Снимка: iStock
Изглежда сред инвеститорската общност всичко, за което всички говорят, са акциите на производителите на електрически превозни средства - и то основно само за големите - Tesla (TSLA), Rivian (RIVN) и Lucid (LCID).
Една компания за електромобили, която лети под радара, докато не показа голяма новина на тазгодишното автомобилно изложение в Лос Анджелис, е Fisker Inc (FSR).
Fisker, основан и управляван от легендарния автомобилен дизайнер Хенрик Фискер, представи производствената версия на своя SUV Ocean EV.
Като цяло това е конкурентен пакет, написан от самия Хенрик, а в най-добрата форма Ocean е насочен за над 350 мили обхват от задвижване на всички колела, двойна настройка на двигателя, изпомпваща 540 конски сили.
Въпреки че това са забележителни цифри, има и други електромобили, които могат да съответстват на тези цифри в този ценови диапазон (около $65 000 за по-високия клас Ocean). Истинският обрат тук обаче, е базовият Ocean, наречен Ocean Sport, който ще използва батерия с по-малък обхват (насочена към около 250 мили обхват) и едномоторно предно задвижване, което ще стартира - преди каквито и да било държавни и местни стимули - за 37 499 долара.
При това ценово ниво никой досега, дори Tesla, не може да сравни тази цена в първокласния EV пейзаж. Yahoo Finance говори с Хенрик Фискер на автомобилното изложение в Лос Анджелис за това как компанията планира да направи това ценообразуване да работи.
„Имаме цялостен бизнес модел с леки активи — той е малко като Apple (AAPL), Foxconn, ако искате - по отношение на това, че се концентрираме върху продукта, маркетинга, дизайна, разработката и след това възлагаме производството на външни изпълнители“, каза Фискер от внушителния щанд на компанията на етажа на конгреса. „Не е нужно да влагаме хиляди долари във всяка кола, защото трябва да държим светлините във фабриката и да плащаме данъци върху недвижимите имоти и каквото и да е всичко останало там.“
Fisker използва голям договорен производител Magna (MGA) за изграждането на своя SUV Ocean. Magna произвежда автомобили и големи компоненти за клиенти като BMW (BMWYY), GM (GM) и дори Ferrari (RACE).
Освен това една област, която оказва натиск за повишаване на цените на електромобилите, са батериите. Fisker използва CATL, най-големият производител на батерии в света, за да направи персонализиран пакет за Ocean, използвайки по-евтини LFP (литиево-железен фосфат) акумулаторни клетки за модела Ocean Sport и по-енергийно плътни никел-манган-кобалтови клетки за разширения обхват на Ocean.
На всичкото отгоре, Fisker иска тази кола да бъде най-устойчивата кола на планетата – оттук и името „Ocean“.
„Идеята с това превозно средство е да го направим най-устойчивото превозно средство в света, така че имаме соларен покрив, който може да ви осигури до 1500 мили за една година, имаме напълно веган интериор с рециклирани материали,“ каза още Фискер. Дори всички постелки са направени от рециклирани пластмасови бутилки и рибарски мрежи от океана, а елементите от въглеродни влакна на колата и колелата са, както се досещате, рециклирани.
С 20 000 резервации на модела в поръчки в момента, компанията наблюдава добър интерес към автомобил, който няма да видите по улиците до третото тримесечие на 2022 г. Но това е според плана.
Fisker разбира, че производството, в сравнение с изработването на прототипи, е трудно. Илон Мъск от Tesla казва това почти на седмична база. Това е в изключително сложен процес, който изисква подходящи системи, технически партньори и, разбира се, капитал, за да се постигне правилно.
Предизвикателството за стартиращите електромобили, казва Фискер, е как да увеличат и произвеждат няколкостотин хиляди превозни средства годишно - и да не отнеме за това 10 години. Това е мястото, където партньорът на Fisker Magna влиза в игра, със способността си да произвежда хиляди коли годишно, съчетано с нови увеличения на капитала, които Fisker направи тази година (1 милиард долара чрез IPO SPAC и 600 милиона долара при предлагане на дълг), за инвестиране в научноизследователска и развойна дейност и придобиване на ноу-хау и части от технически партньори. Това е единственият начин стартъпите да се конкурират с GM и Fords (F) на света.
„Колата е направена от около 1500 части или дори повече, в зависимост от това колко винта преброите и всички тези части трябва да дойдат точно навреме. Те трябва да бъдат събрани точно в точното време в правилната последователност“, казва Фискер. „Мисля, че повечето стартиращи електромобили подценяват това. На традиционната автомобилна индустрия са били необходими много, много десетилетия, за да усъвършенства това и в те са наистина добри.”
Още по темата:
Fisker с по-различен подход при производството на електрически автомобили
Freedom Holding Corp. отчита над 1 млрд. долара приходи за първото полугодие на финансовата 2026 година
Хедж фондът на Майкъл Бъри Scion Asset Management се дерегистрира от SEC
Disney предупреждава, че разходите на филмовото студио ще натежат през текущото тримесечие
Китайският отговор на ChatGPT
Ръководителят на регулаторните органи на Китай по ценните книжа търси одобрение за оттегляне
| Валута | Цена | Δ% |
|---|---|---|
| EURUSD | 1.16 | ▲0.05% |
| USDJPY | 154.45 | ▼0.14% |
| GBPUSD | 1.31 | ▼0.04% |
| USDCHF | 0.79 | ▼0.08% |
| USDCAD | 1.40 | ▼0.09% |
| Референтен индекс | Цена | Δ% |
|---|---|---|
| Dow 30 | 47 602.80 | ▼0.01% |
| S&P 500 | 6 770.62 | ▲0.06% |
| Nasdaq 100 | 25 131.80 | ▲0.10% |
| DAX 30 | 24 175.10 | ▲0.21% |
| Криптовалута | Цена | Δ% |
|---|---|---|
| Bitcoin | 99 565.60 | ▼0.17% |
| Ethereum | 3 233.18 | ▲0.01% |
| Ripple | 2.32 | ▲0.12% |
| Фючърс | Цена | Δ% |
|---|---|---|
| Петрол - лек суров | 59.87 | ▲1.63% |
| Петрол - брент | 64.32 | ▲1.88% |
| Злато | 4 208.73 | ▲0.59% |
| Сребро | 25.68 | ▲1.17% |
| Пшеница | 535.88 | ▲0.11% |
| Срочност | Цена | Δ% |
|---|---|---|
| US 10 Year | 112.72 | ▲0.05% |
| Germany Bund 10 Year | 128.86 | ▼0.37% |
| UK Long Gilt Future | 93.36 | ▼0.31% |