Снимка: iStock
Китайският апетит за премиум автомобили се оказва благодат за източноевропейските икономики, които по-рано през годината се опасяваха от големия дял на заводите за автомобилни части в производството, коментира Bloomberg.
Словакия и Чехия, които произвеждат най-много автомобили в света на глава от населението, затвориха магазините и баровете, за да се справят с втората вълна от Covid-19 инфекции. Заводите обаче продължават да работят и да произвеждат луксозни автомобили, включително Porsche Cayenne за Азия и САЩ, както и редица бюджетни модели на Peugeot и Skoda за европейските потребители.
Jaguar Land Rover Automotive Plc., която отвори завод в западна Словакия преди две години, отчита "впечатляващо" възстановяване на търсенето от три четвърти, като "продажбите в Китай са особено окуражаващи", казва Ръсел Лесли, директор на завода, в който се произвеждат Discovery и Defender. "Китай, САЩ и Великобритания са много големи пазари за нас и продължаваме да виждаме добри тенденции там".
В същото време Volkswagen AG обеща над €1 млрд. допълнителни инвестиции в двете държави, които успяха да подновят производството по-бързо, отколкото западните им съседки. Автомобилните инвестиции помогнаха за трансформиране на бившия Източен блок. Привлечени от евтин, но квалифициран труд, както и от близостта до големите европейски пазари, големите производители, които включват и Hyundai и Kia, изградиха заводи в региона, който е дом и на множество производители на части.
Но именно Словакия и Чехия изпъкват. Автомобилният сектор отговаря за около половината от индустриалното производство в първата и около четвърт във втората. Подобна зависимост създаде притеснения. Политици и икономисти вече заявиха, че тя отваря уязвимост при промяна в търсенето на нови автомобили в света, както и при проблеми с веригите за доставки - каквито видяхме при първата вълна Covid-19. Друг риск е трансформацията към електромобили, която ще елиминира част от производството в двете страни, което е свързано с двигатели с вътрешно горене.
Но, изправени пред най-дълбоките рецесии след колапса на комунистическия режим преди три десетилетия, двете страни успяха бързо да възстановят производството и да го задържат сега. И двете икономики надхвърлиха очакванията на анализаторите за предходното тримесечие.
С общо население от 16 млн. души съдбата на двете икономики и пряко свързана с потребители, които са далеч от границите им. През миналата година 85% от износа на автомобилната индустрия на Чехия, който възлиза на $49 млрд., идваше от износ. Делът е още по-голям в Словакия, която произвежда два пъти повече автомобили от Италия, но населението ѝ е 10 пъти по-малко.
Данните, публикувани миналата седмица, показват, че продажбите на нови автомобили в Китай се покачват за четвърти пореден месец през октомври. Продажбите на леки автомобили, SUV и MPV се покачват с 8% до 2,02 млн.
Въпреки техническите промени в индустрията, двете страни продължават да бъдат важна част от производствената верига, казва Лесли. "Добре е, че Словакия може да привлича инвестиции и в бъдеще. Автомобилната индустрия се движи с най-бързия темп от 27 години насам - в свързаност, автоматизация, споделена мобилност и това носи добри възможности".
Източник: Money.bg
Скот Бесент вижда възможност за бъдещо преразглеждане на целта от 2% на Фед
Американската икономика нарасна с по-бързи темпове от очакваните за третото тримесечие
Централните банки с най-големия тласък за облекчаване на политиката от десетилетие
Китай обяви мита до 42,7% върху млечни продукти от ЕС
Китай поддържа референтните лихвени проценти по кредитите стабилни
| Валута | Цена | Δ% |
|---|---|---|
| EURUSD | 1.18 | ▼0.15% |
| USDJPY | 155.87 | ▼0.20% |
| GBPUSD | 1.35 | ▼0.05% |
| USDCHF | 0.79 | ▲0.20% |
| USDCAD | 1.37 | ▼0.08% |
| Референтен индекс | Цена | Δ% |
|---|---|---|
| Dow 30 | 49 014.00 | ▲0.58% |
| S&P 500 | 6 982.12 | ▲0.36% |
| Nasdaq 100 | 25 867.80 | ▲0.23% |
| DAX 30 | 24 473.50 | ▼0.06% |
| Криптовалута | Цена | Δ% |
|---|---|---|
| Bitcoin | 87 432.00 | ▲0.01% |
| Ethereum | 2 939.90 | ▼0.77% |
| Ripple | 1.87 | ▼0.23% |
| Фючърс | Цена | Δ% |
|---|---|---|
| Петрол - лек суров | 58.31 | ▼0.36% |
| Петрол - брент | 61.69 | ▼0.47% |
| Злато | 4 474.23 | ▼0.69% |
| Сребро | 25.68 | ▲1.17% |
| Пшеница | 524.38 | ▲1.28% |
| Срочност | Цена | Δ% |
|---|---|---|
| US 10 Year | 112.44 | ▲0.10% |
| Germany Bund 10 Year | 127.44 | ▲0.34% |
| UK Long Gilt Future | 91.04 | ▲0.13% |