Снимка: iStock
Apple (AAPL) увеличава оптимистичното си отношение към Индия. Компанията отвори първия си търговски център за продажба на дребно в Мумбай във вторник – което направи самият главен изпълнителен директор Тим Кук - тъй като според съобщенията продажбите на компанията в страната наближават 6 милиарда долара през годината до март.
Едновременно с това компанията е в процес на пренасяне на около 25% от производството на iPhone в Индия.
„Всъщност се справихме доста добре с COVID в Индия и сега съм още по-настроен от другата страна или, надявам се, от другата страна и това е причината, поради която инвестираме там“, каза Кук на последно обаждане за приходите на компанията.
„Ние въвеждаме търговията на дребно там, пренасяме онлайн магазина там и влагаме значително количество енергия там. Аз съм много настроен за Индия.“
Най-простото обяснение за вълнението, което Apple и големите технологични компании като цяло имат около Индия, е за размера на пазара. Този месец ООН обяви, че населението на Индия се очаква да достигне 1,43 милиарда до края на тази година, изпреварвайки Китай като най-населената страна в света.
По много начини населението на Индия представлява идеален пазар за големите технологии и индийското правителство е желан партньор, казаха експерти.
„Индия има голямо англоговорящо население, което е образовано, и страната иска да даде тласък на собствения си производствен сектор“, каза Даръл Уест, старши сътрудник в института Брукингс.
„Едно от най-добрите предимства на Индия е, че не е Китай“, добави той.
"Обтегнати отношения"
Apple отдавна е един от най-видимите защитници на китайския производствен сектор.
Пандемията обаче промени Китай. А за Apple и технологичната индустрия като цяло Индия е във възход.
Имаше две повратни точки, според професора от Harvard Business School Уили Ших.
Първият беше масовото блокиране на COVID в Шанхай — което доведе до забавени доставки на iPhone. Те бяха последвани от протести през ноември заради договорни спорове, които избухнаха във фабрика на Foxconn в „iPhone City“, Джънджоу.
„За мен Apple беше [най-големият] шампион на китайския производствен модел. Чрез търговската война на Тръмп Apple изглеждаше изгубила вяра в Китай, но това, което видяхте при блокирането на COVID, предизвика тази промяна“, каза Ших пред Yahoo Finance. „Западните компании погледнаха това и казаха: „Не знаем какво да очакваме сега“ и това е причината за тази промяна в тона. Това подчертава, че Индия е във възход, ако може да се събере.“
„Нашите обтегнати отношения с Китай правят сътрудничеството слабо, а Индия е най-населената страна в света“, каза професорът от университета Карнеги Мелън Ари Лайтман.
„Сътрудничеството в Индия в момента е като това, което видяхме в Китай с възхода на компании като Tencent, и сега виждаме това в Индия с възхода на компании като Flipkart.“
Даниел Кеум, професор в Колумбийския университет, добави: „Apple се нуждае от „нов“ Китай, за да стимулира бъдещия растеж. Китайският пазар сега е наситен, показва забавящ се растеж и усложнен от политическото напрежение.“
"Голямото предизвикателство" на Индия
Индия обаче има предизвикателства, когато става въпрос за превръщането на рекламата в реалност. В края на краищата и преди сме виждали заглавието „Индия е бъдещето на технологиите“. И отчасти да направиш това време различно се свежда до инфраструктурата.
Индия, като демокрация, има известна сложна бюрокрация и все още трябва да извърви дълъг път, за да въведе в ред своята индустриална и финансова инфраструктура, както според Ших, така и според Уест.
„Инфраструктурата е голямо предизвикателство за Индия, това е област, в която те трябва да инвестират“, каза Уест. „Ако искат да привлекат чужд капитал, те също трябва да направят по-лесно внасянето и изнасянето на пари. В Индия това не е автоматичен процес.“
Ших се съгласи. „Опитвате се да построите железопътна линия в Индия, има отпор. Сега, ако се опитате да построите железопътна линия в Китай, правителството може просто да накара тези хора да се преместят“, каза Ших.
„Тук става дума за иновации и мащаб, но също така и за обслужване на огромно, разнообразно население“, добави Лайтман.
Още по темата:
Ще отчете ли Apple първия спад на приходите от близо 4 години?
Зукърбърг орязва бюджета за виртуална реалност, за да финансира AI амбициите
Bitcoin ETF на BlackRock губи 2,7 милиарда долара при рекорден отлив
BofA: Ралито на акциите е изложено на риск
Краят на една ера: Уорън Бъфет предава управлението на Berkshire Hathaway
Доходността по американските държавни облигации се понижава
| Валута | Цена | Δ% |
|---|---|---|
| EURUSD | 1.16 | ▲0.01% |
| USDJPY | 155.37 | ▲0.17% |
| GBPUSD | 1.33 | ▲0.10% |
| USDCHF | 0.80 | ▲0.15% |
| USDCAD | 1.38 | ▼1.01% |
| Референтен индекс | Цена | Δ% |
|---|---|---|
| Dow 30 | 47 992.90 | ▲0.22% |
| S&P 500 | 6 877.76 | ▲0.22% |
| Nasdaq 100 | 25 727.20 | ▲0.42% |
| DAX 30 | 24 043.50 | ▲0.57% |
| Криптовалута | Цена | Δ% |
|---|---|---|
| Bitcoin | 89 676.70 | ▲0.51% |
| Ethereum | 3 047.46 | ▲0.29% |
| Ripple | 2.05 | ▲0.89% |
| Фючърс | Цена | Δ% |
|---|---|---|
| Петрол - лек суров | 60.13 | ▲0.74% |
| Петрол - брент | 63.76 | ▲0.65% |
| Злато | 4 198.24 | ▼0.18% |
| Сребро | 25.68 | ▲1.17% |
| Пшеница | 535.58 | ▼1.00% |
| Срочност | Цена | Δ% |
|---|---|---|
| US 10 Year | 112.65 | ▼0.21% |
| Germany Bund 10 Year | 128.04 | ▼0.31% |
| UK Long Gilt Future | 92.86 | ▼0.38% |