Снимка: iStock
Германските компании продължават да наливат милиарди в китайската икономика, въпреки че правителството все по-настойчиво предупреждава за рисковете от прекомерна зависимост. Данните от Mercator Institute for China Studies показват, че корпоративните инвестиции са нараснали с €1.3 млрд. между 2023 и 2024 г., достигайки €5.7 млрд., като автомобилната индустрия остава най-силно изложена на Китай.
Според източници, запознати с вътрешните разговори, правителствени представители и бизнес лидери обсъждат проблема от месеци, но почти няма конкретни мерки. В Берлин има нежелание да се намесва в инвестиционните решения на частния сектор, а едновременно с това компаниите не виждат достатъчно стимул да променят курса. В големите производители доминира мнението, че печалбите в Китай са твърде значими, за да бъдат жертвани без ясна политическа рамка или финансова подкрепа от държавата.
Тази седмица вицеканцлерът и финансов министър Ларс Клингбайл заминава за Пекин, след като канцлерът Фридрих Мерц публично предупреди бизнеса, че прекалената зависимост от Китай може да се превърне в стратегически риск. Посланието обаче остава с ограничено въздействие. Китай вече е най-важният пазар за BMW, Mercedes-Benz и Volkswagen, които ускоряват инвестициите си в местно производство, електромобилни платформи и съвместни проекти с китайски технологични компании.
Само автомобилният сектор е отговорен за около две трети от германските инвестиции в Китай през последните пет години, а между 2023 и 2024 г. този дял е продължил да расте. BMW финализира проект за около €3.8 млрд. за батерийни мощности в Шънян. Mercedes измести годишната си стратегическа среща в Пекин и разработва модели, предназначени единствено за китайския пазар. Volkswagen също разширява сътрудничеството си с местни компании и описва Китай като „втори домашен пазар“.
Извън автомобилите тенденцията е подобна. Химическият гигант BASF откри €8.7 млрд. комплекс – най-голямата инвестиция в историята на компанията. Bosch разширява развойната си дейност в Китай, докато съкращава позиции в Германия. Средно инвестициите на германски компании в Китай през последните пет години достигат €5.2 млрд. годишно, значително над нивата от предходното десетилетие.
Алтернативите обаче са скъпи. Производителите признават, че преместването на веригите за доставки към Европа, Индия или Северна Америка води до по-високи разходи и години на преструктуриране. Според индустриални асоциации това прави де-рискинга почти невъзможен без държавна подкрепа – от субсидии за енергия до намаляване на бюрокрацията. Засега Берлин не предлага мащабни инструменти, а политическата фрагментация затруднява приемането на реформи.
Същевременно някои по-малки германски компании вече са предприели обратния курс. Фирми като 4Jet преместиха част от дейността си към Индия и други пазари, след като преди години разчетоха риска от китайските индустриални политики. Според тях моделът на Пекин е предвидим: бърза експанзия чрез субсидии, последвано от свръхпроизводство и агресивен ценови натиск върху международните конкуренти. Пример е инициативата „Made in China 2025“, която изведе страната до водещи позиции в батерии, електромобили, соларни технологии и машиностроене.
Ситуацията придобива допълнително измерение след последните прекъсвания в доставките на чипове от Nexperia – китайска компания с база в Нидерландия. Според автомобилни производители, само няколко дни без доставки са поставили производството под риск, а напълно стабилно решение все още няма. Данните на германския икономически институт IfW също показват, че износът към Китай намалява, докато зависимостта от китайски компоненти расте – тенденция, която според експертите може да доведе до „постепенно изпразване на индустриалната основа на Германия“.
Политическият натиск за промяна се увеличава. Новото германско правителство постави де-рискинга сред приоритетите си и създаде Съвет за национална сигурност. На първото му заседание миналата седмица служителите са се договорили да подготвят план за диверсификация на суровините до края на годината, както и по-широка стратегия за икономическа сигурност през 2026 г. Мерц обаче беше категоричен към бизнеса: рискът от прекомерно сближаване с Китай е изцяло корпоративен.
„Това е ваш риск, ако нещата се объркат — не идвайте при нас за помощ“, предупреди канцлерът, като подчерта, че Пекин разполага с реалната власт да прекъсне доставки или да блокира компании почти мигновено.
Материалът е с аналитичен характер и не е съвет за покупка или продажба на активи на финансовите пазари.
Всички погледи към резултатите на Nvidia и данните за заетостта тази седмица!
Германия задълбочава зависимостта си от Китай въпреки предупрежденията
Евтини ли са акциите на Marathon Digital?
Смесени сигнали от Фед за декемврийското понижение на лихвите
Търговците на облигации в САЩ следят следващия ход на Фед
| Валута | Цена | Δ% |
|---|---|---|
| EURUSD | 1.16 | ▼0.12% |
| USDJPY | 154.83 | ▲0.15% |
| GBPUSD | 1.32 | ▲0.04% |
| USDCHF | 0.80 | ▲0.15% |
| USDCAD | 1.40 | ▲0.06% |
| Референтен индекс | Цена | Δ% |
|---|---|---|
| Dow 30 | 47 243.80 | ▲0.05% |
| S&P 500 | 6 772.68 | ▲0.08% |
| Nasdaq 100 | 25 206.80 | ▲0.13% |
| DAX 30 | 23 836.00 | ▼0.26% |
| Криптовалута | Цена | Δ% |
|---|---|---|
| Bitcoin | 95 659.90 | ▲1.56% |
| Ethereum | 3 208.32 | ▲3.72% |
| Ripple | 2.27 | ▲2.64% |
| Фючърс | Цена | Δ% |
|---|---|---|
| Петрол - лек суров | 59.90 | ▲0.81% |
| Петрол - брент | 64.32 | ▲0.12% |
| Злато | 4 065.14 | ▼0.77% |
| Сребро | 25.68 | ▲1.17% |
| Пшеница | 531.75 | ▲0.93% |
| Срочност | Цена | Δ% |
|---|---|---|
| US 10 Year | 112.70 | ▲0.16% |
| Germany Bund 10 Year | 128.70 | ▲0.11% |
| UK Long Gilt Future | 92.28 | ▲0.32% |