Снимка: Istock
Киното винаги е било сцена на мечти, герои и грандиозни ефекти. Но отвъд червения килим и премиерите, има една друга надпревара – тази за пазарната капитализация на въображението. Ако холивудските франчайзи бяха акции, някои от тях щяха да са сините чипове на развлекателната индустрия, други – спекулативни ракети, а трети – вече делиствани от борсата на интереса.
Днес ще погледнем на киното така, както инвеститор би гледал на пазарите – през призмата на доходност, волатилност и устойчивост на марката.
И така, кой води битката?
В челото без изненада е Marvel Cinematic Universe – с над 30 филма и общи приходи над 30 милиарда долара, това е не просто франчайз, а икономическа империя. Ако приемем, че всяка продукция е „актив“, Marvel има Sharpe ratio, за който биха завидели и най-добрите хедж фондове – минимални загуби, стабилна публика и глобален рийч. Приходите от мърчандайзинг и стрийминг добавят още слоеве на диверсификация, а Disney действа като „централна банка“ на киното – готова да напечата още съдържание при всеки спад в еуфорията.
На второ място по мащаб, но с далеч по-голяма волатилност на печалбите, стои Star Wars. Когато Лукас продаде галактиката на Disney, мнозина очакваха безкрайна експанзия. Но както често става и на пазарите – прекомерният оптимизъм доведе до пренасищане. В последните години франчайзът прилича на актива, който след десетилетия растеж вече има нужда от реструктуриране – „Star Wars“ не губи магията си, но инвеститорите в носталгия започват да търсят нови истории.
Трети в класацията е Harry Potter, или по-точно – Wizarding World. Седем книги, осем филма, два спин-офа и милиарди фенове. Интересното е, че тук имаме класически пример за „value франчайз“ – стабилна основа, висока рентабилност, но ограничен потенциал за експоненциален растеж. Подобно на добър дивидентен ETF, „Potter“ продължава да носи доход, дори когато модата на магията отмине.
На четвърто място – Fast & Furious, един от най-волатилните активи в света на киното. Ако Marvel е S&P 500, то това е Nasdaq на франчайзите. От улични гонки до космически експерименти, серията е textbook пример за „high beta entertainment“ – висока доходност при висока турбулентност. Интересното е, че пазарът продължава да вярва в марката – вероятно защото в свят, обсебен от технологии, все още има нещо примитивно привлекателно в ревящия двигател.
Зад тях се нареждат Jurassic Park, James Bond и Avatar – всеки със свой тип „акционер“. Bond е консервативният портфейл – стабилен, предвидим, вечен. Jurassic е цикличният актив – всяко десетилетие нов бум, после тишина. А Avatar е спекулативната позиция – един филм, който донесе 2,9 милиарда, последван от дълго чакане и скъпа продължителност. Но както при Tesla – пазарът прощава на визионерите.
Общият тренд е ясен – в ерата на стрийминга, филмовите франчайзи вече не са просто истории, а мултиплатформени бизнес модели. Те се измерват не само в приходи от кино, а в lifetime value на потребителя – гледания в Disney+, играчки, тематични паркове, мобилни игри.
Интересното е, че дори извън САЩ започват да се появяват „локални франчайз акции“ – индийската „Baahubali“, китайският „The Wandering Earth“, южнокорейският „Train to Busan“. Светът вече не гледа само Холивуд – пазарът на въображението се глобализира.
Ако трябва да направим портфейл от филмови франчайзи, топ 3 би изглеждал така:
– Marvel като ядро – стабилен растеж и диверсифицирани потоци;
– Harry Potter като доходна позиция – умерен риск и сигурен фенбейс;
– Avatar като високорисков, но потенциално експлозивен залог.
Истинската поука обаче не е коя вселена е най-богата, а как творческите брандове са се превърнали в нов клас активи – едновременно културен и финансов капитал. Киното отдавна не е просто изкуство – то е инфраструктура за внимание. А в икономиката на вниманието, стойността не се измерва в приходи, а в емоционален монопол.
Някои компании продават продукти. Други продават мечти. Но най-успешните – като Disney, Warner и Universal – продават продължения.
Материалът е с аналитичен характер и не е съвет за покупка или продажба на активи на финансовите пазари.
| Валута | Цена | Δ% |
|---|---|---|
| EURUSD | 1.16 | ▼0.31% |
| USDJPY | 154.14 | ▲0.93% |
| GBPUSD | 1.32 | ▼0.32% |
| USDCHF | 0.80 | ▲0.20% |
| USDCAD | 1.40 | ▲0.31% |
| Референтен индекс | Цена | Δ% |
|---|---|---|
| Dow 30 | 47 722.60 | ▼0.08% |
| S&P 500 | 6 894.50 | ▼0.40% |
| Nasdaq 100 | 26 160.20 | ▼0.29% |
| DAX 30 | 24 212.70 | ▼0.01% |
| Криптовалута | Цена | Δ% |
|---|---|---|
| Bitcoin | 107 597.00 | ▼2.21% |
| Ethereum | 3 770.20 | ▼3.43% |
| Ripple | 2.43 | ▼4.54% |
| Фючърс | Цена | Δ% |
|---|---|---|
| Петрол - лек суров | 60.26 | ▲0.07% |
| Петрол - брент | 64.04 | ▼0.34% |
| Злато | 4 024.24 | ▲1.79% |
| Сребро | 25.68 | ▲1.17% |
| Пшеница | 523.66 | ▼1.47% |
| Срочност | Цена | Δ% |
|---|---|---|
| US 10 Year | 112.70 | ▼0.09% |
| Germany Bund 10 Year | 129.38 | ▲0.11% |
| UK Long Gilt Future | 93.68 | ▼0.09% |