Снимка: iStock
Предстоящите стачки в Испания и Италия ще допълнят рекордните смущения в Европа това лято, съобщават от Euronews Travel. Авиокомпаниите и пътниците в Европа са изправени пред най-лошия сезон за смущения във въздушния трафик от 25 години насам. А лятото е все още младо. Очаква се десетки милиони пътници да се сблъскат със закъснения това лято, тъй като масовите анулирания, причинени от стачки на служителите по контрол на въздушното движение (РВД) и постоянният недостиг на персонал измъчват индустрията в най-неподходящия възможен момент. В началото на юли стачките на РВД във Франция доведоха до отмяната на 1500 полета за два дни, нарушавайки пътуванията на повече от 1 милион пътници – и предизвиквайки силна реакция както от пътниците, така и от ръководителите на авиокомпании.
С предстоящите още стачки на 26 юли в Испания и Италия, натискът върху Европейската комисия да се намеси нараства. Но перспективите за безпроблемно лято са мрачни. Срив във въздушното пространство в Европа: Какво не е наред? Европейският авиационен сектор е изправен пред перфектна буря от проблеми.
Полетите в Европа вече са на 98% от нивата от 2019 г., според данни на Евроконтрол, координаторът на гражданско-военната авиация в Европа. Това би трябвало да е сигнал за по-плавно пътуване, но се случи точно обратното.
Една от причините е, че няколко полетни маршрута са се стеснили или затворили изцяло.
Войната в Украйна принуди въздушното ѝ пространство да бъде затворено за повече от три години, а на авиокомпаниите от ЕС е забранено да летят над Русия и Беларус. Това принуди стотици ежедневни полети да преминават в по-тесни коридори, създавайки задръствания още преди да се включат метеорологичните условия или стачките.
Но по-големият проблем е персоналът. В цяла Европа центровете за управление на полетите се затрудняват да запълнят позициите си след съкращенията на бюджета по време на пандемията и забавеното обучение. Тъй като обучението на контролер отнема 18 месеца или повече, а стажантите са ограничени до специфични области във фрагментираното въздушно пространство на Европа, което се управлява от 40 различни доставчици на услуги, няма бързи решения.
В някои страни, включително Франция и Германия, една от всеки четири позиции все още е свободна. Бен Смит, главен изпълнителен директор на Air France-KLM, наскоро заяви пред британския новинарски сайт The Independent, че персоналът на РВД във Франция е намалял с до 25%.
Междувременно, диспечерите се позовават на прегаряне, докато стачкуват, за да поискат по-добри условия на труд.
Фрустрацията нараства сред пътниците и авиокомпаниите.
Стачките във Франция по-рано този месец може да са били повратната точка за някои авиокомпании.
За разлика от други държави, като Италия и Гърция, Франция не позволява прелитания – полети, които просто преминават през нейното въздушно пространство – по време на стачки. Това оставя нискотарифните превозвачи особено уязвими, когато възникнат прекъсвания.
Авиокомпании като Ryanair, която остро остро критикува „безнадеждното лошо управление“ на РВД във Франция, Испания и Германия, казват, че кризата само се влошава.
Ryanair казва, че закъсненията ще бъдат дори по-лоши от миналата година, обвинявайки „лошото планиране“ и недостига на персонал. След като бяха регистрирани 5000 часа закъснения само в един ден през юни, авиокомпанията отправи обвинения към Европейската комисия за това, което тя нарече провал в защитата на прелитанията.
Говорител на нискотарифната авиокомпания нарече прекъсванията „неприемливи“, като същевременно се подигра на председателя на Комисията Урсула фон дер Лайен за бездействието ѝ.
„Председателят на Европейската комисия фон дер Лайен, „Отново отложен“, за шест години все още не е предприел никакви действия за защита на прелитанията и за защита на единния европейски пазар за въздушни пътувания“, заяви главният изпълнителният директор на Ryanair Майкъл О'Лиъри в прессъобщението на 11 юли.
„Какво спира френските авиодиспечери да затворят небето на ЕС отново следващата седмица или по-следващата с още от тези неоправдани стачки за отдих?“
Призиви за реформи, но облекчението е далеч
И онлайн разочарованието кипи. Сайтове като „ATC Ruined Our Holiday“ гласовито призовават за колективни действия. Уебсайтът изброява броя на прекъснатите полети и засегнатите пътници по държави – и споделя информация за контакт с техните министри на транспорта.
Ryanair също така стартира „Лигата на закъсненията на ATC“, за да следи резултатите по държави. Франция в момента е начело в списъка, следвана от Испания и Германия.
Но облекчението може да не дойде скоро – особено за пътниците.
Миналия месец Съветът на ЕС се съгласи да увеличи времето, през което пътниците са закъснели, преди да могат да получат обезщетение. Преди това пътниците можеха да поискат обезщетение за закъснения от три часа. Сега полетите на къси разстояния ще трябва да бъдат забавени с четири часа, а полетите на дълги разстояния с шест или повече часа.
Решението разстрои дори авиокомпаниите, макар и по различни причини. Airlines for Europe, търговската организация, която представлява Ryanair и easyJet, наред с други, остро разкритикува плана – защото искаше по-дълги закъснения, преди пътниците да могат да поискат обезщетение.
Междувременно едно по-широко структурно решение е заседнало в политическа неопределеност от десетилетия. Дълго обсъжданата инициатива „Единно европейско небе“, която би рационализирала националните въздушни пространства в рамките на една унифицирана система, все още е на години от реализирането си.
Европейският парламент твърди, че проектът може да утрои капацитета на въздушното пространство и да намали закъсненията наполовина. Но политическите пречки, националните интереси и съпротивата на синдикатите забавиха напредъка, откакто беше предложен за първи път през 1999 г.
Без бързи решения на хоризонта, летните пътници трябва да се подготвят за още един сезон на смущения.
Още по темата:
През Алпите с инвалидна количка: Как двама спортисти се пребориха с терена, жегата и уврежданията!
Как да избегнете допринасянето за свръхтуризъм в Мексико Сити, докато жителите протестират
Валута | Цена | Δ% |
---|---|---|
EURUSD | 1.16 | ▼0.46% |
USDJPY | 148.68 | ▲0.47% |
GBPUSD | 1.34 | ▼0.10% |
USDCHF | 0.80 | ▲0.45% |
USDCAD | 1.38 | ▲0.59% |
Референтен индекс | Цена | Δ% |
---|---|---|
Dow 30 | 44 383.50 | ▼0.01% |
S&P 500 | 6 301.88 | ▲0.15% |
Nasdaq 100 | 23 088.10 | ▲0.22% |
DAX 30 | 24 303.40 | ▲0.10% |
Криптовалута | Цена | Δ% |
---|---|---|
Bitcoin | 118 294.00 | ▼0.36% |
Ethereum | 3 444.65 | ▲2.05% |
Ripple | 3.29 | ▲8.26% |
Фючърс | Цена | Δ% |
---|---|---|
Петрол - лек суров | 65.41 | ▼0.03% |
Петрол - брент | 68.66 | ▼0.07% |
Злато | 3 325.76 | ▼0.61% |
Сребро | 25.68 | ▲1.17% |
Пшеница | 537.25 | ▼0.79% |
Срочност | Цена | Δ% |
---|---|---|
US 10 Year | 110.52 | ▼0.01% |
Germany Bund 10 Year | 129.66 | ▼0.07% |
UK Long Gilt Future | 91.34 | ▼0.16% |