Снимка: Istock
Теодор Минчев
Eastman Kodak – символ на индустриална мощ, иновация и „сигурна инвестиция“ в продължение на повече от век – днес отново се намира на ръба на финансовата бездна. Това е вторият път, в който легендата от Рочестър, Ню Йорк, се бори за оцеляване, но този път залогът не е просто оцеляването на една марка – а урокът, който носи за всички настоящи технологични гиганти. Защото Kodak доказва, че дори да държиш в ръцете си ключа към бъдещето, ако не си готов да го завъртиш, някой друг ще отвори вратата и ще те изпревари.
В понеделник компанията призна, че може да има затруднения при покриването на наближаващите си дългови плащания – директен сигнал за риск от втори фалит. Официалните лица опитаха да омаловажат темата с бюрократични формулировки за „задължителен регулаторен език“ и обещания за рефинансиране, но пазарът вече е чул най-страшната фраза – „substantial doubt about continuing as a going concern“. Във финансовия свят това звучи като камбанен звън, който рядко предвещава хепи енд.
Kodak стартира в епоха, когато фотографията беше елитарна и сложна. През 1900 г. компанията представи легендарния Kodak Brownie – картонена камера за $1, която превърна снимането в достъпно забавление за масовия потребител. Бизнес моделът беше гениален: евтина камера, но скъпи филми и обработка. Това беше златната кокошка, която хранеше компанията десетилетия наред. Kodak се превърна в институция – не просто в индустрията, а и на фондовата борса, със стабилен ръст, огромен пазарен дял и имидж на непоклатима компания.
Но проблемът с гениалните бизнес модели е, че те могат да се превърнат в окови. Kodak беше сред първите, които видяха идващата дигитална революция – още през 1978 г. нейни инженери патентоваха първата дигитална камера. В 80-те и 90-те години компанията създаваше ключови технологии: сензори, системи за дигитално съхранение, принтери. И въпреки това, печалбите от филм бяха твърде сладки, за да бъдат жертвани. През 2000 г. Kodak постигна рекорд – $1.4 млрд. печалба при $14 млрд. приходи. А после вълната удари.
Дигиталните камери на Canon, Nikon и Sony изместиха филма, но това беше само началото на истинския срив. Големият удар дойде от съвсем друго място – мобилния телефон. Първите камери в телефони бяха слаби, но смартфонът и iPhone през 2007 г. промениха всичко. „Най-добрата камера е тази, която е с теб“ – и тя вече беше в джоба на всеки. Kodak не просто загуби пазарен дял – тя загуби смисъла си.
През 2012 г. последва фалит и преструктуриране. Приходите през 2024 г. бяха 90% по-ниски от тези през 2007 г. И сега, в 2025 г., компанията отново е на ръба – призрак от славното си минало, неспособен да се впише в новата технологична реалност.
Паралелът с днешните AI гиганти е стряскащ. Днес Nvidia, Apple, Microsoft и Google изглеждат непоклатими. Те държат чиповете, облаците, инфраструктурата и потребителите. И все пак Kodak също изглеждаше така. Проблемът не е в това дали виждаш бъдещето, а дали си готов да го построиш, дори ако това означава да разрушиш сегашния си бизнес модел.
Възможно ли е AI победителите на 2035 г. да са компании, които днес дори не съществуват? Абсолютно. Kodak смяташе, че състезанието е с Canon и Nikon. В действителност битката беше загубена от Apple, Samsung и Google – играчи, които Kodak дори не възприемаше като заплаха. Същото може да се случи с всяка AI корпорация, която мисли, че единствените ѝ врагове са другите AI корпорации.
Историята учи, че технологичните империи не умират бавно. Те рухват бързо, често от удар, дошъл от неочаквана посока. AI днес е новият „дигитален фотоапарат“ – ще измести не само стари индустрии, но и част от сегашните си шампиони. Днешните лидери, ако се вгледат в историята на Kodak, ще разберат, че най-голямата заплаха е самодоволството, комбинирано с прекалена вяра, че ще могат да „уловят момента“ преди да е късно.
В крайна сметка Kodak не загина заради липса на технологии, а заради липса на готовност да убие златната кокошка, преди някой друг да я заколи. Ако това не е предупреждение за настоящите AI колоси, не знам кое е.
*Материалът е с аналитичен характер и не е съвет за покупка или продажба на активи на финансовите пазари.
| Валута | Цена | Δ% |
|---|---|---|
| EURUSD | 1.16 | ▼0.03% |
| USDJPY | 155.97 | ▲0.43% |
| GBPUSD | 1.33 | ▼0.02% |
| USDCHF | 0.81 | ▲0.27% |
| USDCAD | 1.39 | ▲0.13% |
| Референтен индекс | Цена | Δ% |
|---|---|---|
| Dow 30 | 47 785.40 | ▼0.44% |
| S&P 500 | 6 862.25 | ▼0.27% |
| Nasdaq 100 | 25 702.90 | ▼0.16% |
| DAX 30 | 24 037.80 | ▼0.02% |
| Криптовалута | Цена | Δ% |
|---|---|---|
| Bitcoin | 90 836.30 | ▲0.45% |
| Ethereum | 3 126.65 | ▲2.15% |
| Ripple | 2.07 | ▲1.55% |
| Фючърс | Цена | Δ% |
|---|---|---|
| Петрол - лек суров | 58.85 | ▼2.31% |
| Петрол - брент | 62.52 | ▼1.91% |
| Злато | 4 191.88 | ▼0.24% |
| Сребро | 25.68 | ▲1.17% |
| Пшеница | 534.88 | ▼0.11% |
| Срочност | Цена | Δ% |
|---|---|---|
| US 10 Year | 112.40 | ▼0.20% |
| Germany Bund 10 Year | 127.50 | ▼0.43% |
| UK Long Gilt Future | 92.48 | ▼0.34% |