Снимка: iStock
Когато френският президент говори за "европейска преференция" и защита на производствената база, докато се намира на държавна визита в Китай – сърцето на глобалната конкуренция при електромобилите – това не е просто дипломатическа реторика, а ясен сигнал за стратегическо препозициониране на Европейския съюз. Емануел Макрон избра Чънду, за да артикулира една нова, по-отбранителна доктрина: Европа трябва да има правото да защитава своята индустрия чрез технологична гъвкавост и протекционистични мерки. Думите му, че подкрепя "повече технологична неутралност до 2035 година", маркират потенциално смекчаване на догматичния подход към пълната забрана на двигателите с вътрешно горене. Още по-значимо е твърдението му, че по този въпрос съществува консенсус с Германия – индустриалният мотор на Европа, който дълго време се колебаеше между зелените амбиции и интересите на своите автомобилни гиганти.
В основата на тази промяна стоят конкретни числа и нарастващ страх за оцеляването на сектора. Европейската комисия в момента преразглежда стратегията за декарбонизация на блока, притисната от реалността на пазара. Автомобилните производители алармират, че строгите правила за емисиите и забраната за продажба на нови коли с ДВГ след 2035 г. застрашават работните места и на практика подаряват пазара на китайските конкуренти, които имат структурно предимство в цената и веригата на доставки. Според информация, цитирана от френския Le Figaro, индустрията лобира за въвеждането на етикет "произведено в Европа", който да се прилага само за превозни средства, при които минимум 80% от компонентите са с местен произход. Това е класическа нетарифна бариера, целяща да неутрализира предимството на вносните китайски модели, които често само се сглобяват в Европа, но разчитат на азиатски части.
Макроикономическата рамка на това изявление разкрива дълбоката криза на идентичността, в която се намира европейската икономика. Старият континент осъзнава, че в ерата на субсидирана конкуренция и геополитическо напрежение, чистият свободен пазар вече не работи в негова полза. Идеята за "технологична неутралност" е код за отваряне на вратата към алтернативи като синтетичните горива (e-fuels) или хибридите, което би дало глътка въздух на традиционните производители. Това е опит за забавяне на часовника, докато европейската верига за доставки на батерии и суровини успее да навакса изоставането. Макрон на практика казва, че декарбонизацията не трябва да бъде синоним на деиндустриализация.
Пазара в този момент е доминиран от отбранителен рефлекс. Инвеститорите и мениджърите в автоиндустрията виждат, че китайската експанзия не е просто заплаха, а екзистенциален риск. Настояването за "европейска преференция" е признание, че Европа не може да спечели ценовата война и трябва да промени правилата на играта, за да оцелее. Това създава напрежение между климатичните пуристи в Брюксел и индустриалните прагматици в Париж и Берлин. Фактът, че Макрон говори за защита на "европейската производствена база", показва, че социалният мир и запазването на работните места вече вземат превес над зелената идеология в политическия калкулатор.
Историческата аналогия ни връща към създаването на Общата селскостопанска политика (CAP) или протекционистичните мерки през 70-те и 80-те години, когато Европа изграждаше своите "национални шампиони" като Airbus, за да се противопостави на американската доминация. Днес противникът е на Изток, а инструментите са регулаторни – етикети, стандарти за съдържание и въглеродни данъци. Това е връщане към индустриалната политика (industrial policy), която десетилетия наред беше табу в неолибералния консенсус на ЕС.
Основната теза на този ход е, че Европа се готви да затвори "наивния" период на своята търговска политика. Изискването за 80% локални компоненти е изключително висок праг, който би принудил чуждестранните играчи да инвестират масивно в местни заводи, вместо просто да внасят готови продукти. Това е стратегия за "принудителна локализация", която Китай успешно прилагаше десетилетия наред спрямо западните компании, а сега Европа обръща оръжието обратно.
Пазарът няма нужда от още несигурност около датата 2035 година, а от ясен път, който да гарантира възвръщаемост на инвестициите. Историята днес е, че политическият елит на Европа най-накрая признава, че зеленият преход не може да се случи във вакуум и че без протекция, европейският електромобил може да остане луксозна ниша, докато масовият пазар бъде завладян от внос. Макрон чертае червена линия: или ще има преференции за европейското, или няма да има европейска автоиндустрия.
Материалът е с аналитичен и образователен характер и не е съвет за покупка или продажба на активи на финансовите пазари.
| Валута | Цена | Δ% |
|---|---|---|
| EURUSD | 1.17 | ▲0.09% |
| USDJPY | 155.12 | ▼0.01% |
| GBPUSD | 1.34 | ▲0.24% |
| USDCHF | 0.80 | ▼0.08% |
| USDCAD | 1.39 | ▼0.50% |
| Референтен индекс | Цена | Δ% |
|---|---|---|
| Dow 30 | 47 928.70 | ▲0.09% |
| S&P 500 | 6 872.52 | ▲0.14% |
| Nasdaq 100 | 25 657.40 | ▲0.15% |
| DAX 30 | 24 126.00 | ▲0.92% |
| Криптовалута | Цена | Δ% |
|---|---|---|
| Bitcoin | 90 462.10 | ▼1.77% |
| Ethereum | 3 103.44 | ▼0.97% |
| Ripple | 2.06 | ▼1.63% |
| Фючърс | Цена | Δ% |
|---|---|---|
| Петрол - лек суров | 59.54 | ▼0.28% |
| Петрол - брент | 63.18 | ▼0.28% |
| Злато | 4 234.19 | ▲0.68% |
| Сребро | 25.68 | ▲1.17% |
| Пшеница | 539.88 | ▼0.20% |
| Срочност | Цена | Δ% |
|---|---|---|
| US 10 Year | 112.92 | ▲0.02% |
| Germany Bund 10 Year | 128.38 | ▼0.05% |
| UK Long Gilt Future | 93.24 | ▲0.12% |