Снимка: iStock
Китайските марки електрически автомобили задържаха своя дял от сриващия се европейски пазар на електромобили през май, преди новите тарифи, предназначени да защитят местните производители на автомобили от по-евтиния им внос, пише "Блумбърг".
Автомобилни производители като BYD Co. съставляват 8,7% от общите продажби на EV, приблизително наравно с преди една година, тъй като китайските фирми притискат европейските си колеги с нови, евтини модели, според изследователя Dataforce. Общите доставки спаднаха с 12% до 13 390 автомобила, спад, който незначително надхвърли спада в търсенето на изцяло електрически модели в региона.
От 2019 г. китайските производители на автомобили, водени от SAIC Motor Corp. - които превърнаха несъществуващата британска марка MG в EV динамо - завладяха нарастваща част от пазара, жизненоважен за индустриалната стабилност на Европа и бъдещите работни места. Нарастващият им успех накара миналата година Европейския съюз да проучи държавната помощ за сектора. В четвъртък ЕС придвижи напред с временни вносни мита от цели 48%, спрямо сегашните 10%.
Преминаването към EV в Европа наскоро се забави, като продажбите на изцяло електрически автомобили през май са намалели с 11% - сега те съставляват едва 14% от пазара на леки автомобили в региона. И все пак автомобилите, захранвани с батерии, остават на път да завладеят, тъй като ЕС постепенно спира продажбите на превозни средства, работещи с гориво до средата на следващото десетилетие.
Това е мястото, където китайските производители на автомобили виждат възможност за завладяване на доходоносен пазар за износ: технологията за батерии с по-ниска цена и щедрата държавна подкрепа им дават предимство пред компании като Volkswagen, Stellantis и Renault. Държавната помощ за китайските производители доведе Пекин до ръба на търговска война с ЕС, като Китай заплаши да отмъсти.
Митата са насочени и към произведените в Китай модели, включително iX3 SUV на BMW, Dacia Spring на Renault и Model 3 на Tesla. Като цяло почти две от всеки пет електрически коли с батерии, продадени в Европа, са произведени в Китай, според автомобилните консултанти Jato Dynamics.
Въпреки че са запазили пазарния си дял, китайските марки не са избегнали спада в търсенето на EV в Европа. Продажбите на MG в региона спаднаха с 34% през май спрямо същия период на предходната година, въз основа на данни от Jato.
„Загрижеността около предстоящите мерки, предприети от ЕС, и по-големият фокус върху автомобилите с ICE обясняват този отрицателен резултат за марката“, каза Фелипе Муньос, старши анализатор в Jato, имайки предвид моделите, задвижвани от двигатели с вътрешно горене. „Въпреки това BYD се справи доста добре, благодарение на Atto 3 SUV и представянето на Seal, Dolphin и Seal U.“
В по-широк план премахването или намаляването на субсидиите за закупуване на електромобили продължава да вреди на търсенето. Продажбите в Германия паднаха с 31% през май спрямо година по-рано, след като най-големият автомобилен пазар в Европа оттегли стимулите за електрически автомобили с батерии в края на миналата година.
Въпреки че преговорите с ЕС все още могат да предотвратят търговска война, Китай заплаши да отмъсти с налози върху автомобили с големи двигатели, които ще ударят германските производители на луксозни автомобили, като Mercedes-Benz Group, BMW и Porsche. Китайските служители също се прицелиха във френското бренди и испанската шунка в опит да възпрат новите тарифи за електромобилите.
*Материалът е с аналитичен характер и не е съвет за покупка или продажба на финансови активи на фондовите пазари.
Още по темата:
Акциите на Rivian с рекорден спад, след плановете за предлагане на конвертируем дълг
| Валута | Цена | Δ% |
|---|---|---|
| EURUSD | 1.15 | ▲0.38% |
| USDJPY | 153.06 | ▼0.67% |
| GBPUSD | 1.31 | ▲0.45% |
| USDCHF | 0.81 | ▼0.33% |
| USDCAD | 1.41 | ▲0.18% |
| Референтен индекс | Цена | Δ% |
|---|---|---|
| Dow 30 | 46 975.20 | ▼1.09% |
| S&P 500 | 6 747.16 | ▼1.28% |
| Nasdaq 100 | 25 259.80 | ▼1.99% |
| DAX 30 | 23 781.60 | ▼1.56% |
| Криптовалута | Цена | Δ% |
|---|---|---|
| Bitcoin | 100 988.00 | ▼2.77% |
| Ethereum | 3 279.10 | ▼4.21% |
| Ripple | 2.23 | ▼4.76% |
| Фючърс | Цена | Δ% |
|---|---|---|
| Петрол - лек суров | 59.02 | ▼0.94% |
| Петрол - брент | 63.02 | ▼0.79% |
| Злато | 3 982.24 | ▲0.22% |
| Сребро | 25.68 | ▲1.17% |
| Пшеница | 536.38 | ▼3.27% |
| Срочност | Цена | Δ% |
|---|---|---|
| US 10 Year | 112.92 | ▲0.50% |
| Germany Bund 10 Year | 129.25 | ▲0.18% |
| UK Long Gilt Future | 93.42 | ▲0.32% |