Снимка: iStock
Наред с предизвикването на жилищни кризи и претоварването на инфраструктурата, свръхтуризмът се оказва катастрофален за околната среда. Десетки дестинации по света се борят с проблематичните последици от свръхтуризма, пишат от Euronews Travel.
Наред с предизвикването на жилищни кризи и претоварването на инфраструктурата, това явление се оказва катастрофално за околната среда. Властите бяха принудени да експериментират с мерки за смекчаване, като ограничения за посетители и ограничен достъп до природни забележителности. Но някои дестинации успяха да се защитят от масовия туризъм благодарение на десетилетия устойчиви стратегии. Международният индекс за глобална устойчивост на дестинациите (GDS) е годишна класация, която използва 70 различни показателя, за да идентифицира най-устойчивите туристически дестинации в света. Европейски град оглави класацията. Ето стратегията зад печелившия му туристически модел.
Този европейски град е най-устойчивата туристическа дестинация в света
GDS сравнява над сто града по света, които са ангажирани с устойчивостта. Оценката му е разделена на четири ключови категории: управление на дестинациите, вериги за доставки, социална устойчивост и екологични показатели.
Специфичните показатели в тези категории включват управление на посетителите, въздействие върху околната среда на летищата, безопасност и ангажимент за справяне с изменението на климата.
За втора поредна година Хелзинки е класиран на първо място в индекса GDS.
„Хелзинки продължава да вдига летвата, като определя „следващите практики“ за регенеративно управление на дестинациите“, казва Гай Бигууд, главен изпълнителен директор на GDS-Movement.
„Чрез смели действия в областта на климата, новаторски стратегии за устойчивост и непоколебим ангажимент за прозрачност, градът демонстрира изключителна визия.“
Вътре в печелившата стратегия за устойчив туризъм на Хелзинки
Няколко проекта, свързани с устойчивостта, помогнаха на Хелзинки да претендира за титлата. Тя измерва въглеродния отпечатък на туризма, насърчава климатичната пътна карта на града за туризъм и подкрепя туристическия бизнес по пътя към устойчивост. Осигуряването на участието и благосъстоянието на жителите също е важен фактор за развитието на устойчив туризъм.
„Ние насърчаваме туризма, имайки предвид всички области на устойчивостта, намалявайки отрицателните въздействия и увеличавайки положителните. Целта е Хелзинки да бъде по-добро място, когато посетителят си тръгне, отколкото е бил преди да пристигне“, казва директорът по туризма на Хелзинки Нина Вестеринен.
Устойчивостта на Хелзинки като туристическа дестинация е резултат и от сътрудничеството между много различни оператори, според местните власти. Например, нарастващият брой компании с екологични сертификати и по-екологичното производство на централно отопление и електроенергия са помогнали на града да достигне върха на списъка. „До 99% от стаите в хотели с над 50 стаи в Хелзинки са екологично сертифицирани. Това ниво е значително по-високо, отколкото в Европа като цяло“, казва Вестеринен. „По подобен начин все повече дестинации, конферентни зали, туроператори и други имат екологични сертификати.“
Устойчивата стратегия на Хелзинки привлича туристи
През март Хелзинки стана и първият град с над половин милион жители, получил сертификата „Зелени дестинации“, който има едни от най-строгите критерии в света.
Сертификацията е призната от Глобалния съвет за устойчив туризъм (GSTC) и е независимо признание за усилията, постиженията и позиционирането на дестинацията като място, което се грижи добре за своята околна среда, хора и култура.
„За Хелзинки е от съществено значение устойчивостта да бъде прозрачна. Устойчивостта трябва да бъде нещо повече от просто „зелено хаос“ на маркетингово ниво, което вече се изисква от законодателството на ЕС, изискващо твърденията за опазване на околната среда да бъдат надеждни и проверими“, казва Вестеринен. 2025 г. вече е рекордна година за туризма в Хелзинки. Според Статистическата служба на Финландия броят на нощувките, прекарани от международни туристи, се е увеличил с 19% през първите седем месеца в сравнение със същия период на миналата година. „Международните проучвания показват, че все по-голям брой туристи търсят по-устойчиви услуги и дестинации“, казва Вестеринен.
Докладът за устойчиви пътувания на Booking.com за 2025 г. например установи, че повече от половината пътуващи вече са наясно с въздействието на туризма върху местните общности, както и върху околната среда.
Нещо повече, 93% от анкетираните в проучването, което включва хиляди хора от шест континента, заявиха, че искат да правят по-отговорен избор и вече са предприели стъпки за това.
Директорът по туризма казва, че целта сега е да се продължи подобряването на показателите за устойчивост на Хелзинки.
„Голяма част от международните туристи, посещаващи града, пристигат с лодка или по въздух, чието въздействие върху климата ние признаваме“, казва тя.
„Съответно, ние се стремим да привличаме все повече туристи от Финландия и съседните европейски региони.“
Още по темата:
Защо затруднените жители на Амстердам съдят града заради масовия туризъм
Полша отвъд пощенските картички: история, изкуство и диви бягства
Валута | Цена | Δ% |
---|---|---|
EURUSD | 1.17 | ▲0.04% |
USDJPY | 147.92 | ▼0.47% |
GBPUSD | 1.34 | ▲0.07% |
USDCHF | 0.80 | ▼0.12% |
USDCAD | 1.39 | ▲0.03% |
Референтен индекс | Цена | Δ% |
---|---|---|
Dow 30 | 46 641.50 | ▲0.09% |
S&P 500 | 6 728.88 | ▲0.27% |
Nasdaq 100 | 24 860.60 | ▲0.16% |
DAX 30 | 24 065.00 | ▲0.74% |
Криптовалута | Цена | Δ% |
---|---|---|
Bitcoin | 114 028.00 | ▼0.32% |
Ethereum | 4 148.70 | ▼1.64% |
Ripple | 2.85 | ▼1.08% |
Фючърс | Цена | Δ% |
---|---|---|
Петрол - лек суров | 62.49 | ▼0.97% |
Петрол - брент | 66.16 | ▼0.90% |
Злато | 3 860.02 | ▲0.72% |
Сребро | 25.68 | ▲1.17% |
Пшеница | 507.88 | ▼2.29% |
Срочност | Цена | Δ% |
---|---|---|
US 10 Year | 112.46 | ▼0.06% |
Germany Bund 10 Year | 128.48 | ▼0.14% |
UK Long Gilt Future | 90.90 | ▼0.03% |