Снимка: iStock
Луксозният производител представи първия си електромобил с голяма помпозност. Но защо акциите паднаха с 16%.
Ferrari показа първия си електрически модел — Elettrica — в сряда, на презентация в Маранело, която повече напомняше сцена от научнофантастичния „Tron“, отколкото класическо луксозно събитие. Лазери и тежка индустриална музика съпътстваха разкриването на шасито, мотора и батерийния пакет, както и вградената система, която усилва звука на електрическия агрегат в опит да възпроизведе усещането от характерния рев на традиционен суперкар. За инвеститорите обаче се чу единствено звукът на падаща цена.
Проблемът бе, че Ferrari паралелно представи и финансови прогнози за остатъка от десетилетието, които се оказаха по-ниски от очакваното. Акциите в Милано се понижиха с 15.8% в четвъртък до 354 евро (409 долара) — най-големият еднодневен спад от листването през октомври 2015 г. Това може да отбележи края на ръст, който удвои цената за последните три години до сряда. От началото на годината книжата са надолу с около 15%.
Дългоочакваната Elettrica се превръща в символ на пътя напред — и на препятствията, и на неизвестните. Колите се произвеждат вътрешно в чисто новата „e-building“ в Маранело. Повече детайли ще има чак през пролетта на 2026 г., когато компанията планира да разкрие как ще изглежда завършеният модел и колко ще струва.
Много зависи от това дали традиционните почитатели на Ferrari — тези, които превърнаха марката в най-скъпия автомобилен производител в Европа — ще приемат идеята. Компанията, с пазарна капитализация от 76.5 млрд. долара, на последния Capital Markets Day намали предишните си насоки за електрификация, но все пак очаква 20% от гамата да е електрическа до 2030 г.
Аргументът за електрификацията стъпва върху недоразработен пазар от потенциални купувачи — богати хора, които се грижат достатъчно за планетата, за да не искат да шофират суперкар с традиционен ДВГ. „Луксозните електромобили са все още млада и незряла категория“, казва Брайън Лам, портфолио мениджър в Baillie Gifford. „Важно е да се изгради следващото поколение ‘Ferraristi’, а електрификацията би трябвало да помогне.“ Baillie Gifford държи около 4.3 млн. акции на Ferrari — позиция на стойност приблизително 2.1 млрд. долара към края на сесията в сряда.
Чистите числа изглеждат впечатляващо. С 1000 к.с. Elettrica предлага толкова мощност, колкото и най-високия клас модели на марката, а максималната скорост над 192 мили в час е в линия с останалите. След едно зареждане автомобилът ще изминава поне 329 мили, което би трябвало да намали тревогите за пробега.
И все пак целият бизнес модел на Ferrari се крепи на престиж. Клиентите на „Prancing Horse“ са готови да платят милиони за повтарящи се покупки заради възприятието, че суперколите ѝ са най-добрите в класа. Ако електрическата програма не тръгне по план, това може да подкопае марката. Не е ясно дали усилените „двигателни“ звуци ще спечелят фенове, които вече притежават десетки традиционни, бензинови Ferrari. Както при други електромобили, Elettrica няма скоростна кутия — вместо това перата зад волана ще позволяват на шофьора да настройва подаването на мощност и въртящ момент и да избира между три режима на шофиране. „Категорично съм против фалшиви звуци на двигател… Във всеки случай ми се струват ужасно кичозни“, казва Люк Поарие, канадски инвеститор в недвижими имоти, който притежава 34 Ferrari и планира още. „Отнема от чистотата на шофирането и звучи изкуствено, почти като евтин трик.“
Дори след спада в четвъртък инвеститорите плащат скъпо за Ferrari. Акциите се търгуват при 38 пъти очакваната печалба за следващите 12 месеца — висока оценка за компания, чийто прогнозиран ръст на печалбата е едва около 5.5% годишно до 2030 г. Това е повече от коефициента на BMW от 7.3, на Porsche от 31.8 и на френския луксозен гигант LVMH от 24.
Възможно е ентусиазмът да охладнее, ако Ferrari не изпълни електрическия план. По-рано тази година бордът предупреди, че Elettrica може да не се продава при традиционно високите маржове на марката, което вероятно допринася за по-меките насоки. Преходът към електрическа мобилност носи и разходи: компанията финансира „e-building“ в Маранело и очаква кумулативни инвестиции от 4.7 млрд. евро за периода 2026–2030 г. Освен ако Ferrari не впечатли с ценообразуване при EV, Elettrica може да натежи на акцията продължително.
Това не е само проблем на Ferrari. И други висок клас производители се борят да пренастроят бизнеса си за ерата на електромобилите. Porsche издаде четвърто предупреждение за печалба на 19 септември, посочвайки, че волатилното търсене ще наложи отлагане на очакван електрически модел. Компанията прогнозира удар от 1.8 млрд. евро от пренасрочване на платформа за EV през 30-те години и сви насоките за маржа през 2025 г. до 2% от предишните 5%–7%, което доведе до спад на акциите с 7%. Lamborghini и McLaren също обявиха през последната година, че ще отложат лансирането на електрически модели заради слаб интерес.
Ferrari отдавна е златният стандарт сред луксозните автомобилни производители. От 1947 г. Маранело ревниво пази наследството си, контролирайки внимателно доставките в стратегия, която основателят Енцо Ферари описваше като „винаги една кола по-малко от търсенето“. Но ако „Пръсинг Хорс“ не успее да генерира достатъчно търсене, за да превърне Elettrica в хит, може би пътят на акцията временно свършва тук.
*Материалът е с аналитичен характер и не е съвет за покупка или продажба на активи на финансовите пазари.
Валута | Цена | Δ% |
---|---|---|
EURUSD | 1.16 | ▲0.47% |
USDJPY | 151.85 | ▼0.77% |
GBPUSD | 1.33 | ▲0.33% |
USDCHF | 0.80 | ▼0.66% |
USDCAD | 1.40 | ▼0.13% |
Референтен индекс | Цена | Δ% |
---|---|---|
Dow 30 | 45 992.50 | ▼1.42% |
S&P 500 | 6 668.02 | ▼1.79% |
Nasdaq 100 | 24 759.90 | ▼2.27% |
DAX 30 | 24 374.30 | ▼1.46% |
Криптовалута | Цена | Δ% |
---|---|---|
Bitcoin | 118 728.00 | ▼2.45% |
Ethereum | 4 094.00 | ▼6.31% |
Ripple | 2.74 | ▼2.39% |
Фючърс | Цена | Δ% |
---|---|---|
Петрол - лек суров | 58.31 | ▼4.55% |
Петрол - брент | 62.54 | ▼4.09% |
Злато | 3 995.74 | ▲0.16% |
Сребро | 25.68 | ▲1.17% |
Пшеница | 497.88 | ▼1.71% |
Срочност | Цена | Δ% |
---|---|---|
US 10 Year | 113.10 | ▲0.49% |
Germany Bund 10 Year | 129.30 | ▲0.48% |
UK Long Gilt Future | 91.18 | ▲0.81% |