Снимка: Istock
Едно от последните останали „светли петна“ за китайското потребление бързо избледнява, тъй като икономическото неразположение на нацията оказва влияние върху търсенето дори на най-достъпните стоки.
В последното предупреждение към глобалните пазари за здравето на китайската икономика, собственикът на Temu - PDD Holdings (PDD) Inc. в понеделник изненада инвеститорите с необичайно мрачна перспектива. Фирмата за електронна търговия, която се превърна в любимец на пазара със стоки на ниски цени, които помогнаха за стимулиране на продажбите и печалбите по време на икономическия спад в Китай, също отчете приходи, които не отговориха на очакванията. По време на брифинг след печалбата главният изпълнителен директор Чен Лей спомена най-малко осем пъти, че приходите и печалбите трябва „неизбежно“ да намалеят със забавянето на икономическия растеж.
„Виждаме много нови предизвикателства пред нас, от променящото се потребителско търсене, засилващата се конкуренция и несигурността в глобалната среда“, каза Чен, също един от най-ранните служители на PDD, пред анализатори.
Главният изпълнителен директор и неговите помощници внимаваха да подчертаят, че остават уверени в китайското потребление в дългосрочен план - голям приоритет за Пекин при възстановяването на баланса на икономика номер 2 в света. Но вредата беше нанесена. Акциите на PDD паднаха с 29% в най-големия си спад в историята, заличавайки 55 милиарда долара пазарна стойност. Нейните най-близки съперници Alibaba (BABA, 9988.HK) Group Holding Ltd. и JD.com Inc. (JD, 9618.HK) последваха примера, като се понижиха с около 5% в Хонконг.
Предупреждението на PDD смая инвеститорите, тъй като компанията дълго време се смяташе за основния бенефициент на китайския „понижаващ се рейтинг на потребителите“ - нейната стратегия за ниски цени за Pinduoduo в страната и Temu в чужбина имаше за цел да се хареса на купувачите, които обмислят добре разходите си във време на безпрецедентна икономическа нестабилност.
Разочароващите резултати бяха последните в поредица от тревожни сигнали за китайската икономика. Тази седмица популярната верига за бързо хранене Din Tai Fung - отдавна една от най-популярните марки ресторанти в цялата страна - разкри, че затваря повече от дузина магазини. Миналия месец Starbucks Corp. (SBUX) разкри рязък спад от 14% на китайските приходи през тримесечието през юни.
„Големият проблем е слабостта на китайския потребител“, каза Джошуа Краб, ръководител на акциите в Азиатско-Тихоокеанския регион в Robeco Hong Kong Ltd. „Прочитането за конкуренция и слаб потребител със сигурност ще бъде отрицателно“.
Докато Starbucks и Din Tai Fung отдавна се борят с променливите настроения, предупрежденията на PDD бяха особено изненадващи, като се има предвид, че в продължение на години се капсулира как китайските потребители с финансови затруднения отхвърлят луксозните марки заради алтернативи от по-нисък клас.
Основана от бившия инженер на Google (GOOG) Колин Хуанг през 2014 г., компанията през последните години комбинира ниски цени с агресивна експанзия в селските райони и подобни на игри елементи на своята платформа, за да грабне пазарен дял от Alibaba и JD. Той използва тази формула в глобалното приложение за изгодни сделки за електронна търговия Temu, което стартира по време на Super Bowl през 2023 г. Това приложение се превърна във феномен за пазаруване, подобен на Shein, превръщайки се за известно време в едно от най-теглените приложения в САЩ.
Това доведе до забележително шесткратно увеличение на пазарната стойност от спадовете след COVID през 2022 г., коронясвайки Хуан за най-богатия човек в Китай този месец. Но той държеше мантията само 18 дни, до разпродажбата в понеделник.
По-малко заможните потребители в Китай извън лъскавите мегаполиси доведоха голяма част от успеха на PDD. Сега те са голям източник на несигурност.
Потреблението, основен двигател на икономиката, отслабна тази година след възстановяване на разходите след повторното отваряне на Covid миналата година. На фона на широко разпространените съкращения на работни места и заплати, както и падащите цени на имотите, китайските потребители станаха по-предпазливи с разходите си, което доведе до интензивни ценови войни в сектори като автомобилите.
Продажбите на дребно се увеличиха с малко над 3% през първите седем месеца на 2024 г., което е много по-лошо от ръста от над 8%, регистриран в периода преди пандемията. Доверието на жителите в бъдещите доходи се срина до най-лошото ниво от края на 2022 г., един от най-интензивните периоди на блокиране на Covid, според проучване на централната банка, проведено през второто тримесечие.
Почти половината от анкетираните жители казаха, че заетостта е „мрачна и трудна“, най-високият дял от края на 2022 г. Близо две трети от анкетираните казаха, че са готови да спестяват повече, като се движат близо до исторически връх, регистриран миналата година.
„Потребителите вземат по-внимателни решения, за да балансират качество и стойност“, каза той
*Материалът е с аналитичен характер и не е съвет за покупка или продажба на активи на финансовите пазари.
Валута | Цена | Δ% |
---|---|---|
EURUSD | 1.10 | ▲0.05% |
USDJPY | 148.17 | ▲0.03% |
GBPUSD | 1.31 | ▲0.15% |
USDCHF | 0.86 | ▲0.32% |
USDCAD | 1.36 | ▲0.21% |
Референтен индекс | Цена | Δ% |
---|---|---|
Dow 30 | 42 387.00 | ▲0.38% |
S&P 500 | 5 803.12 | ▲1.01% |
Nasdaq 100 | 20 306.70 | ▲1.60% |
DAX 30 | 19 248.50 | ▲0.45% |
Криптовалута | Цена | Δ% |
---|---|---|
Bitcoin | 62 243.60 | ▲0.04% |
Ethereum | 2 438.87 | ▲0.71% |
Ripple | 0.53 | ▲0.32% |
Фючърс | Цена | Δ% |
---|---|---|
Петрол - лек суров | 73.72 | ▼4.51% |
Петрол - брент | 77.39 | ▼4.59% |
Злато | 2 620.24 | ▼0.87% |
Сребро | 25.68 | ▲1.17% |
Пшеница | 594.62 | ▲0.20% |
Срочност | Цена | Δ% |
---|---|---|
US 10 Year | 112.58 | ▲0.03% |
Germany Bund 10 Year | 133.58 | ▲0.03% |
UK Long Gilt Future | 96.64 | ▲0.23% |