Снимка: iStock
Amazon влиза в края на 2025 година в необичайна точка на напрежение: компания, която е лидер и в електронната търговия, и в облачните услуги, но се движи в среда, в която всяка предимство, което някога е било абсолютна крепост, вече е под постоянен натиск. Прогнозата за възможно покачване на акциите с около четиридесет процента изглежда смела, но идва не от спекулация, а от силите под повърхността на бизнеса, които са трудни за копиране и още по-трудни за разрушаване. Анализаторът от BNP Paribas поставя Amazon като своя водещ избор в сектора на електронната търговия и това решение е базирано на логика, която комбинира мащаб, икономии от обхват, структура на разходите и стратегически позиции, изграждани близо три десетилетия.
Контекстът е особен. Пазарите търсят стабилност след силното разширение през годината, а компаниите в сферата на изкуствения интелект привлякоха огромна част от капиталовите потоци, оставяйки класическите технологични гиганти в сянка на дебат: дали инвестират достатъчно бързо. За Amazon подобна критика периодично се появява около AWS и участието му в надпреварата за нови модели. Но когато се разгледат фундаментите, картината е много по-устойчива от повърхностния шум. Amazon контролира най-големия дял от глобалните облачни услуги, а това лидерство не е резултат на един продукт, а на огромна мрежа от връзки с предприятия, широка гама услуги и навик на корпорациите да градят критичната си инфраструктура именно върху AWS. Това не е лесно да се пречупи, дори при агресивен растеж на Microsoft или Alphabet.
Една от най-силните тези на BNP е простият, но често забравян принцип, че Amazon е архитект на ниската себестойност. В електронната търговия това се проявява чрез мащаб, логистика, Prime, евтини доставки и необятно разнообразие от продукти. Но същият принцип съществува и в облачните услуги. Предимството в цената на изчислителната мощ, което AWS може да предложи поради обеми и оптимизирани вътрешни системи, се превръща в конкурентно оръжие. Ако надпреварата за изкуствен интелект доведе до масово търсене на евтин изчислителен капацитет, този параметър може да работи в полза на Amazon в много по-голяма степен, отколкото пазарът оценява в момента.
Секторът на електронната търговия също носи интересни слоеве. Amazon продължава да трупа пазарен дял не защото е най-евтиният търговец, а защото предлага спестяване на време, удобство, бърза доставка, премиум програма с висока стойност и платформа, която се превърна в навик. Според анализа, разширяването в хранителния сегмент може да се окаже едно от най-важните разширения на компанията от години. Планът да присъства в над две хиляди и триста града в края на годината, в сравнение с хиляда през лятото, показва темп на растеж, който би бил невъзможен за класическите супермаркет вериги. Хранителният сектор е едновременно труден и мащабен, но ако Amazon успее в него, маржовете от доставките, рекламата и абонаментите могат да повишат стойността на бизнеса устойчиво.
По-интересният елемент от гледна точка на бъдещите приходи е рекламният бизнес на Amazon. Това подразделение вече се превръща в критичен двигател на маржовете, благодарение на технология, която разчита на огромно количество данни от поведението на клиентите. В момента рекламирането в средата на Amazon комбинира търсене, намерение и момент на покупка по начин, който другите платформи трудно могат да копират. Това прави рекламните приходи почти недосегаеми за конкуренцията, а маржовете — едни от най-високите в компанията. В среда, в която растежът на електронната търговия се забавя, а облаците се борят за мащаб, рекламата е буфер, който пазарът често подценява.
Въпросът за конкуренцията е сложен. Microsoft и Alphabet натискат силно в облака. Walmart и Temu атакуват логистичните и ценовите предимства на Amazon. Oracle се опитва да навлезе по-силно в корпоративните облачни решения. Но предимствата на Amazon са структурни: огромна логистична мрежа с трудно възстановими разходи, Prime като екосистема, която намалява отлива на клиенти, висок индекс на доверие и оперативен капацитет, който няма пряк аналог. Дори в натоварена конкурентна среда, устойчивостта на Amazon идва от факта, че тя не е компания с един бизнес модел, а конгломерат от синхронизирани платформи, всяка от които работи като двигател за другите.
Интересът към навлизането на Amazon в автомобилния сектор също изглежда далновиден. Макар към момента платформата за изследване и финансиране на автомобили да е ограничена до няколко десетки града, тя изпробва модел, който може да бъде разширен бързо при успех. Автомобилите са продукт със сложен процес на избор, а Amazon разполага с най-голямата база от потребителски данни и навици, което би позволило по-добри препоръки, по-лесни продажби и по-евтина логистична обработка за дилърите. Ако компанията избере да навлезе по-дълбоко, това може да разклати дори утвърдени играчи в традиционната автомобилна търговия.
Основното притеснение на инвеститорите остава въпросът дали Amazon е изостанала в изкуствения интелект. Анализаторът от BNP смята, че дори при сценарий, в който Microsoft временно изпревари Amazon по приходи в облака, лидерството на AWS ще остане, защото е базирано на доверие, стабилност и техническа зрялост, натрупвана в продължение на години. Именно тук логиката за ниската себестойност отново става решаваща: в свят, в който милиони нови модели, услуги и автоматизации ще изискват непрекъсната доставка на изчислителна мощ, компанията с най-евтиния капацитет ще бъде в изгодна позиция.
Пътят напред не е без рискове. Разходите на компаниите по света се затягат, конкуренцията във всички сегменти се засилва, а рекламният пазар преживява периоди на по-слаба динамика. Но в основата си Amazon остава бизнес, изграден върху навик, мащаб, логистика, данни и ниска себестойност. Този тип бизнеси рядко губят лидерството си рязко. И когато се появят периоди на съмнение, те често се оказват моменти на подценяване от страна на пазара.
Акцията на Amazon изглежда като история за повторно преоткриване на стойността, а не за нов връх на оптимизма. Това прави тезата за възможен ръст напълно разбираема: компанията е в момент, в който пазарът гледа към шумовете, а не към фундаментите. А когато цикълът обърне внимание към тях, стойността може да бъде видяна в пълния си мащаб.
Материалът е с аналитичен характер и не е съвет за покупка или продажба на активи на финансовите пазари.

Могат ли акциите на Amazon да поскъпнат с 40%?