От началото на годината до 31 септември в България са продадени общо 818 леки автомобила с алтернативно/хибридно задвижване при 326 броя за същия период на миналата година, сочат данни от Асоциацията на автомобилните производители (АСЕА) за продажбата на автомобили с алтернативно задвижване в ЕС от началото на 2017 година. Нито един от автомобилите обаче, закупени у нас за първите девет месеца, не е бил електрически, сочат още данните на АСЕА.
Само за третото тримесечие на 2017 г. у нас са били продадени 217 алтернативни автомобила при 149 броя за същия период на миналата 2016, като търсенето се е увеличило с близо 50 на сто, става ясно от данните на асоциацията. Данните включват леки автомобили, които се движат с електричество или друго алтернативно гориво, различно от бензина, дизела или газ.
От Асоциацията на автомобилните производители и техните оторизирани представители в България (ААП) настояват държавата да въведе субсидия от 5000 евро за електромобил и 2500 евро за хибриден модел. Друго искане на ААП е за колите на ток да не се плаща ДДС, което ще намали цената им с 20 процента, като в момента електромобилите у нас са с около 70 на сто по-скъпи от модел със същите размери и оборудване, но с традиционен двигател.
За сравнение - в Румъния от тази година купувачите на електромобил могат да разчитат на държавна помощ от 10 000 евро, предпочелите хибрид, получават 4400 евро. Вероятно по тази причина в северната ни съседка за третото тримесечие са били закупени 74 електромобила при едва 7 броя за същия период на миналата година, сочат данните на АСЕА.
У нас по последни данни се движат около 500 изцяло електрически автомобила и над 1500 хибрида. В момента на българския пазар електромобилите се предлагат на цени от 60 000 до 80 000 лв., уточнява БТА. Едно от малките "удобства", които собствениците на хибридни или електрически автомобили ползват у нас е, че електромобилите са изцяло и безсрочно освободени от общинския данък за превозни средства. За хибридите екстрата важи 5 години. Паркирането им в градовете трябва да е безплатно, а винетките - по-евтини.
Ръст от над 50 на сто бележат продажбите на хибридни автомобили и в ЕС
За третото тримесечие на тази година в ЕС са продадени общо 211 635 автомобила с алтернативно задвижване (електричество или хибрид) при около 140 хиляди продадени броя за същия период на миналата година. За първите 9 месеца на годината в ЕС са продадени общо над 630 хиляди автомобила с алтернативно задвижване при 443 хиляди за същия период на миналата година.
Регистрациите на подобни автомобили почти са се удвоили в Испания и Германия, като са нараснали съответно с 90 на сто и 83 на сто в сравнение с преди една година, следвани от Обединеното кралство - плюс 48 процента. Франция и Италия - плюс 33 процента.
Само един от 60 автомобила, продадени през третото тримесечие на 2017 г. в ЕС, е бил електрически, докато всички алтернативни комбинирани технологии - хибридни, горивни клетки, метан и превозни средства за природен газ - представлява един от 16 нови леки пътнически автомобила, регистрирани в ЕС, отчитат данните на асоциацията.
Държавните бонуси
Според данни на експерти в бранша близо 10 млрд. евро предстои да бъдат инвестирани в европейски мрежи за зареждане на коли, които използват алтернативно на бензина и дизела гориво. Предложението е част от поредния план на Европейската комисия да насърчи използването на "зелени" транспортни средства.
Идеята на Европейската комисия е така да се излезе от "омагьосания кръг", в който се върти браншът сега. Освен че са доста по-скъпи от обикновените, колите на алтернативни горива не се купуват и заради липсата на инфраструктура. Тя пък не се развива, защото този вид превозни средства не се продават, коментират експертите.
Целта за целия Европейски съюз е до 2020 г. да има мрежа от минимум 800 000 зарядни станции за коли на ток. В момента в страните-членки съществуват около 12 000 такива устройства. Най-напред с изграждането на станции за зареждане на електромобили в Европа са Германия, Франция, Холандия, Испания, Австрия и Великобритания. Тези държави имат собствени цели за развитие на мрежата и стимулират чрез държавни средства разпространението на колите на ток.
Във Франция например има схема за подпомагане на потреблението на превозни средства на ток - там всеки купувач на електромобил получава бонус до 7000 евро от държавата.
Китай готви фискална инжекция, за да спаси банките от имотен колапс
Пазарът на дигитални активи навлиза във фаза на корекция и преоценка на риска
Nvidia бие стабилно очакванията на пазара!
Китайските производители на електромобили ускоряват стремежа си към „променящо играта“ предимство
Рекордни по размер застрахователни IPO-та
| Валута | Цена | Δ% |
|---|---|---|
| EURUSD | 1.15 | ▼0.13% |
| USDJPY | 157.39 | ▲0.26% |
| GBPUSD | 1.31 | ▲0.09% |
| USDCHF | 0.81 | ▲0.06% |
| USDCAD | 1.41 | ▲0.38% |
| Референтен индекс | Цена | Δ% |
|---|---|---|
| Dow 30 | 45 822.00 | ▼1.28% |
| S&P 500 | 6 547.48 | ▼2.75% |
| Nasdaq 100 | 24 059.50 | ▼4.18% |
| DAX 30 | 22 979.70 | ▼1.35% |
| Криптовалута | Цена | Δ% |
|---|---|---|
| Bitcoin | 87 335.50 | ▼4.53% |
| Ethereum | 2 858.71 | ▼5.44% |
| Ripple | 2.02 | ▼3.97% |
| Фючърс | Цена | Δ% |
|---|---|---|
| Петрол - лек суров | 58.64 | ▼1.45% |
| Петрол - брент | 62.56 | ▼0.89% |
| Злато | 4 080.34 | ▼0.57% |
| Сребро | 25.68 | ▲1.17% |
| Пшеница | 526.52 | ▼1.67% |
| Срочност | Цена | Δ% |
|---|---|---|
| US 10 Year | 113.06 | ▲0.41% |
| Germany Bund 10 Year | 128.58 | ▼0.01% |
| UK Long Gilt Future | 91.86 | ▲0.28% |