Снимка: Istock
Теодор Минчев
Българската компания „Грийн Иновейшън“ АД, известна с търговската си марка Hydrogenera, се готви да излезе на основния пазар на Българската фондова борса с първично публично предлагане на акции. Решението вече е одобрено от Комисията за финансов надзор, а емисията ще се състои в края на юни чрез аукцион.
Компанията възнамерява да предложи на инвеститорите до 500 000 нови акции на цена между 12 и 20 лв. всяка, като очаква да привлече до 10 млн. лв. свеж капитал. Събраните средства ще бъдат насочени към разширяване на производството, развитие на нови технологии и по-широко навлизане на европейски пазари, включително участие в ключови проекти и програми за зелена трансформация.
Hydrogenera е основана през 2016 г. и е единственият производител на водородни електролизьори и системи в България и на Балканите. Компанията е вертикално интегрирана – разработва, произвежда и обслужва собствените си продукти, като над 90% от компонентите са собствена разработка. Това ѝ осигурява технологично предимство и гъвкавост в реализацията на проекти.
Инвестиционният посредник „Карол“ АД ще организира самото публично предлагане, а Hydrogenera се ползва и с подкрепата на фонда Impulse GROWTH, част от IMPETUS Capital, който има представител в управлението на дружеството.
Излизането на борсата е следваща логична крачка за Hydrogenera, която цели по-голяма видимост, доверие и стратегическо позициониране сред водещите играчи в развиващата се европейска водородна икономика. Според ръководството на компанията, именно в следващите години предстои съществен скок в индустриалното използване на водород, а Hydrogenera е добре позиционирана да се възползва от този тренд.
Как се стигна до това IPO?
Автомобилната и енергийна трансформация в Европа намират нов двигател в лицето на една иновативна българска компания – Hydrogenera, част от Грийн Иновейшън АД. Специализирана в решения за производство, съхранение и използване на зелен водород, тя вече има зад гърба си над 90 реализирани проекта в България, Италия, Турция и Полша. Компанията не само разработва собствена високотехнологична продуктова линия, включваща електролизьори, метал-хидридни компресори и водородни двигатели, но вече и демонстрира впечатляваща пазарна тракция.
През 2024 г. оборотът надхвърля 8 милиона лева, а оперативната печалба преди данъци – 1 милион лева, което я позиционира като едно от малкото български зелени дружества с реален растеж и бизнес потенциал.
Предстоящото листване на Българската фондова борса има стратегически заряд. Компанията не търси просто капитал, а създава основа за мащабиране – разширяване на производствените мощности, международна експанзия и засилени инвестиции в развойна дейност.
Hydrogenera планира да навлезе на нови пазари в Германия, Полша и Турция, като цели да се превърне в един от водещите независими производители на водородна инфраструктура в Европа. Подкрепена от европейските приоритети в зелената икономика и декарбонизацията, компанията попада в центъра на стратегически фокус: от „Зеления пакт“ на Европейския съюз до инициативи за ускоряване на водородната индустрия чрез новата регулаторна рамка „Critical Raw Materials Act“.
Технологичните ѝ решения са ориентирани към реална индустриална употреба – от транспорт и логистика до автономни енергийни системи за отдалечени обекти. Устойчивото предимство на Hydrogenera е в комбинирането на иновация, гъвкавост и доказан инженерен капацитет. Компанията не стартира от нула – тя вече доставя продукти на индустриални клиенти и има изградена мрежа от стратегически партньори.
За инвеститорите листването предоставя възможност за участие в едно от най-динамичните ниши на прехода към устойчива икономика. Hydrogenera не предлага визия без покритие, а бизнес модел, който вече генерира приходи и работи в международен мащаб. Това я прави особено интересна в контекста на българския капиталов пазар, където липсата на зелени технологични компании е осезаема.
Компанията планира да използва привлечения капитал за ускорено развитие на нови продуктови линии и увеличаване на капацитета на своите мощности. С инвестиции в нови съоръжения и интелектуална собственост, Hydrogenera се стреми да засили конкурентното си предимство и да се превърне в ключов доставчик за индустрии, които вече планират своя преход към водородни технологии. Това включва автомобилния сектор, тежката индустрия и енергетиката, където нуждата от решения с нулеви емисии е не просто приоритет, а условие за оцеляване.
Динамичният растеж, ясната пазарна стратегия и фокусът върху иновация поставят Hydrogenera сред компаниите, които не само следват тенденциите, а ги създават. Публичното предлагане е следваща логична стъпка в развитието ѝ – с цел надграждане на позициите, привличане на стратегически инвеститори и поставяне на България на картата на водородната революция в Европа.
Финансови показатели и съотношения
Съгласно данните от проспекта ето как изглеждат финансовите показатели и основни съотношения на компанията.
Данни - ИП Карол
Както виждаме, налице е постоянно и непрекъснато подобрение на финансовите резултати.
Разбира се, много е важно, за да разберем какво сочат тези цифри, да направим една съпоставка с основни конкуренти на компанията. За целта ще вземе две компании - норвежката Nel (1.77 млрд. NOK), която е значително по-голяма, както и относително малката британска ITM (с приходи около 16.5 млн. паунда).
Hydrogenera, българската компания, позиционирана в бързоразвиващия се хидрогенен сектор, демонстрира удивителни темпове на растеж и рентабилност, които я отличават дори спрямо по-утвърдените имена на европейската сцена. Приходите ѝ за последните години нарастват с впечатляващи темпове – от 1.5 млн. лв. през 2022 г. до над 7.2 млн. лв. през 2024 г., което представлява общ ръст от 366%, което се превежда като средногодишен темп на растеж от около 67%. Сравнено с основни конкуренти като норвежката Nel ASA и британската ITM Power, Hydrogenera показва превъзходство както по линия на темпа на ръст, така и по линия на постигането на оперативна и нетна печалба.
Докато Nel ASA бележи солиден ръст на приходите от близо 78% за 2023 г., и ITM Power отбелязва внушително увеличение от над 200%, и двете компании продължават да отчитат нетни загуби, макар и намаляващи. На този фон Hydrogenera вече оперира на печалба, като за 2023 г. отчита положителна EBITDA над 1 млн. лв., с устойчив марж от 21%, както и нетна рентабилност от 14%. Това я прави едно от малкото дружества в сектора, което съчетава висок ръст с положителна финансова ефективност.
Разбира се, мащабите остават различни – приходите на Nel надхвърлят 170 млн. евро, а ITM също е добре позиционирана на британския пазар. Hydrogenera, от своя страна, остава нишов играч с приходна база под 10 млн. лв., но високата ефективност и ясно фокусираният ѝ модел на растеж показват, че нейната стратегия работи.
Това, което отличава компанията, е умелото съчетание между проектна повтаряемост, външно финансиране за разрастване и вертикално интегриран модел. Макар част от постигнатите резултати да се обясняват с началния етап на скалиране, тенденцията към устойчивост вече е видима.
Hydrogenera не просто следва световната вълна в хидрогенните технологии – тя успява да капитализира върху нея с печалба и дисциплинирана експанзия. Ако успее да задържи тази траектория и да диверсифицира пазарите си извън България, пред нея стои реален шанс да се утвърди като водещ играч в Централна и Източна Европа.
Как планира да се развива компанията?
Сегментът на водородните технологии бележи динамичен ръст в последните няколко години, като в държавите, в които Hydrogenera вече има присъствие – България, Италия, Полша и Турция – се очертават специфични възможности, подхранвани от европейски регулации, индустриален натиск за декарбонизация и растящо търсене на автономни и зелени енергийни решения.
България
България е все още в начален етап на изграждане на водородна инфраструктура, но вече има приета национална Стратегия за развитие на водорода до 2030 г., с фокус върху транспорта, тежката индустрия и автономни енергийни системи. Очакваният капацитет на зеления водород в страната трябва да надхвърли 500 MW до края на десетилетието, а над 1 милиард евро ще бъдат насочени чрез европейски и публични инвестиционни програми. Това отваря пазар с висока бариера за вход и значителна дългосрочна възвращаемост за първите играчи.
Италия
Италия е сред лидерите в Южна Европа в усвояването на водородни технологии. Само през 2023 г. страната стартира проекти на стойност над 3.6 милиарда евро в сегмента, с над 100 станции за зареждане на водород и инвестиции в индустриален капацитет. Очаква се до 2030 г. водородът да формира 2% от крайното енергийно потребление, с особено активно участие на железопътния транспорт, леката индустрия и енергийното съхранение.
Полша
Полша е водещ индустриален хъб в Централна Европа с интензивна въглищна икономика, която търси алтернативи. Страната стартира инициативи по създаване на водородни долини, подкрепени от ЕС, с цел внедряване на зелен водород в тежката индустрия, транспорта и отоплението. Очаква се до 2030 г. да бъдат инсталирани най-малко 2 GW електролизатори, а националната стратегия залага на експорт на водород към Германия и Чехия.
Турция
Турция инвестира в мащабна трансформация на енергийния си микс. През 2022 г. стартира Национална водородна програма, а до 2035 г. се предвижда 5% от енергийния микс да бъде водороден, с капацитет от 1.5 GW електролизатори. Пазарът на водородни горивни клетки и инфраструктура се очаква да достигне стойност над 1.2 милиарда долара до 2030 г., стимулиран от бързата индустриализация и растящия транспортен сектор.
Заключение
Hydrogenera се позиционира в стратегически избрани пазари, където водородът не просто се подкрепя политически, но се превръща в неизбежен инструмент за енергийна независимост и индустриална модернизация. Общият очакван годишен ръст на водородната икономика в Европа надхвърля 25% CAGR, а до 2050 г. водородът може да представлява 20% от крайното енергийно потребление в ЕС.
Това поставя Hydrogenera в ключова позиция – с опит, пазарен достъп и технологични решения, тя може да бъде сред основните бенефициенти на тази мащабна и неизбежна трансформация.
*Материалът е с аналитичен характер и не е съвет за покупка или продажба на активи на финансовите пазари.