Снимка: iStock
Основен ефект върху дейността на Спиди от началото на 2021 г. продължи да има разпространението на епидемията в страната и основните пазари, на които оперира Спиди АД. Страните от централна и югоизточна Европа, които са основната част от дестинациите за доставка, отчитаха висока степен на заболеваемост и навсякъде се прилагаха широк набор от ограничителни мерки за придвижване в определени периоди, се казва в деветмесечния консолидиран отчет на дружеството.
В тази среда, крайното потребление продължи да се премества към онлайн магазините и увеличи търсенето на куриерски услуги през първите месеци на годината. Същевременно, бизнесът и държавното управление се адаптираха към новите условия и за разлика от 2020 г., икономическата активност бе засегната значително по-малко, като бяха затворени или ограничени значително по-тесен кръг бизнеси.
Онлайн търговията продължава да е основния двигател за растеж, като през периодите на ограничителни мерки сегментът запази темповете на растеж на нивата от предходната година. След успокояването на епидемиологичната обстановка, темповете на растеж през 2-ро и 3-то тримесечие се забавиха, в резултат и на по-високата база след силните резултати Q2 20.
До края на септември резултатите продължават да са обвързани с разпространението на вируса, като в периодите на отваряне темповете на растеж на В2С сегмента се забавя, а на В2В се засилва и обратно.
Българските търговци, освен че разширяват пазарните си позиции в страната, печелят и значителни позиции в региона. Развитието на мрежата ни за доставки и плащания от/до ЦИЕ се радваше на изключителен интерес. Услугата Speedy CEE Economy, която предлага изгодни условия за доставки с наложен платеж до Унгария, Хърватска, Словения, Словакия, Чехия и Полша, се радва на изключително търсене и обемите нарастват над два пъти на годишна база.
Динамично се развива и регионалната услуга Speedy Balkan (до/от Румъния и Гърция и от/до България и Унгария за ДПД Румъния) където ръстовете се запазват стабилно високи, въпреки вече високата база. Растящият дял на онлайн магазините в крайното потребление стимулира търговците да търсят нови пазари, съответно и да се установяват и развиват нови мрежи за доставки.
Засилва се и активността на чуждестранните онлайн магазини, които навлизат на българския пазар. Освен традиционно силното присъствие на румънските онлайн платформи, в страната все по-активно навлизат и търговци от Полша и други европейски страни. Високи ръстове се отчитат и от Европа за Гърция.
Вътрешните доставки запазват високите си нива от предходната година, като дъщерната компания ДПД Румъния особено активно разширява позициите си на местния пазар и регионалния пазар благодарение на подобрената логистична структура и разширения капацитет, което съществено подобри качеството на предоставяната услуга.
Продължава работата и в посока предлагането на атрактивни услуги, като същевременно се търси възможност клиентите безпрепятствено да се ориентират в предлагания микс от услуги и начина на тяхното тарифиране. Това позволи допълнително да се разшири клиентската база особено сред индивидуалните клиенти, които през последните години компанията активно таргетира. Офисната мрежа е в непрекъснат процес по увеличаване на капацитетите и оптимизиране на локациите. Спиди АД засилва фокусът си върху качеството и модернизацията на офисите и от миналата година клиентите имат възможност чрез съобщение лесно и бързо да дават обратна връзка за получената услуга. Това дава възможност бързо да се идентифицират и предприемат мерки по възникнали проблеми.
Продължава разширението на мрежата от АПС и в Румъния.
Спиди реализира интензивна инвестиционна програма през годината, като за полугодието инвестициите в дълготрайни активи през отчетния период са 26 млн. лв., от които 12 млн. лв. в транспортни средства. Разширението на логистичните пространства добавя 6 млн. лв. към активи с право на ползване. Реализирането на програмата за оборудване на основните хъбове с автоматизирани системи за измерване и сортиране значително увеличава инвестициите в машини, техника и софтуер – 6.6 млн. лв. за полугодието.
През 1-вото тримесечие значителни ограничителни мерки бяха в сила в практически всички основни пазари, където оперира Спиди. Това запази нивата на търсене на куриерски услуги на високи нива, но след отпадането на ограниченията през II-ро тримесечие и възстановяването на икономическата активност, ръстът значително се забави на годишна база и се запази близо до нивата от предходната година. През III-то тримесечие отново се отчита ускоряване на ръстовете в резултат на повишените продажби на онлайн магазините.
Вътрешният пазар се представя силно, но международните доставки продължават да реализират изпреварващ ръст от 27% в резултат на засилената активност на онлайн магазините в страните от централна и югоизточна Европа.
Броят превозени пратки през тримесечието надмина 42 млн. броя, с 17% повече от същият период на миналата година. През последното тримесечие беше променен начинът на отчитане на броя пратки, което доведе до отчитането на значително по-малък брой пратки в сравнение с използваната до момента методология. Реализираният ръст на съпоставима база е по-висок.
Други оперативни приходи също са свързани с основната дейност на Спиди АД и имат регулярен характер и през тримесечието се формират основно от наеми на автомобили (4.4 млн. лв. за периода). Вариациите на тези разходи през отделните периоди се определят от темповете на подмяна на автомобилите и съответно, продажбата на излезли от употреба такива.
Основните разходи са за подизпълнители и възнаграждения, които формират над 80% от оперативните разходи. Техният размер до голяма степен е обвързан с броя обработени пратки, поради което увеличението им е съизмеримо с увеличението на пратките. През първото полугодие разходите за подизпълнители са в размер на 107 млн. лв. (2020: 89 млн. Консолидиран финансов отчет към 30 септември 2021 г. лв.) и нарастват с 20.4%, като изостават от увеличението на приходите, 22%, въпреки растящия дял на международните доставки, където делът на подизпълнителите в доставките е по-голям. Основната причина за това е консолидирането през Геопост транс, чрез което от декември 2020 г. Спиди АД започва да извършва самостоятелно съществен дял от транспорта между хъбовете. Дотогава същата дейност е извършвана от подизпълнители. Това се отразява на структурата на разходите, като намалява разхода за подизпълнители и увеличава тези за възнаграждения и горива.
Съответно, разходите за възнаграждения нарастват по-бързо, до 53.5 млн. лв., или със 28%. По-ниският темп на тези разходи на индивидуална база, в резултат на направените инвестиции в автоматизация на обработката на пратките се компенсира от увеличените разходи в дъщерните дружества, основно ДПД Румъния и Геопост транс.
Увеличава се дяла на доставките, обвързани с наложени платежи, както и клиентите заплащащи с дебитни/кредитни карти, което се отразява на разходите за банкови такси и инкасо достигащи 1 244 хил. лв. за деветмесечието (2020: 774 хил. лв.). Въведената услуга „Смарт контрол“ и стартираната програма за обратна връзка на обслужените клиенти значително увеличи обменяните съобщения с клиентите, което се отразява в посока нарастване на разходите за комуникации до 4 млн. лв. (2020: 3 млн. лв.).
Останалите разходи за външни услуги бележат минимални изменения и имат ограничено отражение на финансовия резултат.
Увеличението на разходите за материали спрямо изменението на продажбите се дължи на двойното увеличение на разходите за гориво. Ограниченото предлагане на петрол и възстановяването на търсенето доведе до близо неколкократно повишение на цената на петрола и възстановяване на цените на горивата до нива над 2019 г.. Изменението на цените на горивата няма влияние върху финансовия резултат, тъй като цената на горивото, чрез допълнителната такса гориво, е компонент в общата цена за клиента. По-високата цена на горивото кореспондира с увеличение на крайната цена за клиента и обратно. Това е частично компенсирано от 58% спад на разходите за предпазни средства и реализираните икономии в други материали и консумативи. Общо оперативните разходи нарастват с 22.4%, близо до това на приходите. В резултат EBITDA маржин минимално се понижава до 20% и EBITDA достига 47.7 млн. лв. (2020: 40.3 млн. лв.) или 18.2% на годишна база. По-ниският ръст на нетната печалба се дължи на еднократен финансов разход в размер на 963 хил. лв., преоценка на задължението по придобиването на „Рапидо експрес и лоджистикс“ ООД, което през периода е изцяло
погасено. Коригирано за този еднократен разход, нарастването на печалбата е с близък темп – 17% Консолидиран финансов отчет към 30 септември 2021 г.
Паричният поток от оперативна дейност (ППО) се понижава през периода до 32 млн. лв. (2020: 33.6 млн. лв.) поради по-малкото увеличение на задълженията по наложени платежи – 1.8 млн. лв. през Q3 21, спрямо +4.8 млн. лв. през Q3 20. Коригиран за този ефект, ППО се увеличава с 1.5 млн. лв. до 30.2 млн. лв.