механизъм. И вероятно е по-добре пазарът да получи този отговор сега, вместо да продължи да градѝ въздушни замъци върху индикация с ниска вероятност за успех.
Днешната новина връща реализма в среда, склонна към прекомерни очаквания. Тя показва, че дори най-успешните компании не могат да прескачат биологични граници с корпоративна воля. И напомня, че в света на фармацията иновацията никога не е права линия, а поредица от отклонения, в които успехите и неуспехите се редуват — и оформят пътя напред.
Материалът е с аналитичен характер и не е съвет за покупка или продажба на активи на финансовите пазари.

Novo Nordisk надолу с 10% след неуспешно изпитване за Алцхаймер