Снимка: Pixabay
Стачките на авиодиспечерите, летците и стюардесите и липсата на персонал в определени моменти за управление на полетите са нанесли щети за авиокомпаниите и респективно за икономиката на ЕС на обща стойност 17.6 милиарда евро (19.88 млрд. долара) през 2018 г.
Миналата година беше най-лошата годишна за авиокомпаниите, заради закъсненията и отлагане на полети, които са били най-много през последните десет години, съобщи базираната в Брюксел отрасловата асоциация „Авиокомпании за Европа" (A4E).
Стачките, липсващите ръководители на полети и други структурни проблеми предизвикаха повече от 75% закъсненията и отлаганията на полети, докато броят на пътниците от ЕС се увеличил с 26% през 2018 г. в сравнение с предходната година, до 334 милиона пътници, съобщи на интернет страницата си отрасловата асоциация.
Какво предлагат авиокомпаниите
"Прогресът в авиацията бе стопиран, ние се движехме в обратна посока", описа ситуацията Майкъл О'Лиъри, главен изпълнителен директор на Ryanair и председател на A4E, в изявление, което очертава пътят за решаване на този проблем. Според него, ЕС трябва да се бори с неефективния изкуствен монопол на ръководителите на полети чрез интернационализация на въздушното пространство, въвеждане на конкуренция между операторите на контрола на въздушното движение и по-бързо и гъвкаво осигуряване на ръководители на полети, в случай на стачки.
Ръководителите на компаниите-членки на A4E, сред които собственикът на British Airways - IAG, нискотарифната easyJet и националния превозвач на Германия Lufthansa, обсъдиха на годишната си среща в Брюксел проблемите в сектора. Участниците във форума призоваха да бъдат преразгледани правилата относно правата на пътниците и начина на определяне на летищните такси.
Отрасловата организация също така обеща да поднови усилията си за осигуряване на устойчивост. В обръщението след срещата, A4E заяви, че от 2014 г. насам, поради оперативни проблеми, като стачките на диспечерите, натрупаните вредни емисии, които биха могли да бъдат избегнати, са достигнали еквивалента на 1 милион тона.
Срещата на върха се състоя на следващия ден, след като проучване, проведено от инвеститорите, показа, че авиокомпаниите полагат твърде малко усилия за борба с глобалното затопляне, а използването на по-ефективни въздухоплавателни средства и мерки за намаляване на вредните газове, ще допринесе за ограничаване на вредните емисии.
Въздушният трафик през 2018 година
в Европа се е увеличил с 3.8% в сравнение с предходната година, за да достигне рекорд от 11 011 433 полета общо прие среднодневен трафик от 30 68 полета. През 2018 г. имаше 19 дни с над 36 000 полета - през 2017 г. не е имало такива. Мрежата на трафика е била най-натоварена на 7 септември с рекордните 37 101 полета за един ден.
Силен ръст е отчетен през ноември на 2018 г. (4.2%) и през декември 2018 г. (5.2%), което се оказва решаващо за крайния висок резултат.
В същото време са генерирани общо 19.1 милиона минути закъснения (ръст от 105% спрямо 2017 г.). Средното закъснение на полетите за цялата година е 19 минути.
Генераторите на закъснения за 2018 г. бяха:
- летателен капацитет и персонал (60.4%)
- времето (25.3%)
- стачки и деструктивни събития (14,3%).
Фокусирайки се върху декември, през който е отчетен най-високия за годината растеж на трафика с 5.2%, в номинално изражение това повишение представлява общо 799 100 полета. Средното закъснение на полетите в последния ден на годината е 18 минути, а най-много забавени полети е имало на 23 декември - общо 359 минути закъснение.
82,3% от закъсненията през декември се дължат на липса на летателен капацитет и дефицит на персонал, докато метеорологичните проблеми се генерирали само 2.1% от закъсненията. Стачките на летателния персонал са причинили 15.6% от закъсненията.
ЕЦБ запази лихвите и повиши перспективите си за растеж в еврозоната
Германия с рекордна в историята си емисия облигации от 512 млрд. евро през 2026 г.
Джон Уилямс: Някои „технически фактори“ са изкривили показанията на инфлацията
Япония повишава основните лихвени проценти до най-високото ниво от 30 години
Тръмп: Следващият председател на Фед ще вярва много в по-ниските лихви
| Валута | Цена | Δ% |
|---|---|---|
| EURUSD | 1.17 | ▲0.05% |
| USDJPY | 157.35 | ▼0.18% |
| GBPUSD | 1.34 | ▲0.13% |
| USDCHF | 0.79 | ▼0.11% |
| USDCAD | 1.38 | ▲0.05% |
| Референтен индекс | Цена | Δ% |
|---|---|---|
| Dow 30 | 48 507.50 | ▼0.11% |
| S&P 500 | 6 904.88 | ▼0.02% |
| Nasdaq 100 | 25 678.80 | ▲0.04% |
| DAX 30 | 24 466.00 | ▲0.12% |
| Криптовалута | Цена | Δ% |
|---|---|---|
| Bitcoin | 88 685.10 | ▲0.06% |
| Ethereum | 3 021.42 | ▲0.67% |
| Ripple | 1.92 | ▲0.01% |
| Фючърс | Цена | Δ% |
|---|---|---|
| Петрол - лек суров | 56.97 | ▲0.19% |
| Петрол - брент | 60.53 | ▲0.73% |
| Злато | 4 391.43 | ▲0.84% |
| Сребро | 25.68 | ▲1.17% |
| Пшеница | 511.62 | ▲0.33% |
| Срочност | Цена | Δ% |
|---|---|---|
| US 10 Year | 112.36 | ▼0.09% |
| Germany Bund 10 Year | 126.98 | ▼0.44% |
| UK Long Gilt Future | 90.78 | ▼0.59% |