Снимка: Istock
От зарядните устройства на Tesla (TSLA) в древните алеи, които заобикалят Забранения град в Пекин, до самотните спирки на магистралата със зарядни пунктове в западните пустини, признаците на електрификацията на китайския транспортен флот – и смъртта на бензина – са навсякъде.
Сега, според официалната статистика, продажбите на електрически превозни средства и хибриди в Китай всъщност са достигнали повратна точка. Те представляват повече от половината от продажбите на дребно на пътнически превозни средства през четирите месеца от юли, според Китайската асоциация за леки автомобили, тенденция, която е готова да изпрати апетита за транспортни горива в спад, който ще окаже голямо въздействие върху петролния пазар.
По-бързото от очакваното навлизане на електромобилите промени възгледите на петролните прогнози в енергийните среди, банките и академичните среди през последните месеци. За разлика от САЩ и Европа - където върховете в потреблението бяха последвани от дълги плата - спадът в търсенето при най-големия вносител на суров петрол в света се очаква да бъде по-изразен. Брокерската компания CITIC Futures Co. предвижда спад на потреблението на бензин в Китай с 4% до 5% годишно до 2030 г.
„Бъдещето идва по-бързо в Китай“, каза Сиаран Хийли, петролен анализатор в Международната енергийна агенция в Париж. „Това, което виждаме сега, са средносрочните очаквания, които идват изпреварващо графика, и това има отражение върху формата на китайския и глобалния растеж на търсенето през останалата част от десетилетието.“
За глобалния пазар на петрол, който започна да разчита на Китай като основен двигател на растежа през по-голямата част от този век, това ще подкопае основен стълб на потреблението. Страната отговаря за почти една пета от световното търсене на петрол, а бензинът представлява около една четвърт от това. Перспективата за рязък спад от транспорта също идва в допълнение към слабото промишлено потребление поради забавяне на икономическия растеж.
Нарастващата популярност на електрическите камиони, както и на тези, работещи с втечнен природен газ, също оказва влияние върху търсенето на дизел. Китайското потребление на гориво достигна своя връх през 2019 г. и ще спада с 3% до 5% годишно до 2030 г., каза UBS Securities Co. в бележка този месец.
Все още има много неизвестни за това как ще се развие навлизането на електромобилите в Китай, като например дали някога може да се постигне пълна електрификация и какво ще означава това за търсенето на гориво. Друг въпросителен знак заобикаля plug-in хибридните превозни средства, които могат да се захранват с електричество или резервни бензинови двигатели. Те представляват голяма част от ръста на продажбите през последните няколко години, но има малко данни за степента, в която водачите на тези автомобили все още разчитат на моторно гориво.
МАЕ вижда, че „необузданата електрификация на масовия пазар“ потенциално тласка търсенето на бензин в Китай към спад от 2025 г. Това ще доведе до среден годишен спад от 2,1% от 2023 до 2030 г. Други, като CITIC, виждат по-бързо отстъпление. Подобренията в горивната ефективност и пикът в притежаването на автомобили ще помогнат за стимулиране на спадовете, заедно с навлизането на електромобили, каза брокерската компания в бележка в края на октомври.
Тази година може да бъде „повратна точка за пазара на рафиниран петрол в Китай, като потреблението на бензин достигне своя връх, преди да намалее бързо“, пише този месец в анализ Луо Янтуо, старши инженер в PetroChina Planning & Engineering Institute, част от най-голямата петролна компания в Китай парче на уебсайта на PetroChina. Количеството автомобили с бензинов двигател по пътищата ще достигне пика си още през следващата година, каза тя.
Пекин засади семената за прехода към електромобили преди повече от десетилетие, предлагайки субсидии, които дадоха време на производителите на автомобили да увеличат производството и да намалят разходите. Това започна да се изплаща през 2021 г., когато производството на доставки на нови енергийни превозни средства почти се утрои спрямо предходната година и сега те са готови да надминат границата от 10 милиона за първи път през 2024 г.
Новите енергийни превозни средства съставляват около 10% от всички автомобили на пътя сега и се очаква да надхвърли 20% до 2027 г. и може да се доближи до 100% до 2040 г., каза Андерс Хоув, китайски изследовател в Оксфордския институт за енергийни изследвания.
*Материалът е с аналитичен характер и не е съвет за покупка или продажба на активи на финансовите пазари.
Валута | Цена | Δ% |
---|---|---|
EURUSD | 1.05 | ▼0.33% |
USDJPY | 151.97 | ▲0.39% |
GBPUSD | 1.28 | ▲0.04% |
USDCHF | 0.88 | ▲0.45% |
USDCAD | 1.42 | ▼0.07% |
Референтен индекс | Цена | Δ% |
---|---|---|
Dow 30 | 44 462.00 | ▼0.01% |
S&P 500 | 6 128.84 | ▼0.01% |
Nasdaq 100 | 21 475.60 | ▲0.06% |
DAX 30 | 20 556.50 | ▲0.10% |
Криптовалута | Цена | Δ% |
---|---|---|
Bitcoin | 95 229.50 | ▼2.31% |
Ethereum | 3 580.68 | ▼3.75% |
Ripple | 2.01 | ▼9.39% |
Фючърс | Цена | Δ% |
---|---|---|
Петрол - лек суров | 68.42 | ▲0.80% |
Петрол - брент | 72.42 | ▲0.74% |
Злато | 2 692.66 | ▲1.21% |
Сребро | 25.68 | ▲1.17% |
Пшеница | 560.62 | ▲0.25% |
Срочност | Цена | Δ% |
---|---|---|
US 10 Year | 110.80 | ▼0.20% |
Germany Bund 10 Year | 136.05 | ▲0.03% |
UK Long Gilt Future | 95.24 | ▼0.44% |