Снимка: Istock
Пазарите обожават истории. Особено когато те звучат като бъдещето, имат технологичен ореол и се подкрепят от експоненциални графики. И в момента нито една история не е по-мощна, по-ярка и по-магнетична от тази за изкуствения интелект. А ако има компания, която е в центъра на тази революция, това безспорно е NVIDIA. Но въпросът, който стои над всички е: дали това е Amazon от 2000-та, или Cisco от 2000-та?
Нека се върнем назад. През 1999–2000 г. Amazon все още не беше печеливша. Но бизнес моделът ѝ – електронната търговия – беше реална, нарастваща и фундаментално променяща потребителското поведение. Cisco, от друга страна, беше гръбнакът на инфраструктурата. Продаваше хардуер, който свързваше новия интернет свят. И двете компании изглеждаха като носители на бъдещето.
Но само едната успя да изгради устойчив растеж. Amazon преживя тежък спад, но се трансформира, диверсифицира и в крайна сметка доминира. Cisco остана великан в нишата си, но не успя да надгради отвъд „инфраструктурата“.
Днес NVIDIA е в подобна позиция. Тя не е просто производител на видеокарти. Тя е двигателят на AI инфраструктурата. Нейните чипове – H100, GB200 – са буквално „сърцето“ на AI центровете за данни на Microsoft, Meta, Amazon и Google. Но това я поставя в парадоксална ситуация – тя е новият гръбнак на бъдещето, но… продава лопати по време на златна треска.
Цената на акциите отразява това:
Но тук се крие първият въпрос: докога?
Ако растежът на капиталовите разходи от страна на Microsoft, Google и Amazon се забави – а има първи признаци – това директно удря в сърцето на NVIDIA. Cisco преживя същото – когато интернет инфраструктурата беше изградена, търсенето за нови рутери и комутатори спадна рязко.
В същото време, Amazon не зависеше само от инфраструктура. Тя изграждаше екосистема – потребители, търговци, платформи. Днес NVIDIA се опитва да направи същото – с NVIDIA AI Enterprise, с инструменти като NIM (NVIDIA Inference Microservices), и дори със собствени платформи за симулация и обучение. Това е опит да премине от чип производител към платформен играч. Ако успее – ще бъде новият Amazon. Ако не – ще бъде новият Cisco.
Пазарът в момента не прави разлика. Всичко, свързано с AI, е злато. Но данните започват да показват нещо различно:
NVIDIA прави правилните неща – диверсифицира, изгражда софтуерен слой, развива бизнес модели на абонамент. Но акциите ѝ в момента изискват перфектно изпълнение, перманентен растеж, и нулеви изненади. Това я прави уязвима към промени в сентимента – както психологически, така и макроикономически.
Точно тук влиза ролята на един подготвен инвеститор. Да не бъде заслепен от светлината на бъдещето, а да мисли през обектива на цикли, история и оценки. NVIDIA може да бъде велик победител. Но дори Amazon преживя 90% спад през 2000-та преди да се върне към растеж. Cisco – никога.
*Материалът е с аналитичен характер и не е съвет за покупка или продажба на активи на финансовите пазари.