Последното проучване на консултантската компания Colliers показва, че промените в икономиката и производствените капацитети през последните две десетилетия значително са повлияли на търсенето и дистрибуцията в автомобилния сектор в глобален мащаб.
Към 2015 г. на Китай се дължи около 30% от увеличението на продажбите на автомобили по света, което представлява 400% ръст за по-малко от 10 години. През същия период, производството в Европа е спаднало наполовина от 43% на 21%, предимно в западната част от континента. Държавите, засегнати в най-голяма степен са Италия, Франция и Белгия. Обединеното Кралство и Испания също са в групата, като само в Германия не се наблюдава сериозно низходящо изменение в производствените обеми.
Карел Странски, директор корпоративни решения в Colliers, казва: „Автомобилното производство се е увеличило в ЦИЕ, като Словакия, Чехия и Румъния са сред най-бързо развиващите се пазари. Този растеж е предизвикан в голяма степен от пренасочването на дейност от Западна Европа, поради по-ниски разходи за труд, държавна помощ и инфраструктурни подобрения в ЦИЕ."
Перспективата
Проучването на Colliers показва, че 80% от новите заводи за автомобили през последните 5 години изобщо не се намират в Европа. В момента 36% от новостроящите се такива на европейски компании са в Азия, а 27% в Северна Америка.
Странски обяснява: „През последните 5 години фокусът на европейските автомобилни компании се измества от Европа, предимно от западната й част, към други световни пазари. Това ще принуди производителите да направят оптимизации и да намалят разходите си чрез реорганизация по веригата на доставки. Пазарите в ЦИЕ и тези в съседство, като напр. Турция, изглеждат по-добре подготвени да посрещнат структурните промени в търсенето и предлагането. Те ще продължат да привличат инвестиции от автомобилната индустрия поради локацията си и ниските разходи за труд, водещи до ограничаване на производствените разходи и по-добри възможности за обслужване на европейските и други пазари.
Спад в продажбите на автомобили
Демографските промени, продължаващата урбанизация, споделеното пътуване - всичко това ще доведе до спад в продажбите на автомобили в Европа. Ново търсене ще се генерира основно за еко автомобили, в резултат на повишаването на екологичната култура на купувачите и покровителството на европейските законодатели в тази сфера.
В по-зрелите пазари предизвикателствата пред автомобилната индустрия ще се изразяват не толкова в продажбата на коли, колкото в предоставянето на услуги. За началото на тази тенденция говори интересът на някои компании към създаването и развиването на услуги за споделено пътуване - BMW DriveNow, Mercedes Car2Go и Ford GoDrive.
Валута | Цена | Δ% |
---|---|---|
EURUSD | 1.18 | ▼0.16% |
USDJPY | 143.73 | ▼0.06% |
GBPUSD | 1.37 | ▼0.07% |
USDCHF | 0.79 | ▲0.10% |
USDCAD | 1.37 | ▲0.41% |
Референтен индекс | Цена | Δ% |
---|---|---|
Dow 30 | 44 727.00 | ▲0.80% |
S&P 500 | 6 244.42 | ▼0.09% |
Nasdaq 100 | 22 716.40 | ▼0.72% |
DAX 30 | 23 797.50 | ▼1.13% |
Криптовалута | Цена | Δ% |
---|---|---|
Bitcoin | 105 976.00 | ▼1.15% |
Ethereum | 2 421.18 | ▼2.65% |
Ripple | 2.19 | ▼2.11% |
Фючърс | Цена | Δ% |
---|---|---|
Петрол - лек суров | 65.66 | ▲1.14% |
Петрол - брент | 67.20 | ▲0.83% |
Злато | 3 341.80 | ▲0.91% |
Сребро | 25.68 | ▲1.17% |
Пшеница | 546.12 | ▲3.48% |
Срочност | Цена | Δ% |
---|---|---|
US 10 Year | 111.80 | ▼0.25% |
Germany Bund 10 Year | 130.44 | ▲0.17% |
UK Long Gilt Future | 93.56 | ▲0.49% |