Отрицателните лихвени проценти вредят на индустрията и отлагат изключително необходимото консолидиране в сектора. Това посочва собственикът на най-голямата линия в търговското корабоплаване, цитиран от "Блумбърг".
„Паричната политика предполага, че консолидирането ще бъде много по-бавно, защото за банките е лесно да поддържат слабите компании в търговското корабоплаване", смята Нилс Смедегард Андерсен, главен изпълнителен директор на A.P. Moeller-Maersk A/S.
Това е поредният пример как отрицателните лихвени проценти изкривяват пазарите и имат потенциала дори да забавят растежа. Засега тази политика има ограничен успех в съживяването на инфлацията, освен това редица експерти предупреждават, че може да се стигне до балони в цените на активите, посочва "Блумбърг".
Непредвидените последици включват и по-бавна глобална индустрия на търговското корабоплаване и съмненията за ефективността на отрицателните лихвени проценти изглежда ще се задържат.
„Политиците не провеждат необходимите реформи и оставят паричната политика да реши проблемите, пред които много държави са изправени - ниска конкурентоспособност и слаби инвестиции. Разчитането на евтино финансиране в търговското корабоплаване доведе до много негативни ефекти", казва Андерсен.
„Тази индустрия няма буферите, за да се справи с повече препятствия и започва „ужасна 2016 г." със забавяне на глобалните търговски обеми, ниски товарни нива и свръхкапацитет", пише в доклад на Drewry Maritime Equity Research от април. По изчисления на авторите секторът ще изгуби 6 млрд. долара тази година.
Hanjin Shipping Co. - най-голямата южнокорейска компания в търговското корабоплаване и номер 8 в света - се намира в разгара на преструктуриране на дълга, като миналата седмица кредиторите й се споразумяха за нови условия.
Глобалните лидери в търговското корабоплаване формират съюзи, за да си сътрудничат в намаляването на разходите. Миналия месец CMA CGM SA и три други големи оператора подписаха предварително споразумение за формирането на нова група - Ocean Alliance, която може да стане втората най-голяма след партньорството между Maersk Line и Mediterranean Shipping Co.
"Доволни сме с настоящата си позиция в алианса, но ако се появи линия за продажба, с правилния профил и на подходяща цена, ще го обмислим. В крайна сметка това е бизнес", казва Андерсен.
Ерата на мащабните парични стимули обаче изглежда ще продължи. Все повече централни банки - от Швеция до Япония - прибегнаха до отрицателни лихвени проценти в опит да съживят кредитирането и растежа. Дания, където е базирана Maersk, е рекордьорът с отрицателни лихвени проценти от близо четири години.
„Отрицателните лихвени проценти са симптом на лошо здраве и може да доведат до балони", посочва още Андерсен.
Валута | Цена | Δ% |
---|---|---|
EURUSD | 1.13 | ▼0.04% |
USDJPY | 143.76 | ▼0.60% |
GBPUSD | 1.33 | ▲0.21% |
USDCHF | 0.82 | ▼0.18% |
USDCAD | 1.38 | ▲0.02% |
Референтен индекс | Цена | Δ% |
---|---|---|
Dow 30 | 41 327.50 | ▲0.24% |
S&P 500 | 5 672.16 | ▼0.10% |
Nasdaq 100 | 20 057.60 | ▼0.13% |
DAX 30 | 23 470.50 | ▲0.93% |
Криптовалута | Цена | Δ% |
---|---|---|
Bitcoin | 94 793.30 | ▲0.40% |
Ethereum | 1 817.02 | ▲0.45% |
Ripple | 2.13 | ▼1.05% |
Фючърс | Цена | Δ% |
---|---|---|
Петрол - лек суров | 57.20 | ▲2.40% |
Петрол - брент | 60.34 | ▼1.79% |
Злато | 3 334.23 | ▲2.68% |
Сребро | 25.68 | ▲1.17% |
Пшеница | 532.16 | ▼2.05% |
Срочност | Цена | Δ% |
---|---|---|
US 10 Year | 111.04 | ▼0.30% |
Germany Bund 10 Year | 130.97 | ▲0.07% |
UK Long Gilt Future | 92.86 | ▼0.46% |