Отрицателните лихвени проценти вредят на индустрията и отлагат изключително необходимото консолидиране в сектора. Това посочва собственикът на най-голямата линия в търговското корабоплаване, цитиран от "Блумбърг".
„Паричната политика предполага, че консолидирането ще бъде много по-бавно, защото за банките е лесно да поддържат слабите компании в търговското корабоплаване", смята Нилс Смедегард Андерсен, главен изпълнителен директор на A.P. Moeller-Maersk A/S.
Това е поредният пример как отрицателните лихвени проценти изкривяват пазарите и имат потенциала дори да забавят растежа. Засега тази политика има ограничен успех в съживяването на инфлацията, освен това редица експерти предупреждават, че може да се стигне до балони в цените на активите, посочва "Блумбърг".
Непредвидените последици включват и по-бавна глобална индустрия на търговското корабоплаване и съмненията за ефективността на отрицателните лихвени проценти изглежда ще се задържат.
„Политиците не провеждат необходимите реформи и оставят паричната политика да реши проблемите, пред които много държави са изправени - ниска конкурентоспособност и слаби инвестиции. Разчитането на евтино финансиране в търговското корабоплаване доведе до много негативни ефекти", казва Андерсен.
„Тази индустрия няма буферите, за да се справи с повече препятствия и започва „ужасна 2016 г." със забавяне на глобалните търговски обеми, ниски товарни нива и свръхкапацитет", пише в доклад на Drewry Maritime Equity Research от април. По изчисления на авторите секторът ще изгуби 6 млрд. долара тази година.
Hanjin Shipping Co. - най-голямата южнокорейска компания в търговското корабоплаване и номер 8 в света - се намира в разгара на преструктуриране на дълга, като миналата седмица кредиторите й се споразумяха за нови условия.
Глобалните лидери в търговското корабоплаване формират съюзи, за да си сътрудничат в намаляването на разходите. Миналия месец CMA CGM SA и три други големи оператора подписаха предварително споразумение за формирането на нова група - Ocean Alliance, която може да стане втората най-голяма след партньорството между Maersk Line и Mediterranean Shipping Co.
"Доволни сме с настоящата си позиция в алианса, но ако се появи линия за продажба, с правилния профил и на подходяща цена, ще го обмислим. В крайна сметка това е бизнес", казва Андерсен.
Ерата на мащабните парични стимули обаче изглежда ще продължи. Все повече централни банки - от Швеция до Япония - прибегнаха до отрицателни лихвени проценти в опит да съживят кредитирането и растежа. Дания, където е базирана Maersk, е рекордьорът с отрицателни лихвени проценти от близо четири години.
„Отрицателните лихвени проценти са симптом на лошо здраве и може да доведат до балони", посочва още Андерсен.
Валута | Цена | Δ% |
---|---|---|
EURUSD | 1.07 | ▼0.31% |
USDJPY | 158.34 | ▲1.78% |
GBPUSD | 1.25 | ▼0.10% |
USDCHF | 0.91 | ▲0.24% |
USDCAD | 1.37 | ▲0.08% |
Референтен индекс | Цена | Δ% |
---|---|---|
Dow 30 | 38 440.50 | ▲0.34% |
S&P 500 | 5 133.12 | ▲0.27% |
Nasdaq 100 | 17 848.40 | ▲0.51% |
DAX 30 | 18 358.00 | ▲1.31% |
Криптовалута | Цена | Δ% |
---|---|---|
Bitcoin | 63 361.60 | ▼0.61% |
Ethereum | 3 236.51 | ▲3.42% |
Ripple | 0.52 | ▼1.20% |
Фючърс | Цена | Δ% |
---|---|---|
Петрол - лек суров | 83.70 | ▼0.05% |
Петрол - брент | 89.34 | ▲0.11% |
Злато | 2 338.10 | ▲0.34% |
Сребро | 25.68 | ▲1.17% |
Пшеница | 603.62 | ▲0.28% |
Срочност | Цена | Δ% |
---|---|---|
US 10 Year | 107.58 | ▲0.26% |
Germany Bund 10 Year | 130.20 | ▲0.41% |
UK Long Gilt Future | 96.00 | ▲0.38% |