Снимка: Istock
В Китай набира скорост една все по-спорна практика, която изкривява автомобилния пазар и предизвиква тревога в най-високите държавни нива. Става въпрос за така наречените „употребявани автомобили с нулев пробег“ – реално нови превозни средства, които обаче се регистрират формално като втора употреба и след това се препродават с отстъпка. Този модел, възприет от редица автомобилни търговци и платформи, се оказва инструмент за прикриване на свръхпредлагане и забавени продажби, като в същото време симулира активен пазар и позволява обхождане на определени регулаторни или субсидийни изисквания.
Китайската икономика, която все още се опитва да излезе от дефлационния натиск и да възстанови вътрешното потребление, се сблъсква с нелицеприятната реалност на все по-чести практики на „скрити намаления“ от страна на автомобилните производители. Регистрацията на автомобил като употребяван позволява той да бъде продаден с отстъпка, без официално да се отчита като намалена цена на нов автомобил. Това, според държавните медии в страната, не само подвежда потребителите, но и подкопава доверието в целия сектор.
В статия, публикувана от официалния орган на Комунистическата партия – People's Daily – се отправя директен призив към регулаторните органи да се справят с тези манипулативни търговски схеми. Изданието призовава за строги мерки срещу превозни средства, които се регистрират, но не се използват, а веднага след това се препродават. Според авторите това нарушава принципите на справедлива конкуренция, стимулира непрозрачно поведение в индустрията и създава допълнителен натиск върху компаниите, които се опитват да продават честно, без прибягване до маркетингови трикове.
Засилването на тази практика идва на фона на нарастващите трудности пред китайските автомобилни производители. Голяма част от тях натрупаха значителни складови наличности, които трудно намират реализация. Вместо да свалят официално цените и да рискуват негативен сигнал към пазара и инвеститорите, компаниите избират тази алтернативна схема – нов автомобил, регистриран като „втора ръка“, продаван със сериозна отстъпка, без официално да се нарушава ценовата политика.
Властите вече провеждат срещи с водещи компании в сектора, сред които BYD, Dongfeng и Great Wall Motor, за да обсъдят въздействието от тези търговски модели върху доверието на потребителите и стабилността на сектора. Очаква се допълнително затягане на регулациите по отношение на регистрацията, проследяемостта и цикъла на препродажба. Съществува вероятност от въвеждане на срокове, в които даден автомобил не може да бъде препродаден веднага след регистрация, както и контрол върху действителния пробег при търговския оборот на превозните средства.
В крайна сметка Китай изпраща ясен сигнал към автомобилната индустрия – ако целта е да се стимулира растеж, той трябва да бъде устойчив, прозрачен и базиран на реално търсене, а не на административни трикове и счетоводни маневри. Индустрията е пред нов етап на преструктуриране, при който регулацията ще играе ключова роля, а доверието на потребителя ще се окаже най-ценният ресурс в следващата фаза от прехода към електрификация и вътрешен пазарен баланс.
*Материалът е с аналитичен характер и не е съвет за покупка или продажба на активи на финансовите пазари.
Валута | Цена | Δ% |
---|---|---|
EURUSD | 1.15 | ▼0.51% |
USDJPY | 143.07 | ▼0.04% |
GBPUSD | 1.36 | ▼0.48% |
USDCHF | 0.81 | ▼0.19% |
USDCAD | 1.36 | ▲0.30% |
Референтен индекс | Цена | Δ% |
---|---|---|
Dow 30 | 42 642.50 | ▼1.16% |
S&P 500 | 5 995.62 | ▼1.31% |
Nasdaq 100 | 21 729.10 | ▼1.42% |
DAX 30 | 23 730.50 | ▼0.70% |
Криптовалута | Цена | Δ% |
---|---|---|
Bitcoin | 103 186.00 | ▼2.47% |
Ethereum | 2 483.98 | ▼6.12% |
Ripple | 2.10 | ▼4.10% |
Фючърс | Цена | Δ% |
---|---|---|
Петрол - лек суров | 72.16 | ▲6.48% |
Петрол - брент | 75.06 | ▲6.70% |
Злато | 3 423.20 | ▲0.85% |
Сребро | 25.68 | ▲1.17% |
Пшеница | 528.88 | ▲0.50% |
Срочност | Цена | Δ% |
---|---|---|
US 10 Year | 111.16 | ▼0.01% |
Germany Bund 10 Year | 131.32 | ▲0.41% |
UK Long Gilt Future | 93.30 | ▲0.66% |