Снимка: Istock
Tesla стартира дългоочакваната си услуга за робо-такси в Остин, Тексас, в неделя. Това е голяма работа. Заложени са трилиони долари, както и репутацията на Tesla като лидер в технологиите за изкуствен интелект.
В едно отношение Tesla се опитва да убеди мечите инвеститори от години, че е нещо повече от автомобилна компания, и то с основание. Автомобилният бизнес се характеризира с ниски маржове на печалба, ниски коефициенти на оценка, жестока конкуренция и цикличност.
Toyota Motor например, е най-ценният производител на конвенционални автомобили в света. Тя има повече от три пъти по-големи продажби от Tesla и пет пъти по-голяма оперативна печалба. Акциите на Toyota също се търгуват за около 9 пъти очакваната печалба, което е сравнително стабилно за производител на автомобили, но въпреки това компанията струва по-малко от една трета от Tesla.
Акциите на Tesla се търгуват за почти 170 пъти очакваната печалба за 2025 г., а пазарната им стойност е около 1 трилион долара. Всичко това всъщност означава едно: Инвеститорите очакват изкуственият интелект да се превърне в огромен поток от печалби в бъдеще.
„Смятаме тази глава за автономното шофиране за една от най-важните за изпълнителния директор Илон Мъск и Tesla в историята им като компания“, написа анализаторът на Wedbush Дан Айвс в петък. „Бъдещето на изкуствения интелект в Tesla струва 1 трилион долара само на база оценката през следващите няколко години.“
Айвс е „бичи“ настроен за Tesla, като оценява акциите на „Купува“ с целева цена от 500 долара. Анализаторът на Guggenheim Роналд Джусиков, от друга страна, оценява акциите на Tesla на „Продава“ с целева цена от 175 долара. Въпреки това Джусиков знае, че робо-такситата могат да бъдат огромни.
„Въпреки че виждаме рискове, възможността за робо-такситата е огромен пазар от няколко трилиона долара“, пише Джусиков в доклад от юни. Рисковете включват регулаторни забавяния, темпото на необходимите технологични подобрения и капитала, необходим за изграждане на автопаркове от робо-таксита, наред с други. „Дори с нашата по-балансирана перспектива... все още виждаме стойност на предприятието от близо 2 трилиона долара за робо-таксита през 2040 г.“, добавяйки, че това е стойност от почти 100 долара на акция, дисконтирана към днес. Джусиков обаче не добавя това към базовата оценка на Tesla, защото това е число за 2040 г. и, разбира се, има тези рискове.
От една страна, оценките на Айвс за 1 трилион долара или дори 2 трилиона долара на Джусиков биха могли да бъдат ниски за бизнес, който успешно монетизира изкуствения интелект. Днес пазарът с удоволствие плаща между 2 и 3 трилиона долара за лидерите в областта на изкуствения интелект Nvidia, Apple, Alphabet, Amazon.com и Microsoft.
От друга страна, трябва да се вземе предвид автомобилният бизнес. Продажбите на автомобили на Tesla намаляват, продуктовата гама се нуждае от нови модели, индустрията губи ключова политическа подкрепа в САЩ, а политиката на Илон Мъск отчужди някои купувачи в САЩ и Европа. Освен това, неотдавнашното търговско напрежение възпира китайските купувачи на автомобили от закупуване на някои американски продукти.
Това напрежение между автомобилите на Tesla и бизнеса с изкуствен интелект няма да бъде разрешено в неделя. Въпреки това, успешното пускане на робо-таксита ще подкрепи биковете.
Що се отнася до това какво се квалифицира като успех, липсата на инциденти е само по себе си. Пускането на пазара ще бъде малко, може би няколко десетки превозни средства, като клиентите ще бъдат поканени от Tesla да използват услугата. Автомобилите ще се движат в ограничена, геозонирана зона, вероятно само при хубаво време, като служителите на Tesla, работещи дистанционно, ще могат да помогнат, ако колите се сблъскат с проблем. Tesla ще разполага и с „Монитори за безопасност“ на предната седалка на водача като допълнителен слой защита.
Главният конкурент на Tesla в областта на робо-такситата в САЩ е Waymo на Alphabet, който извършва над 250 000 платени пътувания седмично в няколко града с автопарк от около 1500 робо-таксита. Робо-таксито Waymo използва по-скъпи сензори, включително лидар, по същество лазерен радар, който Tesla не използва. Мъск вярва, че постоянно усъвършенстваните камери и изкуственият интелект са достатъчни, за да позволят на автономните автомобили да работят безопасно.
Подходът на Мъск, макар и в момента противоречив, предлага предимство при мащабиране. Tesla може да произвежда стотици хиляди автомобили Model Y годишно, казва Андрю Роко, стратег на акциите на Zacks. Всички те могат да бъдат роботизирани таксита. „Tesla може да произведе същото количество роботизирани таксита за пет часа, което Waymo може да направи за около година... що се отнася до мащабируемостта [между Tesla и Waymo], тя няма да е близо.“
Нещо повече, Tesla планира да предложи услуга от типа Airbnb, където съществуващите собственици на Tesla отдават под наем своите Tesla в мрежа от роботизирани таксита, докато не ги използват. Едно от предимствата на това е, че Tesla не е нужно да харчи милиарди, за да изгради флотилия от таксита. Клиентите ѝ са готови да предоставят всякакъв необходим капацитет.
Предимството в мащаба е огромно, ако технологията на Tesla работи. Стотици хиляди шофьори на Tesla имат представа как се справя Tesla. Tesla предлага своя софтуер за пълно автономно шофиране за 99 долара на месец.
*Материалът е с аналитичен характер и не е съвет за покупка или продажба на акциите на Tesla
Валута | Цена | Δ% |
---|---|---|
EURUSD | 1.15 | ▲0.16% |
USDJPY | 146.90 | ▲0.47% |
GBPUSD | 1.35 | ▲0.20% |
USDCHF | 0.82 | ▼0.25% |
USDCAD | 1.37 | ▲0.06% |
Референтен индекс | Цена | Δ% |
---|---|---|
Dow 30 | 42 689.40 | ▲0.72% |
S&P 500 | 6 049.88 | ▲0.86% |
Nasdaq 100 | 21 971.40 | ▲0.98% |
DAX 30 | 23 413.30 | ▲0.01% |
Криптовалута | Цена | Δ% |
---|---|---|
Bitcoin | 102 479.00 | ▲1.45% |
Ethereum | 2 305.28 | ▲3.43% |
Ripple | 2.04 | ▲0.87% |
Фючърс | Цена | Δ% |
---|---|---|
Петрол - лек суров | 73.06 | ▼3.59% |
Петрол - брент | 74.94 | ▼1.00% |
Злато | 3 372.92 | ▲0.01% |
Сребро | 25.68 | ▲1.17% |
Пшеница | 554.42 | ▼2.31% |
Срочност | Цена | Δ% |
---|---|---|
US 10 Year | 111.40 | ▲0.38% |
Germany Bund 10 Year | 131.16 | ▲0.23% |
UK Long Gilt Future | 93.10 | ▲0.34% |