Снимка: Istock
Tesla навлезе в период на разтърсващи трансформации и все по-мъгляво бъдеще, чиято пазарна оценка се оказва все по-трудна за интерпретиране. Второ поредно тримесечие със спад в доходите и печалбата преобърна мечтата за стабилен растеж. Приходите паднаха с двуцифрен процент, като автомобилният сегмент отчете спад от над 13%, а общите приходи се свиха с около 12% на годишна база, до около 22–22,5 милиарда долара. В същото време, нетната печалба се сви до малко над един милиард – най-слабото представяне за десетилетието.
Маржовете се стесняват, а свободният паричен поток е под силен натиск. Това е истинска рецесия на доверието, породена не само от вътрешните оперативни проблеми, но и от външните политически разтърсвания около CEO то.
Олигофреничната зависимост от субсидиите започна да ядосва пазара – прекратяване на данъчните облекчения в САЩ от есента, намаляване на регулаторните кредити за производители на електромобили и куп външни икономически фактори увеличават сложността.
В отговор анализатори масово понижиха прогнозите си – Barclays дори заложи целева цена от $275, докато JPMorgan я свали в порядъка на $115. William Blair предупреди за слаба търсeща активност, гласят рязко понижаващи се стимули и задълбочаващи се проблеми с бюджетното ориентиране.
Световните доставчици също страдат около Tesla с налягане от конкуренция от Китай (BYD), Европа (Volkswagen) и промени в потребителското поведение. Вторият най-голям производител според глобалните данни за 2025 година – BYD – отчита ръст от близо 16% годишно, докато Tesla остава в застой.
Пазарната капитализация на Tesla се задържа около 1 трилион долара, въпреки че стойността на BYD е едва $135 милиарда, което означава почти деветократно преимущество в оценката на Tesla, основана повече на бъдещи очаквания, отколкото на реални финансови резултати.
На терена на рисковете личният имидж на Илон Мъск започва да тежи като камък. Яростен ангажимент в политически дебати, обратни реакции и публични изявления създават растящо потребителско отчуждение – особено в Европа, където подкрепата му на партии като AfD в Германия и Reform UK в Обединеното кралство свързва Tesla с крайното дясно. Възникнаха социални кампании и протести, включително повтарящи се вандализми към шоурууми и зарядни станции. Подобна политическа намеса постепено разрушава потребителските пазарни нагласи и доверие към бранда, влияейки директно върху продажбите.
В същото време Tesla усилено се опитва да превключи към нова технологична парадигма – автономни таксита, роботика и изкуствен интелект. Мъск представи пилотен проект за роботакси в Остин и обещава мащабно разгръщане в Сан Франциско. Превръща Optimus – хуманоиден робот – в бъдещ символ на фирмата с визия за производство на 100 000 броя месечно в рамките на пет години и потенциален годишен оборот от 30 трилиона долара. Автоиндустрията обаче напрегнато наблюдава: Waymo и други са далеч напред в автономните решения, регулаторни бариери стоят като непробиваеми стени, а технологичният преход е дълъг и рискован. Инвеститорите все още вярват в тази смела трансформация, но само на база обещания и дългосрочни сценарии, а не реални доходи и доказано изпълнение.
Главният критик в средите инвеститори – Рос Гербер – говори открито: ситуацията е „тъжна и депресираща“. Със значителна част от позициите компенсирани през 2025 година, той предупреждава за потенциален срив до 50% ако продажбите продължат да застояват, а обещанията за Full Self Driving и евтини модели не се материализират. Финансовите му прогнози сочат растящи капиталови разходи и стагнираща доходност, докато реалният бизнес намалява.
Всичко се свежда до една фундаментална дилема: при текущи резултати Tesla няма естествено финансово основание за оценка, близка до $1 трилион. Стойността ѝ днес е изцяло заложена на бъдещи проекти – роботакси, роботи, енергийни решения, AI. Без изстрелване в нови пазари и кореспондиращ растеж в продажби и марж, инвестираната цена остава популистка и необоснована. Ако стратегията се провали – пазарната капитализация ще звучи като балон; ако успее – стойността би могла да бъде ревизирана нагоре драстично. Но до реална промяна остават ключови изпълнения. Aкцентът върху техническата верификация, регулаторната яснота и новите модели остава критично условие за устойчиво бъдеще.
В най-широк план, оценката на Tesla днес е мистерия: едновременно прекалена и потенциално недостатъчна, базирана на сценарии, а не на реални фундаментални данни. Бъдещето ѝ зависи от способността да превърне технологични амбиции в конкретни приходи, да стабилизира имиджа си и да преодолее растящата конкуренция – иначе разликата между очаквания и реалност може да се окаже фатална.
*Материалът е с аналитичен характер и не е съвет за покупка или продажба на активи на финансовите пазари.
Валута | Цена | Δ% |
---|---|---|
EURUSD | 1.16 | ▼1.06% |
USDJPY | 148.33 | ▲0.37% |
GBPUSD | 1.34 | ▼0.24% |
USDCHF | 0.80 | ▲0.73% |
USDCAD | 1.37 | ▲0.13% |
Референтен индекс | Цена | Δ% |
---|---|---|
Dow 30 | 45 073.20 | ▼0.35% |
S&P 500 | 6 428.42 | ▼0.31% |
Nasdaq 100 | 23 495.90 | ▼0.17% |
DAX 30 | 24 066.50 | ▼1.34% |
Криптовалута | Цена | Δ% |
---|---|---|
Bitcoin | 118 038.00 | ▼1.16% |
Ethereum | 3 788.01 | ▼2.19% |
Ripple | 3.16 | ▼2.36% |
Фючърс | Цена | Δ% |
---|---|---|
Петрол - лек суров | 66.40 | ▲1.75% |
Петрол - брент | 68.98 | ▲2.12% |
Злато | 3 309.32 | ▼0.73% |
Сребро | 25.68 | ▲1.17% |
Пшеница | 538.42 | ▲0.10% |
Срочност | Цена | Δ% |
---|---|---|
US 10 Year | 110.82 | ▼0.01% |
Germany Bund 10 Year | 129.75 | ▲0.22% |
UK Long Gilt Future | 91.43 | ▼0.21% |