Снимка: Istock
Доскоро изглеждаше, че BYD е недосегаем шампион в глобалната битка за електромобили. Компанията стана символ на китайското настъпление срещу Tesla и западните производители, като печелеше пазар след пазар с агресивна ценова политика и бърза експанзия. Но последните резултати показаха нещо по-различно – дори лидерите в един нововъзникващ сектор не са имунизирани срещу последиците от ценовите войни, особено когато те самите са ги разпалили.
През второто тримесечие на 2025 г. BYD отчете 30% спад на печалбата – първият от над три години. Нетната печалба за периода възлезе на 6.36 млрд. юана ($892 млн.), доста под очакванията на анализаторите. Това е тревожен сигнал: въпреки рекордните продажби в чужбина и силното разширяване на глобалния отпечатък, маржовете на компанията се свиват, а конкуренцията изглежда все по-безмилостна.
Маржът на печалба преди данъци и такси се сви до 18% от 18.8% година по-рано. На пръв поглед това изглежда минимално, но в индустрия, където ръстът е финансиран от огромни капиталови разходи и изключително скъпи технологии, всяка десета от процента означава милиарди. Ироничното е, че самата BYD беше водеща в инициирането на ценови войни – поредица от намаления, които целяха да ударят Tesla, Geely и другите китайски играчи, но в крайна сметка изяждат собствените ѝ печалби.
Глобалният контекст
Въпреки трудностите у дома, BYD бележи впечатляващ ръст в чужбина – 50% увеличение на приходите извън Китай през първото полугодие, достигайки 135.4 млрд. юана. Бразилия вече носи около една трета от международните продажби, а Европа, Австралия и Сингапур се очертават като следващи плацдарми. Плановете за строителство на заводи извън Китай са сигнал, че компанията иска да пренасочи тежестта на растежа си към пазари с по-висока рентабилност и по-малко регулаторен натиск.
Но дори експанзията навън не е панацея. Както показват анализите на Sanford C. Bernstein, по-високият дял на чуждестранни продажби не успя да компенсира ефекта от промоциите и разходите за R&D, които растат с над 50% на годишна база. В същото време заемите на компанията нараснаха до 39.1 млрд. юана спрямо 28.6 млрд. в края на 2024 г. Това е индикация, че BYD буквално „купува време“ – инвестира масирано в батерии, интелигентни системи и нови модели, за да си гарантира лидерството, но плаща с краткосрочна рентабилност.
Таблица: Ключови показатели за BYD (Q2 2025)
Показател | BYD (Китай) | Tesla (САЩ) | Volkswagen Group (Германия) |
---|---|---|---|
Продажби (Q2 2025, хил. коли) | ~730 | ~443 | ~2 200 (вкл. EV ~220) |
Годишна прогноза за продажби | ~5.1 млн. | ~1.8 млн. | ~9.5 млн. (EV ~2.2 млн.) |
Нетна печалба (Q2 2025) | ¥6.36 млрд. ($892 млн.) | $1.5 млрд. | €3.6 млрд. |
Марж на печалба (%) | 18.0% | 11.5% | 6.5% |
Дял извън родния пазар | ~27% (силен ръст в Бразилия и ЕС) | ~55% (САЩ водещ) | ~80% (глобално диверсифициран) |
Кап. разходи / R&D (ръст YoY) | +50% | +22% | +18% |
Дълг (последни данни) | ¥39.1 млрд. | $12 млрд. | €183 млрд. |
Пазарна капитализация (прибл.) | ~$95 млрд. | ~$550 млрд. | ~$70 млрд. |
EV лидерство | №1 по общи EV продажби | №1 по премиум EV | №1 по масов EV в Европа |
Какво означава това за сектора?
BYD е лакмус за цялата индустрия на електромобилите. Ако дори най-силният играч с вертикално интегриран бизнес и едни от най-добрите маржове усеща натиска, какво остава за по-малките производители? Очакванията са втората половина на 2025 г. да донесе известно възстановяване на маржовете, но под нивата от 2024 г., докато ценовата война в Китай продължава.
Правителството в Пекин вече предупреждава, че „състезание към дъното“ може да навреди не само на веригата за доставки, но и на глобалния имидж на „Made in China“. За Европа това е стратегически момент. Колкото повече китайските компании изгарят ресурси в ценова война у дома, толкова по-големи са шансовете на европейските гиганти като Volkswagen, BMW и Stellantis да укрепят пазарните си позиции.
Европейската перспектива
Данните сочат, че Tesla вече губи сериозни дялове в Европа, а BYD е водещият претендент. Но ако рентабилността на китайския лидер продължи да ерозира, това може да отвори прозорец за локалните производители. Европа все по-ясно залага на комбинирани модели – електрификация плюс хибридни технологии, в които Toyota и Renault имат предимство. В същото време ЕС обмисля нови бариери срещу субсидирани китайски автомобили, което може да ограничи навлизането на BYD и другите в ключови пазари като Германия и Франция.
Балансът между растеж и печалба
Случаят BYD показва едно от най-големите предизвикателства на новите индустрии: как да поддържаш експоненциален растеж, без да жертваш печалбата и стабилността. Когато цената на лидерството е непрекъснато орязване на маржовете, инвеститорите започват да се питат: растеж на всяка цена ли е стратегията, или компанията ще намери устойчив баланс?
Спадът в печалбата на BYD е предупреждение не само за акционерите ѝ, но и за целия сектор на електромобилите. Да си лидер в бързо развиваща се индустрия е привлекателно, но конкуренцията, политическите рискове и ценовите войни могат да превърнат успеха в бреме. Въпросът пред BYD и останалите е ясен: ще успеят ли да трансформират експанзията си в устойчива печалба, или електромобилната надпревара ще остави след себе си повече жертви, отколкото победители?
*Материалът е с аналитичен характер и не е съвет за покупка или продажба на активи на финансовите пазари.
Валута | Цена | Δ% |
---|---|---|
EURUSD | 1.17 | ▲0.39% |
USDJPY | 146.99 | ▼0.09% |
GBPUSD | 1.35 | ▲0.25% |
USDCHF | 0.80 | ▼0.24% |
USDCAD | 1.37 | ▲0.01% |
Референтен индекс | Цена | Δ% |
---|---|---|
Dow 30 | 45 663.10 | ▼0.10% |
S&P 500 | 6 481.88 | ▼0.09% |
Nasdaq 100 | 23 489.90 | ▼0.20% |
DAX 30 | 24 060.60 | ▲0.39% |
Криптовалута | Цена | Δ% |
---|---|---|
Bitcoin | 109 578.00 | ▲1.24% |
Ethereum | 4 475.74 | ▲1.92% |
Ripple | 2.82 | ▲1.73% |
Фючърс | Цена | Δ% |
---|---|---|
Петрол - лек суров | 64.48 | ▲0.83% |
Петрол - брент | 67.92 | ▲0.70% |
Злато | 3 476.94 | ▲0.85% |
Сребро | 25.68 | ▲1.17% |
Пшеница | 518.25 | ▲1.67% |
Срочност | Цена | Δ% |
---|---|---|
US 10 Year | 112.30 | ▼0.07% |
Germany Bund 10 Year | 128.14 | ▼1.06% |
UK Long Gilt Future | 90.34 | ▼0.32% |