Снимка: Flickr
Момчил Лалев
Представете си, че заради проблеми с трафика в пиков час, някоя сутрин в работен ден закъснеете за работа с половин час. Ако в същото време още 4000 човека закъснеят за работа с половин час, това прави общо 2000 изгубени работни часа само за този ден.
Излиза, че задръстванията оказват пряко влияние върху работната продуктивност и икономическия растеж. Иначе казано, загубата на време е загуба на пари.
По данни на Агенцията за енергийна ефективност България губи над 2 млрд. лева годишно от задръстванията, докато за Европейския съюз (ЕС) тези загуби са в размер на 140 млрд. евро, или около 1,1% от брутния вътрешен продукт (БВП) на съюза.
Експертите в Агенцията за енергийна ефективност са изчислили, че в София и другите големи градове всеки българин в трудоспособна възраст губи около 1 час в задръстванията. Ако половината от това време не прекарваме по светофарите, а на работните си места икономиката на България ще произведе БВП поне за 1,2 млрд. лева.
Другото изражение на тази цифра е възможната индексация на заплатата на всеки един от нас. Тя би могла да нарасне с поне 5%. Към тази цифра прибавяме и ненужното гориво, което изгарят автомобилите. Загубите се оценяват над 600 млн. лева.
София попадна в топ 100 на градовете с най-големи задръствания в света
Според класацията на световна компания за навигация, столицата ни е на 24-то място в Европа, по най-тежък трафик и на 83-то в света.
Според класацията всеки ден в задръствания в града губим средно по 38 минути или 144 часа за година. Заради задръстванията времето за придвижване в столицата се удължава с близо 30%. Най-много време в задръстванията прекарваме в час пик вечер - тогава пътуването ни се удължава с цели 66%. Сутрин не е много по-добре – тогава пътуваме с 58% по-дълго.
Какви са другите негативни ефекти от задръстванията?
С близо 90 млн. лева се повишава стойността на бързообротните стоки, дистрибутирани в София, по изчисления на представители от бранша. Задръстванията оскъпяват дистрибуцията в столицата по няколко пречини. Преди всичко, заради с близо 1/3 по-големия разход за гориво. На шофорите за престой се плаща повече - ако преди година-две един шофьор е можел да извърши 10-15 доставки на ден в района на София, сега вече те са максимум 6-7. За да се превози същото количество стоки за ден, вече са нужни повече хора и коли.
Най-засегнати от задръстванията са т.нар. импулсивни стоки - чипс, снаксове, шоколадови десерти, защото те са евтини и предполагат дистрибуцията им да покрие колкото е възможно повече точки на продажба в рамките на града.
Още по-голямо е оскъпяването на обемистите и тежки стоки, каквито са бирата, безалкохолните напитки, млякото, тъй като делът на транспортните разходи в цената им е по-висок. В общата сметка на загубите, въпреки че не успяхме да стигнем до конкретна стойност би трябвало да се включат разходите за ремонти на автомобилите, тъй като карането на по-ниски предавки води до износване на съединителя.
Друг негативен ефект от задръстванията е нарастването на емисиите от изгорели газове, които влошават допълнително качеството на живот. Изследванията на въздуха в София показват, че само 12% от софиянци живеят в напълно здравословни условия. Останалите 88% са изложени на риск от белодробни заболявания заради мръсния въздух. Във въздуха на столичните кръстовища непрекъснато се регистрират превишения на азотен двуокис, въглероден двуокис, олово, въглеводороди, метан и прах. На цялата територия на града нивото на запрашаване е над пределно допустимите норми. Оловните аерозоли и оловните окиси показват най-високи концентрации в централните части на София, което се дължи на автомобилния трафик.
Според последни данни всяка година в Европа умират преждевременно 300 000 души от заболявания, свързани със замърсяването на въздуха. Данните сочат, че продължителността на живота намалява средно с девет месеца. Увеличават се и случаите на астма при децата. Учените са установили връзка между замърсяването на въздуха и астмата. Освен здравословни аспекти проблемът има и своето финансово измерение. Замърсяването на въздуха кара хората в градовете да губят по здравословни причини поне половин работен ден годишно. Тази загуба струва на Европа приблизително 80 млрд. евро годишно.
И най-накрая това, което не може да се измери с пари, е загубата на нерви и стресът да си шофьор в град с натоварен трафик като София.
Още по темата:
Задръстванията по Околовръстното шосе вдигат на протест столични квартали
Автомобили и микробуси почти безвредни за въздуха до 2030 г., предлага Еврокомисията
| Валута | Цена | Δ% |
|---|---|---|
| EURUSD | 1.16 | ▲0.05% |
| USDJPY | 153.07 | ▲0.01% |
| GBPUSD | 1.33 | ▲0.07% |
| USDCHF | 0.80 | ▲0.05% |
| USDCAD | 1.40 | ▲0.07% |
| Референтен индекс | Цена | Δ% |
|---|---|---|
| Dow 30 | 47 633.80 | ▼0.06% |
| S&P 500 | 6 887.12 | ▲0.25% |
| Nasdaq 100 | 25 875.10 | ▲0.61% |
| DAX 30 | 24 371.00 | ▲0.31% |
| Криптовалута | Цена | Δ% |
|---|---|---|
| Bitcoin | 114 946.00 | ▲0.34% |
| Ethereum | 4 148.92 | ▼0.25% |
| Ripple | 2.62 | ▼0.82% |
| Фючърс | Цена | Δ% |
|---|---|---|
| Петрол - лек суров | 61.80 | ▼0.19% |
| Петрол - брент | 65.34 | ▲0.37% |
| Злато | 3 995.10 | ▼1.74% |
| Сребро | 25.68 | ▲1.17% |
| Пшеница | 527.88 | ▲3.05% |
| Срочност | Цена | Δ% |
|---|---|---|
| US 10 Year | 113.24 | ▼0.01% |
| Germany Bund 10 Year | 129.52 | ▲0.02% |
| UK Long Gilt Future | 93.60 | ▲0.22% |