Отрицателните лихвени проценти вредят на индустрията и отлагат изключително необходимото консолидиране в сектора. Това посочва собственикът на най-голямата линия в търговското корабоплаване, цитиран от "Блумбърг".
„Паричната политика предполага, че консолидирането ще бъде много по-бавно, защото за банките е лесно да поддържат слабите компании в търговското корабоплаване", смята Нилс Смедегард Андерсен, главен изпълнителен директор на A.P. Moeller-Maersk A/S.
Това е поредният пример как отрицателните лихвени проценти изкривяват пазарите и имат потенциала дори да забавят растежа. Засега тази политика има ограничен успех в съживяването на инфлацията, освен това редица експерти предупреждават, че може да се стигне до балони в цените на активите, посочва "Блумбърг".
Непредвидените последици включват и по-бавна глобална индустрия на търговското корабоплаване и съмненията за ефективността на отрицателните лихвени проценти изглежда ще се задържат.
„Политиците не провеждат необходимите реформи и оставят паричната политика да реши проблемите, пред които много държави са изправени - ниска конкурентоспособност и слаби инвестиции. Разчитането на евтино финансиране в търговското корабоплаване доведе до много негативни ефекти", казва Андерсен.
„Тази индустрия няма буферите, за да се справи с повече препятствия и започва „ужасна 2016 г." със забавяне на глобалните търговски обеми, ниски товарни нива и свръхкапацитет", пише в доклад на Drewry Maritime Equity Research от април. По изчисления на авторите секторът ще изгуби 6 млрд. долара тази година.
Hanjin Shipping Co. - най-голямата южнокорейска компания в търговското корабоплаване и номер 8 в света - се намира в разгара на преструктуриране на дълга, като миналата седмица кредиторите й се споразумяха за нови условия.
Глобалните лидери в търговското корабоплаване формират съюзи, за да си сътрудничат в намаляването на разходите. Миналия месец CMA CGM SA и три други големи оператора подписаха предварително споразумение за формирането на нова група - Ocean Alliance, която може да стане втората най-голяма след партньорството между Maersk Line и Mediterranean Shipping Co.
"Доволни сме с настоящата си позиция в алианса, но ако се появи линия за продажба, с правилния профил и на подходяща цена, ще го обмислим. В крайна сметка това е бизнес", казва Андерсен.
Ерата на мащабните парични стимули обаче изглежда ще продължи. Все повече централни банки - от Швеция до Япония - прибегнаха до отрицателни лихвени проценти в опит да съживят кредитирането и растежа. Дания, където е базирана Maersk, е рекордьорът с отрицателни лихвени проценти от близо четири години.
„Отрицателните лихвени проценти са симптом на лошо здраве и може да доведат до балони", посочва още Андерсен.
Валута | Цена | Δ% |
---|---|---|
EURUSD | 1.18 | ▼0.01% |
USDJPY | 143.67 | ▼0.10% |
GBPUSD | 1.37 | ▲0.08% |
USDCHF | 0.79 | ▼0.08% |
USDCAD | 1.36 | ▼0.01% |
Референтен индекс | Цена | Δ% |
---|---|---|
Dow 30 | 44 336.00 | ▼0.09% |
S&P 500 | 6 243.88 | ▼0.09% |
Nasdaq 100 | 22 851.20 | ▼0.13% |
DAX 30 | 24 093.50 | ▲0.11% |
Криптовалута | Цена | Δ% |
---|---|---|
Bitcoin | 106 818.00 | ▼0.36% |
Ethereum | 2 457.10 | ▼1.21% |
Ripple | 2.22 | ▼0.74% |
Фючърс | Цена | Δ% |
---|---|---|
Петрол - лек суров | 64.80 | ▼0.17% |
Петрол - брент | 66.46 | ▼0.29% |
Злато | 3 329.76 | ▲0.55% |
Сребро | 25.68 | ▲1.17% |
Пшеница | 529.64 | ▲0.54% |
Срочност | Цена | Δ% |
---|---|---|
US 10 Year | 112.26 | ▲0.17% |
Germany Bund 10 Year | 130.22 | ▼0.04% |
UK Long Gilt Future | 93.11 | ▲0.18% |