Снимка: iStock
Франция е посрещнала над 100 милиона души през 2024 г., но протестите срещу туризма са били рядкост, съобщават от Euronews Travel. В Гърция местните жители пръскат графити. В Италия, Португалия и Испания те са прибягнали до водни пистолети и масови протести. Докато антитуристическите настроения започват да се разпространяват из цяла Европа, една страна се откроява с относителната си тишина. И това е най-посещаваната страна в света: Франция.
Въпреки че посреща около 100 милиона пътешественици всяка година, Франция рядко попада в заглавията на новините заради протести срещу туризма – в ярък контраст със съседите си, които все по-често изразяват разочарование от пренаселените градове, нарастващите наеми и лошото поведение.
Няма една-единствена причина, поради която Франция е избегнала негативната реакция, и опасенията, че все още може да дойде някой, не са неоснователни. Но ангажиментът към устойчив туризъм, силната инфраструктура и стратегията за разпределяне на посетителите в различните региони и сезони играят роля.
Франция играе дългосрочна игра
За разлика от много страни, които сега се борят да обуздаят масовия туризъм, Франция започна да полага основите преди години.
Atout France, агенцията за развитие на туризма на страната, е превърнала устойчивостта в централен принцип на своята стратегия. Съгласно 10-годишна пътна карта – Планът за дестинация Франция – правителството е отделило 1,9 милиарда евро през 2021 г. за насърчаване на по-екологични и по-отговорни пътувания.
Това означава да се настоява за железопътен транспорт пред полети на къси разстояния, да се инвестира в средно големи градове и да се привличат посетители отвъд обичайните заподозрени, като Париж или Ница.
Страната удвои усилията си тази година, с нов ангажимент да инвестира в туризъм, който е по-екологичен, приобщаващ и дигитално ориентиран. Лидерите в туризма се надяват, че инвестициите ще доведат до по-дълги престои, по-малки тълпи и по-смислени преживявания.
„Френските власти инвестират в устойчиви пътувания от години“, казва Вероника Дикуатро, президент на B2C и доставки в Omio, търсачка за пътувания за Европа.
„Фокусът сега е върху подобряване на качеството на туристическите преживявания, разпределяне на броя на посетителите през цялата година за борба със свръхтуризма и наблягане на екологичните, дигиталните, социалните и приобщаващите туристически практики.“
Силата на влаковете
Франция има една от най-обширните железопътни мрежи в Европа – 28 000 километра линии, включително 2800 километра високоскоростни линии.
„Франция е сред най-достъпните страни за железопътен туризъм“, казва Дикуатро.
Градовете с население от едва 20 000 души имат жп гари, обяснява тя. Благодарение на високоскоростната си железница можете да стигнете от Париж до Марсилия за три часа.
Този вид достъп променя моделите на туризъм. Той променя и политиката.
През 2023 г. Франция официално забрани вътрешните полети по някои маршрути, които биха могли да се осъществят за по-малко от два часа и половина с влак. Въпреки че въздействието ѝ върху климата е неясно, тази стъпка все пак е увеличила пътуванията с влак и вероятно е насърчила пътуванията до региони, които може би са били пренебрегнати. Туристите са разпръснати по предназначение
Докато Испания има Коста Брава, а Италия има Венеция, Франция има... всичко. И точно така страната го харесва.
„Туристите са разпръснати във Франция“, казва Марин Прат, дизайнер на пътувания и бизнес събития в Loire Secrets. „Те не отиват само на едно място. Те пътуват до няколко региона.“
Част от това се свежда до историята – Франция винаги се е представяла като страна на регионите. Част от това е разказването на истории. От замъците на Лоара до винарските изби на Елзас, всеки регион предлага свой собствен вид туризъм и съответстваща инфраструктура.
„Все повече хора искат да пътуват извън утъпканите пътеки. Те искат да видят различни райони – не само класическите, като Париж, Нормандия и Южна Франция“, добавя Прат. „Сега те могат да видят в Instagram, че можете да пътувате на час и половина от Париж и лесно да откриете очарователни села, гастрономия и много динамични градове.“
Културно предимство
Може би по-малко очевидно, наследството на Франция да приема чужденци може да се отплаща днес.
„Франция е кръстопът на култури от векове“, казва Прат. „Съвсем нормално е хора от цял свят да посещават Франция... Това е голяма част от нашата икономика.“
Тази дълга история на гостоприемство, съчетана със силна туристическа инфраструктура, вероятно е помогнала Франция да се предпази от някои от проблемите, наблюдавани другаде.
А публиката нараства. Както посочва Прат, пристигащите от нови пазари като Индия, Югоизточна Азия, Австралия и Африка са се увеличили през последните години. Те намират повече занимания извън големите градове и също гравитират към тях.
„Опитваме се да продаваме повече местни преживявания“, казва тя. „Ние сме много ангажирани в нашия регион. Искаме да популяризираме повече производители на биологични или биодинамични вина, повече местни и биологични храни и хора, които работят по този начин.“
Дикуатро казва, че данните на нейната компания потвърждават това.
„Пътуващите често избират Париж за своя първоначална дестинация.“ Но оттам, казва тя, те се разрастват, добавяйки, че Марсилия и Страсбург се развиват бързо благодарение на по-добрите връзки и повече преживявания, когато пътуващите стигнат там.
Може ли регулацията да предотврати ответните мерки?
Честите стачки – железопътни, въздушни или други – остават част от националния ритъм. Пренаселеността и облагородяването също биха могли да се окажат надвиснали проблеми.
Междувременно Олимпийските игри миналата година привлякоха толкова много внимание към Града на светлините, че повече от 50 милиона души го посетиха само през 2024 г.
По-рано това лято жителите на Монмартър започнаха да бият тревога заради нарастващите тълпи. „Хората идват за три часа, забавляват се, купуват си барета или креп и си тръгват, сякаш са в увеселителен парк“, каза един от жителите пред Ройтерс.
Властите се надяват, че регулацията може да помогне за предотвратяване на най-лошото.
Докато краткосрочните наеми за почивка предизвикаха жилищни кризи в градове като Лисабон и Барселона, властите реагираха по-бързо във Франция.
Съгласно закон, приет миналата година – Loi le Meur – местните власти могат да ограничават наемите за почивка, да намалят броя на нощувките, в които жилищата могат да се наемат (от 120 на 90), и да глобяват наемодателите, които пренебрегват правилата.
Независимо дали става въпрос за закони, регулиращи краткосрочните наеми, или за генерален план за по-устойчив вид растеж, френската система изглежда се държи. В ерата на свръхтуризма, тайното оръжие на страната може би е, че тя е планирала този момент през цялото време.
Още по темата:
Пътуване с влак в Япония до най-впечатляващите фестивали на фойерверките в света
Валута | Цена | Δ% |
---|---|---|
EURUSD | 1.17 | ▲0.47% |
USDJPY | 147.16 | ▼0.35% |
GBPUSD | 1.36 | ▲0.19% |
USDCHF | 0.81 | ▼0.03% |
USDCAD | 1.38 | ▲0.05% |
Референтен индекс | Цена | Δ% |
---|---|---|
Dow 30 | 45 031.10 | ▼0.28% |
S&P 500 | 6 470.12 | ▼0.32% |
Nasdaq 100 | 23 800.30 | ▼0.37% |
DAX 30 | 24 429.10 | ▼0.21% |
Криптовалута | Цена | Δ% |
---|---|---|
Bitcoin | 117 431.00 | ▼0.05% |
Ethereum | 4 417.21 | ▼0.19% |
Ripple | 3.10 | ▼0.19% |
Фючърс | Цена | Δ% |
---|---|---|
Петрол - лек суров | 62.30 | ▼1.16% |
Петрол - брент | 66.14 | ▼1.08% |
Злато | 3 335.92 | ▲0.02% |
Сребро | 25.68 | ▲1.17% |
Пшеница | 506.66 | ▲0.58% |
Срочност | Цена | Δ% |
---|---|---|
US 10 Year | 111.64 | ▼0.16% |
Germany Bund 10 Year | 128.70 | ▼0.64% |
UK Long Gilt Future | 90.92 | ▼0.67% |