Снимка: iStock
В индустрия, където гравитацията е единствената константа, ролите на победител и губещ могат да се разменят с брутална скорост. Докато Boeing Co. преминаваше от една екзистенциална криза към друга през миналата година, неговият европейски съперник Airbus SE тихо трупаше пазарен дял, а главният изпълнителен директор Гийом Фори предупреждаваше екипа си да остане смирен. Тази седмица смирението бе наложено от обстоятелствата. Airbus се сблъска с реалността, че никой не е имунизиран срещу производствените дефекти и логистичните кошмари, които тормозят сектора години след пандемията. Откриването на некачествени панели от малко известен испански доставчик принуди компанията да ревизира надолу дългогодишните си цели за доставки – ход, който разтърси инвеститорите и предизвика най-лошия търговски ден за акциите ѝ от април насам.
Макроикономическият контекст на този срив е показателен за структурната уязвимост на модерното производство. Компания с оценка от 155 милиарда евро се оказва заложник на качеството на един подизпълнител в далечния край на веригата. Ситуацията се усложни допълнително от спешното изискване за софтуерна ревизия на флотилия от около 6000 самолета А320 поради потенциален проблем във взаимодействието между компютрите и системите за управление на полета. Това е двоен удар върху репутацията на Airbus точно в момент, когато авиокомпаниите отчаяно се нуждаят от нови машини, за да посрещнат глобалния бум на пътуванията. Както отбелязва Тони Фернандес, основател на AirAsia, натискът за тримесечни резултати и конкуренцията неизбежно водят до компромиси с качеството – предупреждение, което важи за целия сектор.
Психологията на пазара реагира мигновено на разменените роли. Докато акциите на Airbus поевтиняваха, тези на Boeing отбелязаха ръст до 10% след оптимистични прогнози за паричните потоци и доставките на моделите 737 и 787 през следващата година. Инвеститорите, изгладнели за добри новини от американския гигант, бързо пренасочиха капитала си, залагайки на възстановяването под ръководството на новия изпълнителен директор Кели Ортберг. Това е класически пример за пазарна инерция – когато "лошото момче" на индустрията покаже признаци на поправяне, пазарът е готов да му прости бързо, докато "отличникът" бива наказан сурово за всяка грешка.
Историческата перспектива ни връща към десетилетията на съперничество, в които Boeing бе безспорен лидер, доставяйки десет пъти повече самолети 737 от европейския еквивалент в края на 80-те. Днес, когато А320 е най-разпространеният търговски самолет в света, Airbus се опитва да достигне производство от 75 броя на месец до 2027 г. Но както показват проблемите с двигателите на RTX Corp. и сегашните дефекти на панелите, увеличаването на скоростта в една крехка екосистема е рисковано начинание. Анализаторът Йенс-Петер Риек от Mwb Research AG предупреждава, че Airbus е "структурно ограничен" в увеличаването на продукцията, което прави дългосрочните консенсусни прогнози все по-нереалистични.
Политическият елемент също не е за подценяване. Докато Boeing се радва на агресивната търговска подкрепа на Белия дом и Доналд Тръмп, Airbus разчита на дипломатическите совалки на Еманюел Макрон, включително предстоящата визита в Китай. Въпреки че Пекин е лоялен клиент, геополитическото напрежение прави тези сделки по-сложни. Липсата на директен политически гръб от калибъра на американския президент поставя европейския производител в по-деликатна позиция на глобалната сцена.
Основната теза тук не е, че Airbus навлиза в спиралата на Boeing от 2018-2024 г. Проблемите са по-скоро оперативни, отколкото системни или културни. Но те са сигнал, че индустрията е достигнала предела на физическия си капацитет. Клиенти като Ryanair Holdings PLC отдавна се оплакват от закъсненията, които спират растежа им. Когато доставките се бавят, целият икономически цикъл на авиацията се забавя – от цените на билетите до печалбите на авиокомпаниите.
Пазарът няма нужда от перфектни самолети само на хартия, а от надеждни машини на пистата. Историята днес е, че дори най-дисциплинираните играчи могат да се спънат, когато веригата на доставките е опъната до скъсване. Airbus научава по трудния начин урока, който Boeing преподаваше през последните пет години: в авиацията няма място за самодоволство, защото скриптът може да се преобърне само за една нощ.
Материалът е с аналитичен и образователен характер и не е съвет за покупка или продажба на активи на финансовите пазари.
| Валута | Цена | Δ% |
|---|---|---|
| EURUSD | 1.17 | ▲0.27% |
| USDJPY | 155.37 | ▼0.26% |
| GBPUSD | 1.33 | ▲0.71% |
| USDCHF | 0.80 | ▼0.29% |
| USDCAD | 1.40 | ▼0.03% |
| Референтен индекс | Цена | Δ% |
|---|---|---|
| Dow 30 | 47 616.70 | ▲0.05% |
| S&P 500 | 6 836.38 | ▼0.14% |
| Nasdaq 100 | 25 517.40 | ▼0.42% |
| DAX 30 | 23 748.40 | ▼0.06% |
| Криптовалута | Цена | Δ% |
|---|---|---|
| Bitcoin | 92 298.40 | ▲1.10% |
| Ethereum | 3 067.96 | ▲2.39% |
| Ripple | 2.17 | ▲0.68% |
| Фючърс | Цена | Δ% |
|---|---|---|
| Петрол - лек суров | 59.24 | ▲1.01% |
| Петрол - брент | 63.00 | ▲1.06% |
| Злато | 4 218.24 | ▲0.14% |
| Сребро | 25.68 | ▲1.17% |
| Пшеница | 538.62 | ▼0.35% |
| Срочност | Цена | Δ% |
|---|---|---|
| US 10 Year | 113.22 | ▲0.21% |
| Germany Bund 10 Year | 128.68 | ▲0.07% |
| UK Long Gilt Future | 93.32 | ▲0.35% |