Снимка: iStock
Пазарът на акции рядко изпраща толкова ясен и същевременно тревожен знак за състоянието на американското домакинство. В година, в която индексът S&P 500 расте двуцифрено, двата сектора, които най-чувствително отразяват поведението на потребителя — consumer discretionary и consumer staples — се оказаха заедно в дъното на класацията. Това е движение, което не сме виждали от 1990 г., и то идва в момент, в който икономиката продължава да се опира на потреблението като на основен двигател.
Когато циклични компании като Home Depot и Target се сринаха след разочароващи прогнози, а staples като Walmart дръпнаха нагоре след по-силни резултати, пазарът получи двоен сигнал: по-заможните потребители остават активни, но широката база започва да се уморява. Точно този разрив — дали домакинството намалява разходи по избор или вече орязва разходи от първа необходимост — е критерият, по който цикълът се определя като нормален или проблемен. И когато двата сектора падат заедно, логиката подсказва, че става дума за по-дълбока слабост, отколкото за временна корекция.
Картината е още по-контрастна ако я разгледаме в динамиката на последните седмици. Пазарът беше хванат в еуфорията около Nvidia и AI, но зад този шум постепенно се показваха признаци на охлаждане: спад в покупките на големи домакински продукти, забавяне в оборотите на някои вериги и ръст на безработицата до 4.4% — най-високата стойност след пандемията. В тази среда реакцията на двата потребителски сектора вече не изглежда случайна. Тя изглежда като преценка на пазар, който постепенно се отказва от предположението, че потребителят ще издържи още една година без съществена подкрепа.
Историята за Target отразява това напрежение: спад на продажбите, свиване на печалбата и понижение на прогнозите. Home Depot също усеща натиска от по-слабия пазар на жилища, където високите лихви вече ограничават най-големите покупки. Walmart обаче се оказва един от малкото печеливши, защото пренасочва клиента, който се опитва да задържи бюджета си, но не може да намали покупките на храна, лекарства и основни стоки. Точно тази поляризация е най-ясният знак, че цикълът навлиза в зона на несигурност.
Това, което прави ситуацията необичайна, е синхронът между двата сектора. Staples почти никога не пада толкова силно, когато discretionary се свлича. В исторически план staples се държи като защитен слой — актив, който стабилизира портфейлите в периоди на забавяне. Днес обаче и двата сектора са в червено, което показва намаляване не само на покупките по избор, но и на покупките по необходимост. Когато и нестабилното, и стабилното потребление вървят надолу, пазарът чете това като сигнал, че разходите на домакинствата навлизат в по-дълбок процес на пренареждане.
Скритият пласт на проблема идва от липсата на сигурен прочит на икономическите данни. Данните за работната сила бяха силни в броя на новите работни места, но едновременно с това показаха ръст на безработицата. Миналият месец беше белязан от най-дългото правителствено затваряне в историята, което остави икономистите без достатъчно статистика. Пазарът се опитва да тълкува непълна картина, а това засилва реакцията му към най-чувствителния индикатор — потребителското поведение.
Търговските компании казват същото, но с различни думи. Walmart вижда стабилност при средната класа и растеж при по-високите доходи, но Target и Home Depot виждат намаляване на покупките и предпазливост. Това не е спор между компании, а отражение на едно от най-острите разделения в икономиката: потребител, който още харчи, но харчи с все по-голяма предпазливост. А когато 70% от икономиката зависи от това поведение, пазарът започва да реагира с чувствителност, която изглежда прекомерна, но всъщност е логично продължение на слабите сигнали от октомври насам.
Спадът на двата сектора заедно не гарантира рецесия, но никога не е бил добър знак. Пазарът може да греши във времето, но рядко греши в посоката, когато става дума за американския потребител. И ако слабостта в технологичните акции беше първата пукнатина, слабостта в потребителя е тази, която може да промени траекторията на целия пазар.
Материалът е с аналитичен характер и не е съвет за покупка или продажба на активи на финансовите пазари.
На пазарите се случи нещо, което не се е случвало от 1990-та година
Пазарите се обърнаха и отидоха на сериозен минус!
Binance: Волатилността на биткойн е в съответствие с повечето класове активи
Биткойнът падна за момент до 86 000 долара
Токио се имунизира срещу китайския шантаж и цената на новата търговска война
| Валута | Цена | Δ% |
|---|---|---|
| EURUSD | 1.15 | ▼0.06% |
| USDJPY | 156.73 | ▼0.42% |
| GBPUSD | 1.31 | ▼0.16% |
| USDCHF | 0.81 | ▼0.02% |
| USDCAD | 1.41 | ▲0.01% |
| Референтен индекс | Цена | Δ% |
|---|---|---|
| Dow 30 | 45 983.00 | ▲0.17% |
| S&P 500 | 6 553.62 | ▼0.18% |
| Nasdaq 100 | 24 038.50 | ▼0.39% |
| DAX 30 | 23 089.80 | ▲0.49% |
| Криптовалута | Цена | Δ% |
|---|---|---|
| Bitcoin | 82 192.90 | ▼5.01% |
| Ethereum | 2 679.20 | ▼5.33% |
| Ripple | 1.90 | ▼4.71% |
| Фючърс | Цена | Δ% |
|---|---|---|
| Петрол - лек суров | 57.77 | ▼1.20% |
| Петрол - брент | 61.68 | ▼1.41% |
| Злато | 4 051.08 | ▼0.69% |
| Сребро | 25.68 | ▲1.17% |
| Пшеница | 525.62 | ▼0.15% |
| Срочност | Цена | Δ% |
|---|---|---|
| US 10 Year | 113.18 | ▲0.16% |
| Germany Bund 10 Year | 128.95 | ▲0.30% |
| UK Long Gilt Future | 92.31 | ▲0.49% |