Снимка: Istock
Инвестирането на фондовия пазар много прилича на хазарта. И във времена на пазарна турбуленция може да се почувствате сякаш шансовете са срещу вас. Но какво ни казват изследванията за шансовете за печалба на пазара в сравнение с това в казиното?
Коби Шпилберг е 21-годишен, който живее в Пало Алто, Калифорния. С опит в анализа на данни, той работи като главен технически директор в Adnexi, стартъп за клинични изпитвания, който е съосновал с майка си. На работа Шпилберг използва науката за данните, за да идентифицира хора, които да участват в клинични изпитвания. Извън работата той използва същия този опит, за да търгува на Kalshi.
Шпилберг търгува на Kalshi от около година. Първоначално той опита късмета си, търгувайки на пазари, които се въртят около оценките на Rotten Tomatoes за скорошни и предстоящи филми. Той забеляза, че филмовите критици публикуват своите рецензии, които след това се качват в Rotten Tomatoes на партиди, като по този начин влияят на оценката на филма. Шпилберг имаше теория, че ако изгради алгоритъм, който да търсят актуализации от уебсайта Rotten Tomatoes, ще може да търгува на тези пазари по-бързо от другите и по този начин да получи предимство. Той опита това, но в крайна сметка загуби пари.
След това Шпилберг имаше теория, че може да направи нещо подобно с метеорологичните пазари на Kalshi, използвайки данни, за да прогнозира температурите в Ню Йорк по-добре от всеки друг. Отново не спечели никакви пари.
През първите си шест месеца, търгувайки на Kalshi, Шпилберг загуби няколкостотин долара. След това, около изборите, нещата започнаха да се променят.
„Това, което се опитвах да направя, беше по същество арбитраж. Имах информация, в която си мислех, че съм по-бърз от всички останали. Така че си мислех, че мога да купувам неща по-добре. Не се оказа вярно“, каза Шпилберг пред MarketWatch. „Но тогава начинът ми на мислене се промени към маркет мейкинг.“
И тогава Шпилберг откри своето предимство.
Маркет мейкърите съществуват на всички видове финансови пазари, търгувайки с неща като акции, деривати и други. На фондовите пазари начинът, по който работи маркет мейкърството, е, че участник на пазара, обикновено голяма финансова институция, изпълнява много големи обеми поръчки за акции както на борсите, така и извън тях. Маркет мейкърите са готови да заемат противоположната страна на всеки, който иска да търгува, но печелят, като задават ценовите си параметри, за да гарантират, че събират „спред“ - малката разлика между цената, която продавачът иска („продаваната цена“), и това, което купувачът е готов да плати („купуваната цена“). Тази разлика може да е само няколко цента или части от цента на акция, но тъй като маркет мейкърите обработват толкова голям обем, те могат да реализират значителна печалба.
Например, маркет мейкърите Citadel Securities и Virtu заедно обработиха по-голям обем през декември 2020 г. от цялата Нюйоркска фондова борса. Миналия март Citadel Securities отчете приходи от търговия от 9,7 милиарда долара за последната година.
Договорите на Kalshi са бинарни, което означава, че всеки договор има две страни. Има страна „да“, която изплаща 1 долар на договор, ако се случи определен резултат, и страна „не“, която изплаща 1 долар на договор, ако резултатът не се случи. Цената за закупуване на едната страна на договора отразява очакваната вероятност това събитие да се случи, така че договор „да“, който струва 0,60 долара, представлява 60% вероятност и изплаща нетни 0,40 долара, ако резултатът се случи.
За да създаде пазари на Kalshi, Шпилберг има поръчки за почивка от двете страни на книгата и той определя цените си за покупка и продажба достатъчно широки, за да събере печеливш спред. С тази настройка той е готов да продава договори на всеки, който купува, и да купува от всеки, който продава, стига те да отговарят на неговите цени. Индивидуалните спредове може да изглеждат сравнително малки, но тъй като маркет мейкърството е игра с числа, Шпилберг е в състояние да печели, като изпълнява голям обем поръчки.
„Това беше истинското отключване и мястото, където започнах да ставам печеливш“, каза Шпилберг.
Въпреки че стратегията на Шпилберг не е точно същата като маркет мейкърството, извършвано от институции на други финансови пазари – където има строги правила за това какво институциите могат и не могат да правят – тя е подобна в смисъл, че стратегията осигурява ликвидност и от двете страни на сделката, а целта е да се събере спред, като същевременно се остане неутрална по отношение на позицията.
Калши има официална програма за маркет мейкърство за институции и други организации, които искат да правят пазари на нейната платформа. Финансовата фирма Susquehanna International Group е една от институциите, които участват в тази програма. Kalshi изисква официалните маркет мейкъри в тази програма да отговарят на определени изисквания, да преминат одит и да заемат определени позиции, за да гарантират гладкостта и целостта на пазара, според говорител на компанията.
Компанията заяви, че отделните търговци не са част от тази официална програма и следователно тяхната стратегия не е маркет-мейкинг в официалния смисъл. Но това също така дава на тези лица по-голяма гъвкавост в начина, по който търгуват.
Шпилберг е изградил алгоритъм, използвайки интерфейса за програмиране на приложения за търговия Kalshi или API и ChatGPT. Този алгоритъм преглежда всички нови пазари на Kalshi, след което проверява всеки пазар за списък с характеристики, които Шпилберг лично е идентифицирал. Тези характеристики казват на Шпилберг и неговия алгоритъм, че конкретният пазар е добър за маркет-мейкинг и е по-вероятно да бъде печеливш. След като бъде идентифициран, алгоритъмът изпраща известие до Шпилберг чрез частен Discord сървър, казвайки му какво да купи. След като отдели часове за изграждане на алгоритъма си и отстраняване на грешки, Шпилберг автоматизира процеса до голяма степен и сега прекарва по-малко от час седмично в реална търговия на платформата Kalshi.
Само за няколко месеца Шпилберг успя да изчисти отрицателния си баланс на печалбите и загубите и да спечели над 165 000 долара.
Маркет-мейкингът на платформи като Kalshi не винаги работи. Тъй като търговците заемат позиции от двете страни на сделката, съществува риск от задържане на грешната страна на сделката на лоша цена, ако пазарът се измести твърде бързо в обратната посока. Например, ако продават договори „да“ и събират спред от $0.02, целият им обем може да бъде отнет, ако пазарът смята, че резултатът „да“ е много по-вероятен, отколкото е оценил маркет-мейкърът.
Това означава, че търговците, които правят пазар на Kalshi, трябва да бъдат стриктни по отношение на параметрите, свързани с пазарите, на които търгуват, и с какъв обем са готови да се справят.
Пазарите за прогнозиране се развиват
Маркет мейкърството далеч не е единствената стратегия, която търговците на Kalshi използват, за да търсят печалби.
„Лично аз го виждам като форма на инвестиране или дневна търговия. Определено има и арбитражни възможности, ако знаете къде да търсите“, каза пред MarketWatch Хънтър Фоскини, 23-годишен, който работи в продажбите. „Аз активно търся печеливши възможности ежедневно и ги намирам доста често.“
Фоскини каза, че неговата търговска стратегия се състои в извършване на „задълбочени проучвания“, за да намери информация, с която да търгува. Той също така е разработил свои собствени модели и алгоритмични стратегии за търговия, които според него са му помогнали да получи предимство. Въпреки че не разкри колко е спечелил със стратегиите си, той каза, че като цяло е печеливш.
„Познавам или съм говорил с много търговци, които използват пазари за прогнозиране, за да се прехранват, и някои от тях са преминали седемцифрена печалба“, каза Фоскини.
Пазарите за прогнозиране, в сегашния си вид, все още са сравнително ново развитие. Но тези пазари се развиват и ще продължат да се развиват. С това се случва, те може да започнат да приличат на други някога нови пазари, като пазара на опции или други дериватни пазари.
*Материалът е с аналитичен характер и не е съвет за покупка или продажба на активи на финансовите пазари.
Валута | Цена | Δ% |
---|---|---|
EURUSD | 1.14 | ▲0.67% |
USDJPY | 142.64 | ▼0.85% |
GBPUSD | 1.35 | ▲0.78% |
USDCHF | 0.82 | ▼0.89% |
USDCAD | 1.37 | ▼0.92% |
Референтен индекс | Цена | Δ% |
---|---|---|
Dow 30 | 41 695.50 | ▼0.60% |
S&P 500 | 5 819.12 | ▼0.69% |
Nasdaq 100 | 21 005.00 | ▼0.82% |
DAX 30 | 23 644.90 | ▼1.79% |
Криптовалута | Цена | Δ% |
---|---|---|
Bitcoin | 109 377.00 | ▼2.12% |
Ethereum | 2 576.01 | ▼3.35% |
Ripple | 2.37 | ▼2.67% |
Фючърс | Цена | Δ% |
---|---|---|
Петрол - лек суров | 61.40 | ▲1.04% |
Петрол - брент | 64.06 | ▲0.87% |
Злато | 3 359.56 | ▲1.82% |
Сребро | 25.68 | ▲1.17% |
Пшеница | 540.84 | ▼0.63% |
Срочност | Цена | Δ% |
---|---|---|
US 10 Year | 110.12 | ▲0.19% |
Germany Bund 10 Year | 130.58 | ▲0.43% |
UK Long Gilt Future | 91.16 | ▲0.66% |