Снимка: iStock
Все по-голям брой бегачи превръщат състезателните си календари в маршрути за пътуване до екзотични места, съобщават от Euronews Travel.
Маратоните вече не са просто преминаване на границата от 26,2 мили (42 километра) близо до дома. През последните години нова тенденция завладя бягащата общност: „състезателни катиони“.
Това, което някога беше нишово хоби, сега е международно движение.
Приложението за проследяване на бягане Година в доклада на Strava в спортните тенденции разкрива 9 процента увеличение на участието в маратони през последната година.
Междувременно, 2024 Global Runner Survey на Running USA установи, че бегачите дават приоритет на местоположението като основен фактор при избора на състезание.
Тази тенденция, често наричана „маратонски туризъм“, вижда нарастващ брой бегачи, които превръщат своите състезателни календари в маршрути за пътуване в екзотични места.
„Имаме нужда от цел; трябва да се чувстваме живи, затова бягаме“, обяснява холандският психолог, плодовит ултрамаратонец и треньор по бягане Роел Спиерингс.
„По-популярна е комбинацията с пътуване, защото можем да си го позволим, забавно е и ни дава усещането, че преследваме цел.
Модерният бегач жадува за преживявания отвъд финиширал медал, търсейки спомени, лични трансформации и истории, които да разказва дълго след края на състезанието.
Тъй като гъвкавостта между работата и личния живот се увеличава и здравословният начин на живот се налага, предлагането на дестинации внезапно запълва ниша за тези, които търсят цел и вълнение в свободното си време.
Маратонският туризъм носи икономически тласък на дестинациите
Експерти от индустрията и данни от проучвания потвърждават, че маратонският туризъм ще остане тук. През 2024 г. маратонът в Ню Йорк постави нов стандарт с над 55 000 завършили, надминавайки предишните рекорди, държани от маратоните в Париж и Берлин по-рано същата година.
Три четвърти от респондентите от проучването на Running USA планират да участват в същия брой или повече състезания през 2025 г.
Градовете в Европа, Азия и Африка се възползват от това желание за изживявания, базирани на дестинация, пускайки нови събития, предназначени да привлекат бегачи и техните спътници.
И дестинационните маратони вече не се ограничават само до „Големите шест“ Бостън, Лондон, Берлин, Чикаго, Ню Йорк и Токио, които носят стотици милиони евро местни разходи всяка година.
Дори по-малките събития по света се радват на драматичен скок в туризма около дните на състезанието, включително маратона Médoc през лозята на Бордо, където бегачите се зареждат с вино.
Участниците в маратона също рядко пътуват сами. Проучванията показват, че повечето бегачи пристигат на групи от двама или трима. Някои също резервират чрез специализирани спортни туристически компании малки групови пътувания, изпълнени с другарство.
Вместо да отидат само за няколко нощи, 59 процента от бегачите остават от три до пет нощи или удължават пътуването до други близки туристически дестинации.
Например, в предишни години бегачи, които са завършили Лондонския маратон, след това се отправят към остров Скай в Шотландските планини за няколко нощи сред природата.
Тези продължителни престои подчертават ролята на маратона като нещо повече от еднодневно събитие, което е от полза за хотели, ресторанти и местни атракции.
„Вие буквално бягате редом с дивата природа“: Защо хората пътуват за маратони
Спийрингс е открил, че екстремните физически предизвикателства имат огромни психологически ползи, особено когато са съчетани с тръпката от посещението на нови места.
Самото бягане е мощно средство за себеоткриване. Добавете непозната среда, като планински терен или топлина в пустинята, и трансформацията често се задълбочава.
Едно от най-запомнящите се преживявания на Спийрингс беше ултрамаратонът For Rangers, петдневно етапно състезание на 250 км през пет национални парка на Кения.
„Това е самодостатъчно състезание, в което буквално бягате заедно с дивата природа“, спомня си той.
Друга забележителност е 250-километровият Айгер, който отвежда бегачите по спиращ дъха маршрут, защитен от ЮНЕСКО в Швейцария.
Отвъд личната реализация, Спийрингс вярва, че пътуването увеличава психологическите награди: "Трябва да комбинирате страданието с околната среда. Приключението ви кара да искате да играете играта."
Как да намерим баланса между почивка и състезание
Пътуването за маратон добавя слоеве от логистика и потенциални капани, като джет лаг и климатични промени.
Спийрингс препоръчва да пристигнете няколко дни преди състезанието, за да се приспособите към часовите зони и времето. Предния ден отделете време, за да подготвите екипировката си. Спете и яжте добре преди състезанието и избягвайте драстични промени в диетата близо до деня на състезанието.
Най-добрият му съвет? "Пий бира и не променяй цялата си рутина. Работата е свършена, промените от последния ден няма да доведат до нищо добро."
Тези препятствия при пътуване правят крайното постижение още по-възнаграждаващо. „Ето защо трябва да е в чужбина; трябва да е грубо и имате нужда от хора около вас, с които да го споделите“, казва той.
Още по темата:
Охрана, наета да контролира тълпите в японски град, след като турист е убит, докато прави
Валута | Цена | Δ% |
---|---|---|
EURUSD | 1.04 | ▼0.22% |
USDJPY | 151.97 | ▼0.45% |
GBPUSD | 1.24 | ▼0.51% |
USDCHF | 0.91 | ▲0.44% |
USDCAD | 1.43 | ▼0.04% |
Референтен индекс | Цена | Δ% |
---|---|---|
Dow 30 | 44 874.10 | ▼0.37% |
S&P 500 | 6 099.58 | ▲0.17% |
Nasdaq 100 | 21 802.10 | ▲0.15% |
DAX 30 | 21 987.20 | ▲1.17% |
Криптовалута | Цена | Δ% |
---|---|---|
Bitcoin | 96 510.90 | ▼0.13% |
Ethereum | 2 700.23 | ▼3.12% |
Ripple | 2.32 | ▼2.48% |
Фючърс | Цена | Δ% |
---|---|---|
Петрол - лек суров | 70.57 | ▼0.93% |
Петрол - брент | 74.46 | ▼0.33% |
Злато | 2 850.78 | ▼0.65% |
Сребро | 25.68 | ▲1.17% |
Пшеница | 584.10 | ▲2.13% |
Срочност | Цена | Δ% |
---|---|---|
US 10 Year | 109.46 | ▼0.22% |
Germany Bund 10 Year | 133.30 | ▼0.12% |
UK Long Gilt Future | 93.20 | ▼0.60% |