Снимка: БГНЕС
След като стана ясно във вторник, 21 май, че наследници на трима от общо 20-те загинали в катастрофата край Своге през 2018 година, са получили скандалните 10 лева, застрахователят „Бул Инс" обяви, че отказва да плати по-голяма сума, защото не са спазени правилата за превоз на пътници.
Освен това, както каза в сутрешния блок на bTV Стоян Проданов, изпълнителен директор на застрахователното дружество, това не е обезщетение, а част от административна процедура, „за да не бъдем допълнително наказани, тъй като ние оспорваме принудителната административна мярка".
Казусът
Застрахователната компания формално спазва закона, тъй като тя е изплатила някаква компенсация, която не бива да се асоциира с обезщетение. „В принудителната административна мярка има единствено споменато да има плащане", обясни Проданов.
Казусът всъщност ще се разреши, след като се произнесе съдът. Жалбата е подадена пред Административния съд, София Област, като застрахователят е поискал съдът да спре предварителното изпълнение на мерките, на КФН.
Когато не е нужна съдебна намеса застрахователят преценява дали да изплати обезщетение на базата на получени и разгледани доказателства или да произнесе законен отказ. ЗД „Бул Инс" е произнесъл отказ, а КФН препоръчва да се изплати обезщетение, но регулаторът не може да задължава, затова в този случай последната дума е на съда.
Позицията на застрахователя
„Нашето становище е изградено на база на това, че застраховката „Злополука" в обществения транспорт покрива определени рискове, но ние смятаме че това пътуване няма характеристиките на обществен превоз. Той може да бъде извършван по регулярна линия, може да бъде извършван на случаен или специализиран принцип, но всичко това е извън характеристиките на това пътуване", обяви по bTV Стоян Проданов.
Аргументите за отказа, според застрахователя, са няколко. На първо място се посочва, че катастрофиралият автобус на практика не е извършвал обществен превоз, каквото е изискването на застраховката „Злополука", въпреки че има сключен такава. В „Бул Инс" не са представени документи на базата на които да се плати, а някои документи дори са били фалшифицирани. Не са представени документи, които се изискват по Кодекса за застраховането, за да е ясно, че има обществен превоз.
Сред аргументите за отказа е и пътният лист, който не покрива маршрута, а списъците не са актуални.
Относно валидността на документите на превозвача, който е лицинзиран,трябва да се произнесе „Автомобилна администрация", които ще бъдат изискани от съда.
Освен това, превозвачът - фирмата „Мобилус 5" ООД, има две валидни застраховки, по които се дължат обезщетения на жертвите от трагедията. Едната е "Гражданска отговорност" на автобуса, която, според адвокати, ще зависи от изхода на наказателното дело. Тя е сключена с "Лев инс".
Втората е „Злополука", която е сключен с Бул Инс" и по нея са застраховани пътниците на седящите места, а наследниците на загиналите на имат право да получат обезщетения. Минималната сума за изплащане по тази застраховка според Кодекса за застраховането е 50 000 лв. за всеки пътник.
Отвореното писмо на наследниците на загиналите
което всъщност разбуни духовете, е адресирано до премиера Борисов и беше разпространено на 21 май чрез медии:
"Уважаеми господин Борисов, знаете ли, че животът на един човек струва 10 лева? Да, 10 лева! На толкова застрахователна компания "Бул Инс" АД оцени живота на нашите майки, бащи и деца! Поведението на този български застраховател ни кара да се чувстваме унизени и огорчени, без вяра в справедливостта и закона. Ако "Бул Инс" АД нямат финансовия ресурс да платят за смъртта на 20 души, то тогава ние си задаваме въпроса дали няма да се повтори случая със ЗК "Олимпик", но този път със стотици хиляди засегнати българи!"
Позицията на КФН
В получена в редакцията на Infostock.bg информация от Комисията за финансов надзор (КФН), която всъщност е отговор на регулатора на отвореното писмо на наследници, се казва, че към 21 май в КФН са постъпили 6 жалби от близките на общо 7 от загиналите лица при пътния инцидент край гр. Своге на 25 август вечерта през 2018 година. От застрахователния надзор на КФН са категорични, че изплащането на сумата от 10 лв. обезщетение за пътник в катастрофиралото превозно средство е противозаконно, защото законът изрично е предвидил минимална сума от 50 000 лв. за всеки пътник.
Проверката на КФН е установила, че при завеждане на претенциите на наследниците пред „ЗД Бул Инс" АД заедно с писменото искане са представени констативен протокол за пътно-транспортното произшествие (ПТП), препис - извлечение от акт за смърт; удостоверение за наследници; справка от Информационен център към Гаранционния фонд (ГФ) и удостоверение за банкова сметка. Относно документ, който да доказва, че пострадалите са били пътници, трябва да се посочи, че в констативния протокол за ПТП се съдържа подробен списък на пътниците в автобуса. В тази връзка документите, представени заедно със завеждане на претенциите, напълно установяват основанието за изплащане на застрахователното обезщетение.
„ЗД Бул Инс" АД с писмо с изх. № НЦ-7969 от 09.11.2018 г. е поискало от Национална следствена служба (НСС) отговор на следните въпроси: дали е установено наличието на алкохол и упойващи вещества в кръвта на водача на автобуса, дали за автобуса има издаден лиценз - Удостоверение на пътно превозно средство за обществен превоз на пътници и дали са изпълнени изискванията за случаен превоз на пътници.
Съгласно чл. 106, ал. 5 от Кодекса за застраховането (КЗ) не се допуска изискване на доказателства, за които може да се направи разумна преценка, че нямат съществено значение за установяването на основанието и размера на претенцията и целят необосновано забавяне и удължаване на процедурата по уреждането й, категорични са от КФН.
Според регулатора, поисканите от НСС документи нямат пряко отношение за установяване на основанието на претенциите, а биха имали значение единствено за възникването на правото на регрес на застрахователя. Ето защо, освен неморално, е и незаконно да се отказва изплащането на застрахователно обезщетение поради това, че НСС не е отговорила на запитването, а представените документи са установили основанието на претенциите.
Освен изведените по-горе доводи и с оглед значимите обществени отношения, които защитава задължителната застраховка „Злополука" на пътниците в средствата за обществен превоз, изключените от покритие рискове са детайлно уредени в чл. 475 от КЗ. Събитието, за което са заведени претенциите и не попада в хипотезата на нито едно от изброените изключения. Недопустимо е разширяване на законоустановените изключени от покритие рискове, защото обратното би обезсмислило целта й, а именно да обезщети най-ценното - живота, здравето и телесната цялост на пътниците в средствата за обществен превоз.
Още по темата:
Трима министри подадоха оставки заради Своге
Трейс Груп Холд с отворено писмо към медиите
Първо обвинение за катастрофата край Своге