Снимка: iStock
Неправилно обработеният багаж все още струва на авиокомпаниите средно 5 милиарда долара (4,3 милиарда евро) всяка година. Броят на загубените от авиокомпаниите чанти миналата година се е увеличил благодарение на технологичните иновации, използвани от авиационната индустрия, установи нов доклад. Рекордните 5,3 милиарда пътници са полетели през 2024 г. Тези числа са съпроводени с логистични предизвикателства, не на последно място с натиска върху системите за обработка на багаж. Но има и добри новини за пътуващите в това отношение. Нов доклад на компанията за авиационни технологии SITA показва, че обработката на багаж не само е в крак с темпото, но и постоянно се подобрява. Дори с 8,2% увеличение на броя на пътниците, процентът на неправилно обработване на багаж е спаднал до 6,3 на 1000 пътници през 2024 г., в сравнение с 6,9 година по-рано.
Това е подобрение с 8,7% спрямо 2023 г. и спад с 67% спрямо 2007 г., съобщават от Euronews Travel.
Експертите казват, че автоматизацията и данните вършат тежката работа, от самообслужването за подаване на багаж до проследяването в реално време.
Неправилно обработеният багаж струва на авиокомпаниите 4,3 милиарда евро годишно.
Според доклада, 33,4 милиона чанти са били неправилно обработени през 2024 г. Групата описва това като „ясен сигнал, че макар напредъкът да е реален, работата далеч не е свършена“.
Финансовото въздействие обаче остава значително. Неправилно обработеният багаж все още струва на авиокомпаниите средно 5 милиарда долара (4,3 милиарда евро) всяка година.
„Технологията е довела до промяна, но отключването на следващия скок в производителността ще изисква по-добро споделяне на данни и безпроблемна координация в цялата индустрия“, казва SITA.
Самообслужване за подаване на багаж и електронни етикети
Докладът установи, че автоматизацията и данните в реално време са ключът към отключването на по-бързи и по-точни операции с багажа.
Пътуващите вече е по-вероятно да открият технология, която обработва багажа им на летищата от самото начало.
Безконтактното самообслужване за оставяне на багаж и проследяване чрез електронни етикети, интернет на нещата и GPS стават широко разпространени. Днес 42% от пътниците използват проследяване на багажа си в реално време. Очаква се до 2027 г. този брой да се удвои почти до 82%. Една от най-забележителните иновации през 2024 г. беше интегрирането на функцията „Споделяне на местоположение на предмети“ на Apple със системата за проследяване на изгубен или закъснял багаж на SITA, което позволява на пътниците да споделят местоположението си чрез AirTag директно с авиокомпаниите. British Airways, Lufthansa, Qantas, Cathay Pacific и Virgin Atlantic бяха сред първите, които го внедриха. Друг важен етап беше въвеждането на нови индустриални стандарти за съобщения относно багаж, които са предназначени да намалят неправилното боравене с багаж с още пет процента, като изместят фокуса от простото докладване на проблеми към тяхното прогнозиране и предотвратяване. Обработката на багаж трябва да бъде „толкова надеждна, колкото приложението за доставка“.
В регионален план производителността се подобрява във всички области. Процентът на неправилно обработени багажи в Северна Америка се е подобрил с 4,5%, като е 5,5% загубен багаж на 1000 пътници, което е по-добре от нивата преди 2019 г. Европа е намалила процента си до 12,3 (от 15,7 през 2022 г.), докато Азиатско-тихоокеанският регион е запазил световното си лидерство с едва 3,1 неправилно обработени багажа на 1000 пътници. Това обаче все още означава, че е повече от два пъти по-вероятно да се сблъскате с проблеми в Европа, отколкото в други части на света. Друг резултат от този технологичен напредък е, че от 33,4 милиона неправилно обработени багажа, 66% са били разрешени в рамките на 48 часа. Въпреки че е по-вероятно да се сблъскате с проблеми на първо място, Европа е водеща, като е върнала 4,4 милиона багажа в рамките на 48 часа. Северна и Южна Америка е следвана с 3,2 милиона, докато Азиатско-тихоокеанският регион, Близкия изток и Африка са разрешили проблемите с над един милион в рамките на същия период от време.
Според SITA, непрекъснатото усъвършенстване ще изисква системи, които свързват всички участници – авиокомпании, летища, наземни оператори и пътници – чрез интелигентни потоци от данни в реално време.
„С нарастващите очаквания на пътниците, багажът вече не може да се третира като логистична функция от задната част на пътя“, се казва в доклада. „Това е критична част от пътуването, от която се очаква да работи толкова интуитивно и надеждно, колкото и приложението за споделено пътуване или доставка.“
Още по темата:
Най-странните мерки срещу поведението на туристите през 2025 г.
Валута | Цена | Δ% |
---|---|---|
EURUSD | 1.16 | ▼0.46% |
USDJPY | 144.11 | ▲0.70% |
GBPUSD | 1.36 | ▼0.38% |
USDCHF | 0.81 | ▲0.38% |
USDCAD | 1.36 | ▼0.09% |
Референтен индекс | Цена | Δ% |
---|---|---|
Dow 30 | 42 484.80 | ▼1.54% |
S&P 500 | 6 024.96 | ▼0.83% |
Nasdaq 100 | 21 842.30 | ▼0.91% |
DAX 30 | 23 552.50 | ▼1.46% |
Криптовалута | Цена | Δ% |
---|---|---|
Bitcoin | 104 994.00 | ▼1.07% |
Ethereum | 2 532.76 | ▼1.85% |
Ripple | 2.17 | ▲1.03% |
Фючърс | Цена | Δ% |
---|---|---|
Петрол - лек суров | 71.50 | ▲5.50% |
Петрол - брент | 74.52 | ▲5.93% |
Злато | 3 432.88 | ▲1.14% |
Сребро | 25.68 | ▲1.17% |
Пшеница | 543.38 | ▲3.26% |
Срочност | Цена | Δ% |
---|---|---|
US 10 Year | 110.76 | ▼0.38% |
Germany Bund 10 Year | 130.75 | ▼0.44% |
UK Long Gilt Future | 92.56 | ▼0.80% |