Българските пътници, ползващи въздушния транспорт, които са пътували през последните години в Европа с цел почивка, бизнес, образование или по други поводи, имат възможност да предявят претенция за обезщетение, ако техният полет е закъснял с повече от три часа или е бил отменен. Ето и съвета на компанията ClaimFlights*:
Регламент (ЕО) № 261/2004 на Европейския Парламент и на Съвета от 11.02.2004 година относно създаване на общи правила за обезщетяване и помощ на пътниците при отказан достъп на борда и отмяна или голямо закъснение на полети, и за отмяна на Регламент (ЕИО) № 295/91 (приложим за всички държави-членки на Европейския съюз) спомогна за повишаване степента на защита правата на пътниците във въздушния транспорт; броят на предявените претенции за обезщетение към въздушни превозвачи е нарастнал четирикратно.
Правото на обезщетение не е ограничено само за граждани на ЕС; пътници от всички националности могат да бъдат бенефициенти. Статистиката сочи, че европейските дестинации са традиционно предпочитани от българите за бизнес пътувания и ваканции. Милиони евро за полагаемо обезщетение на пътници, претърпели неудобство от закъснение на полети, сега могат да бъдат получени, ако пътниците проявят усърдие и предявят претенцията си. Претенцията за обезщетение може да бъде предявена в срок до 3 години от датата на пътуването (в някои страни от ЕС срокът може да бъде до 6 години). Българските пътници във въздушния транспорт могат да проверят, дали претенцията им е допустима на сайта на компанията ClaimFlights.
Като част от законодателството на ЕС, Регламент 261/2004 намира приложение по отношение на въздушното пространство на ЕС. Приложното му поле засяга всички въздушни превозвачи, които имат седалище в Европейския съюз, и обхваща всички полети, пристигащи или излитащи от държави-членки на ЕС. Пътникът има право да предяви претенция относно полет, който излита от летище на територията на ЕС, с който и да е въздушен превозвач, или който пристига в ЕС дестинация, ако опериращият въздушен превозвач на съответния полет е превозвач от Общността, в т. ч. от Исландия, Норвегия или Швейцария.
Всички пътници, които пристигат в ЕС дестинация със закъснение, което е по-голямо от 3 часа, имат право на финансово обезщетение в размер на до 600 евро на пътник, редом с възстановяването на други разходи, с изключение на случаите на извънредни обстоятелства, които са извън контрола на превозвача. Регламентът предвижда и разпоредби относно отменени полети.
Финансово обезщетение при закъснение на полети от минимум 3 часа съгласно разпоредбите на Регламент (ЕО) 261/2004:
Независимо, че регламентът е в сила от последното десетилетие, пътят към обективно и своевременно разглеждане на претенции от страна на въздушните превозвачи е изпълнен с трудности, които биха могли да накарат и най-усърдните пътници да се откажат.
Според информирани източници, по-малко от 5% от пътниците предявяват претенции и само малка част от тях успяват да получат от въздушните превозвачи полагаемото им се обезщетение. Специалисти в бранша изчисляват приблизително, че докато за 2014 г. въздушните превозвачи са дължали на своите пътници над 700 милиона евро под формата на обезщетение при закъснение на полети, то в действителност е била изплатена само част от тази сума в размер на около 200 милиона евро.
Различни групи и личности поставят периодично на дневен ред в медиите темата за правата на пътниците във въздушния транспорт, но не успяват да постигнат търсения ефект. Въз основа на актуални решения, постановени в рамките на съдебни производства по повод спорове за претенции за обезщетение, бе дадена яснота по отношение тълкуването на понятието „извънредни обстоятелства", „непреодолима сила" и др. и на въздушните превозвачи бе указано да изплатят обезщетения (заедно със лихвите и разноските) на пътниците, претърпели неудобства от недоброто качество на техните услуги. Дейностите по надлежно представителство, приканване към доброволно изпълнение и проследяване разрешаването на въпроса с въздушните превозвачи могат да бъдат извършвани от професионални агенции, които да проследяват процесите регулярно.
*ClaimFlights.е професионално управлявана компания за услуги, която е специализирана в предявяването, проследяването и удовлетворяването на претенции за обезщетение за своите клиенти по повод закъснели/отменени полети. Компанията защитава успешно от 2015 г. правата на пътниците във въздушния транспорт в Германия, Австрия, Швейцария, Великобритания, Испания и Франция. Екип от специалисти предявява за пътниците техните претенции за обезщетение към въздушните превозвачи при закъснели или отменени полети. На интернет страница на компанията www.claimflights.com се предлага освен основна информация и калкулатор за изчисляване на обезщетение, с който пътниците могат безплатно незабавно да разберат, дали имат право на обезщетение при закъснение или отмяна на полет.
Валута | Цена | Δ% |
---|---|---|
EURUSD | 1.18 | ▲0.06% |
USDJPY | 142.98 | ▼0.58% |
GBPUSD | 1.38 | ▲0.28% |
USDCHF | 0.79 | ▼0.33% |
USDCAD | 1.36 | ▼0.05% |
Референтен индекс | Цена | Δ% |
---|---|---|
Dow 30 | 44 349.30 | ▼0.06% |
S&P 500 | 6 241.64 | ▼0.13% |
Nasdaq 100 | 22 833.00 | ▼0.21% |
DAX 30 | 23 960.00 | ▼0.46% |
Криптовалута | Цена | Δ% |
---|---|---|
Bitcoin | 106 788.00 | ▼0.39% |
Ethereum | 2 454.73 | ▼1.31% |
Ripple | 2.21 | ▼1.17% |
Фючърс | Цена | Δ% |
---|---|---|
Петрол - лек суров | 65.21 | ▲0.48% |
Петрол - брент | 66.86 | ▲0.32% |
Злато | 3 340.50 | ▲0.87% |
Сребро | 25.68 | ▲1.17% |
Пшеница | 539.62 | ▲2.25% |
Срочност | Цена | Δ% |
---|---|---|
US 10 Year | 112.28 | ▲0.19% |
Germany Bund 10 Year | 130.58 | ▲0.28% |
UK Long Gilt Future | 93.50 | ▲0.43% |