Българската стопанска камара (БСК) настоява да се запази капиталонатрупващия характер на втория осигурителен стълб и за осигуряване на право на избор на осигурените лица за изплащане на втората пенсия измежду четири варианта:
1. Еднократно изтегляне на натрупаната сума в личната осигурителна партида;
2. Срочна пенсия (разсрочено плащане на месечна пенсия в размер и срок, определен от осигуреното лице) при запазване правото за наследяемост;
3. Пожизнена пенсия (т.е. отказ от личната партида и правото за наследяване) и прехвърляне на натрупаните в личната партида средства в общия пул;
4. Смесен вариант - част от натрупаните средства да бъдат запазени в личната партида, а друга част да бъдат прехвърлени в общия пул.
Това е записано в становище на работодателската организация по повод публикувания за обществено обсъждане от Министерство на финансите на Проект за Закон за изменение и допълнение на Кодекса за социално осигуряване (КСО).
Другите промени за които настоява БСК да се основават на следните общи принципи:
1. Запазване на капиталонатрупващия характер на втория осигурителен стълб (лични партиди);
2. Разпределяне на отговорностите между осигуреното лице и пенсионния фонд;
3. Гарантирано право на осигурените лица на информираност относно последиците от един или друг вариант на ползване на натрупаните лични средства.
В разпространоното до медиите съобщение се казва още, че законопроектът продължава практиката за иницииране на сериозни по обем и съдържание промени, необвързани с цялостна концепция за реформа в осигурителната система, без оценка за въздействие и без предварително обсъждане на алтернативните варианти с представителните организации на засегнатите лица - работодатели (осигурители), осигурени лица, организации на пенсионерите, с Българската асоциация на дружествата за допълнително и доброволно пенсионно осигуряване (БАДДПО) и експертната общност.
Предложенията въвеждат фундаментални промени в пенсионно-осигурителния модел и действащото осигурително законодателство, като засягат не само допълнителното задължително пенсионно осигуряване, но и ДОО. Компетентен орган по разработването и внасянето на законопроекта в този случай следва да бъдат едновременно МФ и МТСП, доколкото чл. 32 на КСО дава категорични правомощия на министъра на труда и социалната политика да „разработва, координира и провежда държавната политика по държавното обществено осигуряване".
В същото време, БСК отчита необходимостта от спешни промени в режима на допълнителното задължително осигуряване в УПФ, доколкото:
- чл. 167, ал. 2 от КСО дава права на осигурените лица за ускорено изплащане на допълнителни пожизнени пенсии за старост, пет години по-рано от достигането на общата пенсионна възраст, т.е. от началото на 2017 г. за жени, родени през 1960 г.;
- налице са значими неотстраними дефекти, които правят невъзможно изплащането на определения размер на пожизнената пенсия при запазване на паралелните права за наследяване (чл. 139, ал. 1, т. 1 и 3 на КСО). Тези дефекти са допуснати още в първоначалния текст на чл. 139 от КСО, приет през 1999 г., и не са отстранени с последвалите промени през 2003 г.
Следва да бъдат подкрепени намеренията, стоящи зад част от предлаганите промени:
- укрепване на управлението на пенсионно-осигурителните дружества,
- детайлизиране на правилата и ограниченията за свързаност на акционерите и длъжностните лица,
- инвестиране на средствата,
- оценка на риска,
- усъвършенстване на надзора и др.
От БСК подчертават, че по-голямата част от тези промени регламентират недопустими права на субективна и непрозрачна преценка на надзорния орган, въвеждат груб фискализъм (огромни завишения на санкциите и глобите за неясно формулирани и маловажни административни нарушения) и недопустима намеса в оперативната самостоятелност на ПОД.
В тази връзка, следва да бъде възприет изцяло нов, алтернативен подход, осигуряващ пълно съответствие с изискванията на приложимото общо и специално право на ЕС, и законодателството на Р България. За тази цел е необходимо да бъде проведено предварително, задълбочено обсъждане с БАДДПО и представителните организации от финансовия сектор и други заинтересовани страни за постигане на съгласие по ефективни и балансирани решения, елиминиране на правото на субективна преценка на контролния орган /КФН/ и свързаните рискове.
Категорично не приемаме предлагания императивен, безалтернативен способ на задължително прехвърляне на средства от личната партида на осигуреното лице в УПФ, с което се отнемат осигурителни права. По този начин се отключват значителни негативни ефекти, вкл.:
- допълнително се разклащат устоите на осигурителната система, като вторият стълб се поставя под натиск и значителен риск;
- ДОО, респ. - т.нар. първи стълб получава значителни сравнителни предимства пред задължителното допълнително осигуряване;
- с въведения т.нар. „свободен избор" за пореден път се създава натиск за пренасочване на средства от личните партиди към т.нар. Сребърен фонд (фискалния резерв);
- отключва се поредна загуба на доверие към осигурителната система и отказ от деклариране на реалните дължими осигуровки (ръст на сивата икономика и недекларирания труд), рефлектиращи върху приходите и дефицита на НОИ и НЗОК;
- разклащане на капиталовия пазар, поради необходимостта от осигуряване на допълнителна ликвидност и реструктуриране на портфейлите на ПОД;
- насърчаване на корупционни схеми за издаване на решения за инвалидизация с всички произтичащи от това ефекти, вкл. за обществените и социалните фондове (във връзка с факта, че единствената възможност за запазване на натрупаните по личната осигурителна партида средства е осигуреното лице да има по-висока степен на инвалидност).
По-късно на пресконференция министърът на финансите Владислав Горанов ще представи предвлаганите промени в КСО.
Очаквайте подробности!
9 нaчинa зa изплaщaнe нa пенсии, пpeдлaгaт частните фондове
37.798 млн. лв. общи приходи отчитат пенсионните фондове към 31.03.2016 г.
Калфин очаква предложения от фондовете как ще се плаща втората пенсия
Владислав Горанов: Дебатът по промените за втора пенсия ще продължи колкото трябва
Горанов да оттегли законодателните промени за втора пенсия, искат депутати