Снимка: iStock
Акциите на Boeing (BA 0.23%) са се повишили с около 14% от началото на годината, а анализаторите повишават ценовите си цели, след като компанията отчете по-малка от очакваната загуба за първото тримесечие в края на април. Въпреки че през последните години полетът беше труден за инвеститорите в Boeing, има ясни признаци, че затрудненият аерокосмически гигант постига реален напредък по плана си за преструктуриране. Ето три причини, поради които трябва да обмислите да започнете позиция в Boeing – или да добавите към вашата позиция – още сега, съобщават от The Motley Fool.
По време на конференцията за отчет на компанията за първото тримесечие на 23 април, главният изпълнителен директор Кели Ортберг заяви, че „планът за възстановяване на Boeing е в разгара си“.
Резултатите на Boeing за първото тримесечие осигуриха достатъчно гориво за оптимизма на Ортберг.
Boeing отчете нетна загуба от 31 милиона долара, което е драстично подобрение спрямо загубата от 355 милиона долара през първото тримесечие на 2024 г. (и капка в морето в сравнение със загубата от 11,8 милиарда долара за цялата 2024 г.). Boeing също така отчете рядко срещано по-добро представяне по отношение на приходите, с основна загуба от 0,49 долара на акция, което надмина очакванията на анализаторите с 0,81 долара.
Приходите за първото тримесечие са се увеличили с 18% до 19,5 милиарда долара. Голямата история зад ръста на приходите е продължаващият напредък на Boeing в стабилизирането на ключовите си търговски програми. Boeing достави 130 търговски самолета през тримесечието - в сравнение с 83 през тримесечието на предходната година - което увеличи продажбите на търговски самолети със 75%.
Забележително е, че компанията продължи да увеличава производството на 737 MAX, най-новата версия на най-продавания самолет на Boeing.
Ортберг подчерта, че Boeing прави крачки в контрола на качеството, който е в основата на производствените проблеми на компанията. Според Ортберг, на изключително важната производствена линия на 737 MAX, Boeing е отчел приблизително 50% намаление на „работата по време на пътуване“ – работа, която не е извършена там, където е било първоначално планирано – и 25% намаление на часовете за преработка.
На прост език това означава, че повече работа се върши по правилния начин – от първия път.
„Още по-важното е, че почти всеки клиент, с когото разговарям, съобщава за подобрение в качеството на самолета“, каза Ортберг по време на конференцията за първото тримесечие.
Само няколко седмици след изненадата с положителните резултати за първото тримесечие, Boeing и Quatar Airways обявиха, че авиокомпанията ще закупи до 210 широкофюзелажни самолета Boeing в сделка, която Белият дом оцени на 96 милиарда долара.
Размерът и обхватът на сделката са значителни. Това е не само вот на доверие от една от най-уважаваните авиокомпании в света, но и подчертава силното глобално търсене на широкофюзелажните самолети на Boeing – особено на икономичния 787 Dreamliner.
За инвеститорите рекордното споразумение сигнализира, че търговският бизнес на Boeing – който е бил в центъра на трудностите и усилията за възстановяване на компанията – най-накрая си възвръща височината.
Сделката обаче идва със звездичка. Като част от споразумението, Qatar Airways съобщава, че е анулирала поръчка от 2022 г. за 25 самолета Boeing 737 MAX 10. Като се има предвид фактът, че FAA все още не е сертифицирала варианта MAX 10 за доставка, анулирането не е голяма изненада. Въпреки това, то подчертава спешната необходимост Boeing да разреши проблемите с производството на 737 MAX и забавянията при сертифицирането, преди да загуби допълнителни поръчки.
Правните последици от катастрофите на полет 610 на Lion Air през 2018 г. и полет 302 на Ethiopian Airlines през 2019 г. хвърлиха дълга сянка върху операциите и представянето на акциите на Boeing.
През 2021 г. Boeing се съгласи на споразумение с Министерството на правосъдието за 2,5 милиарда долара. Като част от тригодишното „споразумение за отложено наказателно преследване“, Boeing призна, че двама служители са подвели регулаторните органи относно ключова система за управление на полета, допринасяйки за катастрофите, при които загинаха 346 души.
Нещата обаче се усложниха, след като през януари 2024 г. се изгоря капак на врата на самолет 737 MAX на Alaska Airlines - само дни преди изтичането на споразумението с Министерството на правосъдието. Това накара Министерството на правосъдието да заключи, че Boeing е нарушил условията на предишната сделка. Прокурорите възобновиха делото и изглеждаше, че Boeing може да бъде изправен пред наказателно преследване и потенциално дори пред осъдителна присъда.
Но решение изглежда е на хоризонта.
В петък новинарски издания съобщиха, че Министерството на правосъдието е постигнало предварително споразумение с Boeing, което позволява на компанията да избегне наказателно преследване за фаталните катастрофи на 737 MAX.
Въпреки че сделката ще струва на Boeing повече от 1,1 милиарда долара – включително вноска от 444,5 милиона долара във фонд за жертви на катастрофи и инвестиция от 445 милиона долара в програми за съответствие, безопасност и качество – производителят на самолети ще избегне класифицирането като престъпник, според CNBC.
Последиците за инвеститорите са огромни. Осъдителна присъда за тежко престъпление би могла да застраши способността на Boeing да печели държавни договори от Министерството на отбраната, НАСА и други агенции (бизнес сегмент, който генерира 6,3 милиарда долара за компанията през първото тримесечие на 2025 г.). Споразумението за ненаказателно преследване елиминира този риск и отменя наказателния процес, който беше насрочен за следващия месец.
Ако бъде финализирано, сделката с Министерството на правосъдието би трябвало да допринесе значително за възстановяване на доверието на инвеститорите и премахване на облака, който виси над Boeing от години.
Има ли Boeing разрешение за излитане?
Boeing обаче все още не е извън опасността. Продължаващите опасения за контрола на качеството, продължаващият регулаторен контрол и периодично налаганите тарифи на президента Доналд Тръмп биха могли да доведат до бурен полет, поне в краткосрочен план.
Въпреки това, с подобряващ се баланс, стабилизиращо се производство и поръчки от 545 милиарда долара, Boeing изглежда в по-добра позиция днес, отколкото е бил от години. Въпреки че цената на акциите се е повишила малко напоследък, има много възможности за развитие за този аерокосмически гигант.
*Материалът е с аналитичен характер и не е съвет за покупка или продажба на финансови активи на фондовите пазари.
Още по темата:
Валута | Цена | Δ% |
---|---|---|
EURUSD | 1.13 | ▼0.26% |
USDJPY | 144.05 | ▲0.21% |
GBPUSD | 1.35 | ▼0.33% |
USDCHF | 0.82 | ▲0.09% |
USDCAD | 1.37 | ▼0.45% |
Референтен индекс | Цена | Δ% |
---|---|---|
Dow 30 | 42 325.30 | ▲0.33% |
S&P 500 | 5 922.34 | ▲0.31% |
Nasdaq 100 | 21 400.90 | ▲0.40% |
DAX 30 | 24 074.50 | ▲0.35% |
Криптовалута | Цена | Δ% |
---|---|---|
Bitcoin | 104 339.00 | ▼0.30% |
Ethereum | 2 503.94 | ▼1.00% |
Ripple | 2.15 | ▼1.08% |
Фючърс | Цена | Δ% |
---|---|---|
Петрол - лек суров | 60.76 | ▼0.15% |
Петрол - брент | 62.66 | ▼1.10% |
Злато | 3 289.53 | ▼0.78% |
Сребро | 25.68 | ▲1.17% |
Пшеница | 533.88 | ▼0.03% |
Срочност | Цена | Δ% |
---|---|---|
US 10 Year | 110.80 | ▲0.18% |
Germany Bund 10 Year | 131.12 | ▲0.04% |
UK Long Gilt Future | 91.78 | ▲0.21% |