Снимка: iStock
Акциите на Shopify (SHOP -0,62%) може най-накрая да са се позиционирали за пълно възстановяване, коментират от The Motley Fool. Солиден отчет за печалбите за третото тримесечие на 12 ноември изпрати акциите на софтуера като услуга до най-високата си точка от началото на 2022 г. Въпреки че все още е с 38% под най-високата си стойност от 2021 г. към момента на писане, 21% печалбата в търговската сесия след отчета показва промяна в настроенията.
Това е може би най-значимата акция за електронна търговия в Северна Америка, след Amazon (AMZN -0,85%). Засега Amazon остава много по-голяма компания, която може да се похвали с пазарна капитализация от над 2,2 трилиона долара спрямо пазарната капитализация на Shopify от приблизително 140 милиарда долара.
Въпреки това бизнесът с онлайн продажби на Amazon се забави значително, тъй като Shopify достига многогодишни върхове. Това означава ли, че инвеститорите трябва да очакват Shopify да надмине Amazon на пазара до 2035 г.?
Shopify срещу Amazon
Инвеститорите трябва да помнят, че Shopify и Amazon в по-голямата си част не са преки конкуренти. Shopify предлага платформа за електронна търговия и екосистема в помощ на онлайн продавачите. Това е предимно доставчик на софтуер, който позволява на търговците да продават онлайн независимо.
За разлика от това, най-големият източник на приходи на Amazon са онлайн продажбите. Тя продава стоки, които купува, и управлява логистична мрежа за придвижване на продукти. Инвеститорите може би си спомнят, че Shopify се опита да навлезе в логистичния бизнес, само за да реши, че това не е печеливш ход, и се върна към продажбата на софтуер.
Частта от Amazon, която се конкурира по-тясно с Shopify, са нейните услуги за продавачи на трети страни. Тя позволява на търговците да изброяват стоки на нейния сайт и след това да изискват такса или процент от приходите от продажби за всеки продаден артикул. Въпреки че търговците могат да се възползват от уебсайта на Amazon, за да продават стоки, таксите могат да станат доста скъпи, създавайки известен стимул за управление на уебсайт на независима платформа като тези, поддържани от Shopify.
Въпреки това предимство, Shopify е много по-малка операция, както предполага разликата в пазарната капитализация. През първите девет месеца на 2024 г. приходите на Shopify от 6,1 милиарда долара са с 23% по-високи от предходния период. За разлика от това, Amazon отчете 371 милиарда долара приходи в Северна Америка и в международен план за същия период. Все пак това нараства само с 10%.
Освен това Shopify отчете оперативен марж от около 10%. Поради високите фиксирани разходи на Amazon, оперативните маржове на двата сегмента, които се споменаха, бяха под 5%, което изглежда дава предимство на Shopify.
Защо Amazon може да има предимство
Инвеститорите, сравняващи Amazon и Shopify, не могат да забравят за AWS на Amazon, подразделението на компанията за облачни изчисления. Чрез AWS Amazon постави началото на втори голям сегмент, свързан с технологиите, който трансформира цяла индустрия. Въпреки че се появиха конкуренти като Microsoft и Alphabet, Amazon претендира за най-големия пазарен дял в пространството на облачните изчисления.
Също така възходът на изкуствения интелект (AI) засили това предимство. Докато Amazon трябваше да похарчи много, за да остане конкурентоспособен в AI, AWS изпълнява натоварвания, управлявани от AI, което го прави критична част от авангардна индустрия.
През първите девет месеца на 2024 г. приходите на AWS бяха почти 79 милиарда долара и отчете оперативен марж от 38%. Това позволи на AWS да отчете 29 милиарда долара от оперативните приходи на Amazon от 47 милиарда долара.
Следователно, когато се сравнява общият оперативен марж на двете компании, Amazon претендира за марж от 11%, малко пред 10% на Shopify. Това означава, че изключително по-големият размер на Amazon не я забавя, въпреки необходимостта ѝ да предлага повече продукция, за да спечели по-високи проценти на растеж.
Shopify ще настигне ли Amazon до 2035 г.?
Въпреки впечатляващия растеж на Shopify и нарасналото значение в индустрията за електронна търговия, инвеститорите не трябва да очакват да надмине пазарната капитализация на Amazon до 2035 г.
По-малка компания като Shopify е в по-добра позиция да расте по-бързо и може да надмине темпа на растеж на Amazon на процентна база и да изпита по-бърз ръст на цените на акциите през следващите 11 години.
Независимо от това, Amazon е почти 16 пъти по-голям от Shopify, измерено чрез пазарна капитализация, и няма да стои на едно място с годините. Плюс това AWS частта от бизнеса на Amazon е на път за бърз растеж, което значително ще увеличи размера на цялостния бизнес на Amazon. Тези фактори означават, че е малко вероятно Shopify да надмине Amazon в обозримо бъдеще.
*Материалът е с аналитичен характер и не е съвет за покупка или продажба на финансови активи на фондовите пазари.
Още по темата:
Alibaba продава първите облигации в долари от 2021 г.
Инвеститорите на Disney току-що получиха фантастични новини, но купуват ли се акциите?
Валута | Цена | Δ% |
---|---|---|
EURUSD | 1.05 | ▼0.28% |
USDJPY | 151.94 | ▲0.37% |
GBPUSD | 1.28 | ▲0.18% |
USDCHF | 0.88 | ▲0.50% |
USDCAD | 1.42 | ▼0.01% |
Референтен индекс | Цена | Δ% |
---|---|---|
Dow 30 | 44 310.30 | ▼0.35% |
S&P 500 | 6 111.14 | ▼0.30% |
Nasdaq 100 | 21 398.10 | ▼0.32% |
DAX 30 | 20 530.80 | ▼0.03% |
Криптовалута | Цена | Δ% |
---|---|---|
Bitcoin | 96 848.20 | ▼0.65% |
Ethereum | 3 667.00 | ▼1.43% |
Ripple | 2.34 | ▲5.18% |
Фючърс | Цена | Δ% |
---|---|---|
Петрол - лек суров | 68.04 | ▲0.27% |
Петрол - брент | 71.96 | ▲0.10% |
Злато | 2 692.91 | ▲1.22% |
Сребро | 25.68 | ▲1.17% |
Пшеница | 561.12 | ▲0.34% |
Срочност | Цена | Δ% |
---|---|---|
US 10 Year | 110.81 | ▼0.19% |
Germany Bund 10 Year | 136.02 | 0.00% |
UK Long Gilt Future | 95.24 | ▼0.44% |