Снимка: iStock
Историята на преобразяването на Lyft набира скорост, пишат от The Motley Fool.
Lyft (LYFT 0.75%) прекара голяма част от публичния си живот като по-малкия играч в споделеното пътуване – засенчен от Uber, поставян под въпрос за пътя му към рентабилност и често отхвърлян от инвеститори, търсещи по-сигурен залог.
Превъртайки напред към 2025 г., наративът се променя. Lyft току-що отчете едно от най-силните си тримесечия досега, с рекордни резервации, положителни печалби по общоприетите счетоводни принципи (GAAP) и почти милиард долара свободен паричен поток. Аутсайдерът започва да се справя с повече от очакваното – и инвеститорите обръщат повече внимание.
Как Lyft печели пари
Lyft управлява двустранен пазар, който свързва пътници и шофьори чрез приложението си. Компанията печели по-голямата част от приходите си, като взема комисионна за всяко пътуване. Други източници включват:
Моделът на компанията, фокусиран върху активите, означава, че тя не притежава превозни средства, което поддържа ниски капиталови нужди. Това обаче означава и постоянна конкуренция за пътници и шофьори – и натиск за поддържане на конкурентни цени, без да се намаляват маржовете.
В сравнение с по-големия си конкурент Uber, Lyft има по-тесен фокус, както по отношение на вида на предлаганите услуги (основно мобилност), така и по отношение на регионите, които покрива (САЩ, Канада и напоследък Европа). Тази диференцирана стратегия означава, че Lyft може да няма мащаба, който има Uber, но фокусът и специализацията му осигуряват известно предимство пред конкурентите му.
Например, Lyft може да насочи ресурси към усъвършенстване на икономиката на споделеното пътуване – като намаляване на стимулите за шофьорите, оптимизиране на алгоритмите за ценообразуване и намаляване на времето за чакане – без кръстосано субсидиране на други сегменти. Освен това, в Северна Америка Lyft е синоним на споделеното пътуване, което прави маркетинга по-лесен. Няма объркване относно това дали резервирате кола, поръчвате вечеря или изпращате пакет.
Така че, въпреки по-малкия пазарен дял от Uber в САЩ, Lyft демонстрира, че стратегията им за фокусиране е правилната, както оперативно, така и финансово (повече за това в следващия раздел).
Изкуственият интелект на Google току-що разби бизнес модела на интернет
И една компания, 63 пъти по-малка от Nvidia, може би е намерила начин да превърне този колапс в машина за пари. Благодарение на AI Overviews, потребителите вече получават незабавни отговори, извлечени от цялата мрежа... без дори да кликват. През 2024 г. близо 60% от търсенията в Google завършваха с нула кликвания.
Това означава по-малко посещения, по-малко продажби и свиващи се приходи за бизнеса, който разчита на органичен трафик. Но докато традиционните уебсайтове губят трафик, една компания тихомълком изгради система, която позволява на собствениците на съдържание да блокират или таксуват ботове с изкуствен интелект, и над милион сайта вече я използват.
От „горител на пари“ до генератор на пари
Ако сте следили IPO-то на Lyft преди години, знаете най-значителната критика: Компанията можеше да расте, но не можеше да печели пари. Това се променя бързо.
Ето някои акценти от второто тримесечие на 2025 г.:
Компанията за споделено пътуване се разраства, печеливши са и генерират значителен паричен поток. Освен тези финансови показатели, един оперативен показател разказва най-добре историята: цената на стимулите за пътуване е спаднала от 1,82 долара през второто тримесечие на 2023 г. до 1,03 долара това тримесечие. Това означава, че Lyft харчи по-малко, за да поддържа ангажираността както на пътниците, така и на шофьорите – и тези спестявания се отразяват директно в крайния резултат.
Успешният преход на Lyft към печеливш бизнес модел е от значение в днешната среда с по-високи лихвени проценти, която се различава от по-ранните години, когато капиталът беше евтин. Със солидния си паричен поток, компанията вече може да финансира бъдещия си растеж, използвайки вътрешни средства, вместо да разчита на дългови или акционерни пазари, което осигурява по-голяма гъвкавост и стабилност при извършване на дългосрочни стратегически инвестиции.
Пътят напред за Lyft
След години на работа по модел „растеж на всяка цена“, Lyft сега е на по-устойчива траектория на растеж, като прави премерени инвестиции за постигане на печеливш растеж.
Една потенциална област на растеж ще бъде разширяването на европейския пазар чрез придобиването на Freenow, което ще даде на Lyft достъп до 180 града в Европа и значително ще разшири целевия пазар. Все още е рано, но ако това придобиване донесе очакваните ползи, то може да постави началото на глобалната експанзия на Lyft през следващите години.
Макар че навлизането на нови пазари изглежда вълнуващо, намирането на по-добри начини за увеличаване на дела на портфейлите на клиентите и подобряване на монетизацията на съществуващите пазари може да бъде също толкова печелившо. За тази цел Lyft може да увеличи броя на пътуванията на месец за съществуващите потребители, да разшири рекламния си бизнес и да установи нови партньорства, за да привлече клиенти с висока стойност.
И нека не забравяме възможността в автономните превозни средства, чрез партньорства с компании като Baidu и Benteler Mobility, наред с други. Тези партньорства позволяват на Lyft да се възползва от потенциалния растеж на роботизираните таксита, без да прави значителните инвестиции, необходими за развитието на инфраструктурата си.
Какво означава това за инвеститорите?
Lyft все още е по-малкият играч в една силно конкурентна индустрия. Въпреки това, чрез изостряне на фокуса си, подобряване на оперативната ефективност и трансформиране на бизнеса в генератор на парични средства, той премина от режим на оцеляване към режим на устойчив растеж.
Няма да изпревари Uber скоро (и вероятно няма да го направи в обозримо бъдеще). Добрата новина е, че не е задължително да бъде така. Като завладява своята ниша, разширява се селективно и държи стриктно разходите, Lyft може да осигури солидна възвръщаемост за търпеливите инвеститори, които вярват в дисциплинирания му подход.
Инвеститорите, търсещи алтернатива на Uber в индустрията за споделено пътуване, трябва да държат този аутсайдер на радара си.
*Материалът е с аналитичен характер и не е съвет за покупка или продажба на финансови активи на фондовите пазари.
Още по темата:
Запознайте се с гигантската акция, която продължава да смазва пазара
Доходността по американски облигации на най-ниското си ниво от повече от три месеца
Валута | Цена | Δ% |
---|---|---|
EURUSD | 1.17 | ▲0.02% |
USDJPY | 147.35 | ▲0.14% |
GBPUSD | 1.36 | ▲0.01% |
USDCHF | 0.81 | ▲0.02% |
USDCAD | 1.38 | ▼0.03% |
Референтен индекс | Цена | Δ% |
---|---|---|
Dow 30 | 45 090.40 | ▲0.14% |
S&P 500 | 6 479.42 | ▲0.15% |
Nasdaq 100 | 23 845.60 | ▲0.20% |
DAX 30 | 24 429.10 | ▼0.21% |
Криптовалута | Цена | Δ% |
---|---|---|
Bitcoin | 117 726.00 | ▲0.21% |
Ethereum | 4 496.80 | ▲1.62% |
Ripple | 3.10 | ▼0.09% |
Фючърс | Цена | Δ% |
---|---|---|
Петрол - лек суров | 61.78 | ▼0.82% |
Петрол - брент | 66.14 | ▼1.08% |
Злато | 3 325.52 | ▼0.31% |
Сребро | 25.68 | ▲1.17% |
Пшеница | 506.66 | ▲0.58% |
Срочност | Цена | Δ% |
---|---|---|
US 10 Year | 111.64 | 0.00% |
Germany Bund 10 Year | 128.70 | ▼0.64% |
UK Long Gilt Future | 90.92 | ▼0.67% |