Снимка: iStock
Експертите казват, че доставчиците на туристически услуги използват личните данни на потребителите, за да персонализират цените си към отделните клиенти. Общоизвестно е, че цените на самолетните билети варират. Но защо е възможно след резервацията на билетите ви за Дисниленд, цената на полета, който сте разглеждали предния ден, внезапно да се е повишила? Компанията, от която сте резервирали, може да е използвала персонализирано ценообразуване, известно още като ценообразуване чрез наблюдение. При това положение фирмите персонализират цените си към отделните клиенти, вместо да предлагат стандартна фиксирана цена, споделят от Euronews Travel.
Те правят това, като събират лична информация от анализи на данни и вашето онлайн поведение, за да научат за историята на вашите покупки, местоположението и демографските ви данни. С този профил те могат да използват изкуствен интелект, за да анализират вашите навици за търсене, да определят какво смятат, че бихте били готови да платите и да определят цената съответно. В този случай, тъй като първо сте резервирали билетите си за Дисниленд, авиокомпанията ще знае, че сега трябва да резервирате полети на определени дати и може да добави премия.
Използват ли авиокомпаниите персонализирано ценообразуване за самолетни билети?
Има разлика между динамично ценообразуване и ценообразуване чрез наблюдение. Динамичното ценообразуване коригира тарифите въз основа на външни фактори като търсене, време или конкуренция и е добре установено в туристическата индустрия. Полет около Коледа, например, струва повече, защото е период с високо търсене. Ценообразуването чрез наблюдение използва вашите лични данни, като например навици за сърфиране в интернет или местоположение, за да определи цена само за вас. В момента не е ясно дали авиокомпаниите действително използват този вид ценообразуване или не. Всички видове индустрии, от финанси до онлайн игри, използват персонализирано ценообразуване. Досега туристическият сектор не е бил прозрачен относно приемането на стратегията, но експертите казват, че отличителните белези са налице. Миналата година американският орган за защита на потребителите поиска от осем компании да предоставят информация за това как динамичното ценообразуване и ценообразуването чрез наблюдение се използват за определяне на цените на самолетните билети в опит да разбере колко широко разпространена е тази практика. Неотдавнашни противоречия възникнаха, след като Delta Air Lines обяви планове за увеличаване на използването на изкуствен интелект за определяне на цени, което означава, че може да таксува клиентите въз основа на конкретния полет, който искат да извършат на определена дата. В него се казва, че 20% от вътрешните полети ще имат цени, определени от изкуствен интелект, до края на 2025 г.
Изявлението беше посрещнато с обвинения в персонализирано ценообразуване и негативна реакция от страна на потребителите и професионалистите в индустрията.
Delta от своя страна отхвърли твърденията, заявявайки, че колебанията в цените ще се основават на пазарни фактори - система, известна като динамично ценообразуване - а не на лични данни на потребителите.
„Няма тарифен продукт, който Delta някога е използвала, тества или планира да използва, който да е насочен към клиентите с индивидуализирани цени въз основа на лични данни“, заяви компанията в писмо до американските законодатели. Технологията с изкуствен интелект, която Delta ще използва, е разработена от стартиращата компания Fetcherr, която твърди, че функционира чрез „рационализиране на вече съществуващите процеси в компаниите и не позволява индивидуализирано или персонализирано ценообразуване“.
Независимо дали авиокомпаниите действително използват ценообразуване чрез наблюдение, тези скорошни въпроси повдигнаха сериозни опасения относно прозрачността, справедливостта и поверителността на личните данни на пътуващите.
Къде се използва персонализираното ценообразуване в туристическата индустрия?
Експертите предполагат, че използването на персонализирано ценообразуване надхвърля и отделните авиокомпании и самолетни билети.
Според маркетинговата компания TechTarget, „онлайн туристическите агенции предлагат различни цени за един и същ полет въз основа на историята на търсенията или типа устройство на потребителя.“
Платформата за продажби BuzzBoard твърди, че уебсайтът за резервации Hotels.com също използва тази стратегия, за да генерира персонализирани оферти, предложения за дестинации и специални оферти за клиентите.
„Чрез анализ на предпочитанията за пътуване, историята на резервациите и поведението при търсене на клиента, хотелите могат да предлагат целенасочени промоции и препоръки, които са силно релевантни за неговите нужди и интереси“, се казва в нея.
Как потребителите могат да избегнат персонализираното ценообразуване?
Въпреки че не е ясно дали компании като авиокомпаниите използват персонализирано ценообразуване, струва си да сте подготвени, ако то стане нещо обичайно в бъдеще.
Когато резервирате пътуване онлайн, започнете с изчистване на кеша си, пише в скорошна статия за The Conversation професор Джей Л. Загорски, който преподава на студенти от бизнес училища как да определят цени. Това изтрива историята на търсенията и „бисквитките“ ви, които в противен случай биха предоставили на алгоритмите богатство от лична информация.
Много компютърни алгоритми за ценообразуване също използват местоположението ви, тъй като то е добър индикатор за доходи. Опитайте да деактивирате услугите за местоположение в настройките на операционната си система.
Актарер Заман, основател и главен изпълнителен директор на онлайн туристическа агенция Skiplagged, предлага да използвате търсачка на трета страна - такава, която не използва лични данни за определяне на цени. „Когато правите това, основният доставчик няма толкова информация за потребителите, колкото би имал, ако търсите директно на сайта им и те по същество резервират в „инкогнито режим““, казва той. „Например Skiplagged дава на пътуващите най-голям шанс да не бъдат профилирани от авиокомпаниите или други сайтове за резервации.“
Още по темата:
На фона на палещите горещи вълни, италианците изоставят любимите си плажни почивки за планината
Франция е най-посещаваната страна в света. Защо тогава не е насочила вниманието си към туризма?
Валута | Цена | Δ% |
---|---|---|
EURUSD | 1.17 | ▲0.47% |
USDJPY | 147.16 | ▼0.35% |
GBPUSD | 1.36 | ▲0.19% |
USDCHF | 0.81 | ▼0.03% |
USDCAD | 1.38 | ▲0.05% |
Референтен индекс | Цена | Δ% |
---|---|---|
Dow 30 | 45 031.10 | ▼0.28% |
S&P 500 | 6 470.12 | ▼0.32% |
Nasdaq 100 | 23 800.30 | ▼0.37% |
DAX 30 | 24 429.10 | ▼0.21% |
Криптовалута | Цена | Δ% |
---|---|---|
Bitcoin | 117 371.00 | ▼0.10% |
Ethereum | 4 415.20 | ▼0.24% |
Ripple | 3.10 | ▼0.26% |
Фючърс | Цена | Δ% |
---|---|---|
Петрол - лек суров | 62.30 | ▼1.16% |
Петрол - брент | 66.14 | ▼1.08% |
Злато | 3 335.92 | ▲0.02% |
Сребро | 25.68 | ▲1.17% |
Пшеница | 506.66 | ▲0.58% |
Срочност | Цена | Δ% |
---|---|---|
US 10 Year | 111.64 | ▼0.16% |
Germany Bund 10 Year | 128.70 | ▼0.64% |
UK Long Gilt Future | 90.92 | ▼0.67% |