Снимка: iStock
Китайският автомобилен производител все още има светло бъдеще, съобщават от The Motley Fool.
BYD (BYDDY 4.05%), най-големият китайски автомобилен производител, отбеляза скок на акциите си с близо 330% през последните пет години. Това рали беше обусловено от експлозивния растеж на продажбите, пазарния дял, разширяването в чужбина и технологичния напредък. Компанията също така превъзхожда много други местни и международни автомобилни производители, дори когато пандемията, инфлацията, геополитическите конфликти, тарифите и други макроикономически насрещни ветрове разтърсиха индустрията.
И така, BYD все още ли е една от най-умните инвестиции, които можете да направите днес? Нека разгледаме темповете на растеж, бъдещите катализатори и предизвикателства, както и оценките, за да вземем решение.
Кратка история на BYD
BYD стартира като компания за производство на батерии преди 30 години. През 2003 г. компанията стартира собствено дъщерно дружество за автомобили, а през 2005 г. започва да продава първите си автомобили, задвижвани с бензин. През 2009 г. пуска на пазара първото си електрическо превозно средство, задвижвано с батерии, BYD e6. През 2008 г. MidAmerican Energy на Berkshire Hathaway (BRK.A) (BRK.B) придобива дял в BYD. Berkshire все още държи 4,4% дял в BYD, което я прави една от малкото китайски акции, одобрени от Уорън Бъфет.
Автомобилните продажби на BYD стагнират от 2009 до 2020 г., като годишните доставки се задържат на около половин милион превозни средства. Този бавен растеж се дължи на по-силната конкуренция, проблемите с контрола на качеството и фокуса върху превозните средства, задвижвани с бензин, вместо върху превозните средства с нова енергия (NEV). Китайското правителство също така ограничи субсидиите си за пазара на NEV.
Но от 2020 до 2024 г. годишните продажби на автомобили на BYD скочиха десетократно от 427 302 на 4 272 145 автомобила, приходите им се увеличиха повече от пет пъти, а нетният им доход се увеличи почти десетократно. За сравнение, по-малкият им конкурент Nio (NIO) достави само 221 970 електрически превозни средства през 2024 г.
Защо BYD нарасна толкова бързо?
През тези четири години BYD продаде повече електрически превозни средства, задвижвани от собствените си литиево-железни фосфатни (LFP) батерии "Blade" – които бяха по-безопасни, по-евтини и по-енергийно ефективни от традиционните литиево-йонни батерии. Компанията също така обнови дизайна на превозните си средства, разшири производствените си заводи, агресивно намали цените си, за да спечели повече местни клиенти, и се разшири в чужбина в Югоизточна Азия, Европа и Латинска Америка.
С разширяването на бизнеса на BYD, компанията вертикално интегрира собствената си верига за доставки (чрез производство на собствени батерии, двигатели, чипове и силова електроника), за да намали производствените си разходи. Компанията също така обедини производствените си линии с архитектурата си e-Platform 3.0, която позволи изграждането на множество видове превозни средства с едни и същи компоненти и продаваше по-голямо разнообразие от своите plug-in хибридни превозни средства (PHEV) с по-висок марж. Всички тези подобрения – заедно с нарастващите приходи и икономиите от мащаба, които разредиха производствените разходи на превозно средство – частично компенсираха натиска от смазващите маржовете намаления.
Изкуственият интелект на Google току-що разби бизнес модела на интернет
И една компания, 63 пъти по-малка от Nvidia, може би е намерила начин да превърне този колапс в машина за пари. Благодарение на AI Overviews, потребителите вече получават незабавни отговори, извлечени от цялата мрежа... без дори да кликват. През 2024 г. близо 60% от търсенията в Google завършиха с нула кликвания.
Това означава по-малко посещения, по-малко продажби и свиващи се приходи за бизнеса, който разчита на органичен трафик. Но докато традиционните уебсайтове губят трафик, една компания тихомълком изгради система, която позволява на собствениците на съдържание да блокират или таксуват AI ботове, и над милион сайта вече я използват.
Какво ще се случи през следващите няколко години?
BYD очаква растежът ѝ в краткосрочен план да бъде обусловен от нарастващите продажби в чужбина, разширяването на собствената ѝ мрежа за бързо зареждане в Китай, внедряването на по-висок клас функции за изкуствен интелект и асистенция на водача в моделите от среден клас и увеличения производствен капацитет.
BYD вече беше засенчила Tesla (TSLA), която достави 1,79 милиона превозни средства през 2024 г., като най-големия производител на електрически превозни средства в света. Но гледайки в бъдеще, JPMorgan (JPM) очаква годишните продажби на превозни средства да се увеличат с 29% до 5,5 милиона бройки през 2025 г. и с 18% до 6,5 милиона бройки през 2026 г.
От 2024 до 2027 г. анализаторите очакват приходите и нетната печалба да нарастват със CAGR от съответно 19% и 25%. Това са стабилни темпове на растеж за акция, която се търгува на цена по-малка от 1 пъти продажбите тази година и 17 пъти печалбата тази година.
Оценките на BYD вероятно са свити от три належащи опасения: зависимостта ѝ от Китай, който все още е изправен пред непредсказуеми тарифи и хаотични макроикономически насрещни ветрове; конкуренцията на фрагментирания пазар на електрически превозни средства в страната; и въздействието на разширяването ѝ в чужбина, намаленията на цените и други капиталоемки проекти върху дългосрочните ѝ маржове.
И така, това ли е най-умната инвестиция, която можете да направите днес?
BYD все още има по-светло бъдеще от много от другите производители на електрически превозни средства в Китай и би трябвало да продължи да расте през следващото десетилетие. Но вероятно също така няма да получи по-висока оценка, докато китайският пазар на електрически превозни средства не се стабилизира или САЩ и Китай не сключат благоприятна търговска сделка. Така че, макар BYD да засенчва много други производители на електрически превозни средства и да изглежда като прилична акция за натрупване в момента, бих се поколебал да я нарека „най-умната“ инвестиция, която можете да направите днес. Тя предлага добра комбинация от стойност и растеж, но не е нито най-добрата стойност, нито най-добрата стратегия за растеж за този нестабилен пазар.
*Материалът е с аналитичен характер и не е съвет за покупка или продажба на финансови активи на фондовите пазари.
Още по темата:
Акциите на Celsius се покачват. Твърде късно ли е да купите акциите?
Акциите на Bullish поскъпват с 90% в първия си ден на търговия
Валута | Цена | Δ% |
---|---|---|
EURUSD | 1.17 | ▲0.47% |
USDJPY | 147.16 | ▼0.35% |
GBPUSD | 1.36 | ▲0.19% |
USDCHF | 0.81 | ▼0.03% |
USDCAD | 1.38 | ▲0.05% |
Референтен индекс | Цена | Δ% |
---|---|---|
Dow 30 | 45 031.10 | ▼0.28% |
S&P 500 | 6 470.12 | ▼0.32% |
Nasdaq 100 | 23 800.30 | ▼0.37% |
DAX 30 | 24 429.10 | ▼0.21% |
Криптовалута | Цена | Δ% |
---|---|---|
Bitcoin | 117 431.00 | ▼0.05% |
Ethereum | 4 417.21 | ▼0.19% |
Ripple | 3.10 | ▼0.19% |
Фючърс | Цена | Δ% |
---|---|---|
Петрол - лек суров | 62.30 | ▼1.16% |
Петрол - брент | 66.14 | ▼1.08% |
Злато | 3 335.92 | ▲0.02% |
Сребро | 25.68 | ▲1.17% |
Пшеница | 506.66 | ▲0.58% |
Срочност | Цена | Δ% |
---|---|---|
US 10 Year | 111.64 | ▼0.16% |
Germany Bund 10 Year | 128.70 | ▼0.64% |
UK Long Gilt Future | 90.92 | ▼0.67% |