Снимка: iStock
Монпелие в Южна Франция въвежда безплатен обществен транспорт. Това ще бъде най-големият френски метрополис, който ще въведе такава схема, съобщава Euronews Travel.
От 21 декември 2023 г. местните жители ще могат да използват безплатен транспорт през автобусната и трамвайна мрежа на града. Схемата има за цел да намали емисиите, да намали замърсяването и да подобри достъпността за жителите на града.
„Чрез въвеждането на безплатен транспорт ние сме смели в предприемането на голяма степен на социална справедливост, на напредък, което работи за екологичния преход“, написа в туитър кметът на Монпелие Микаел Делафос.
Монпелие експериментира с безплатен транспорт през уикендите от септември 2020 г. През 2021 г. той разшири това до делнични дни за лица под 18 и над 65 години.
По-нататъшното разширяване на схемата е част от тласъка на града от 150 милиона евро за нулева въглеродна мобилност, което включва и инвестиции във велосипедни алеи и създаване на зона с ниски емисии.
Къде другаде има безплатен транспорт във Франция?
Монпелие далеч не е пионер. Всъщност френските градове въвеждат такива схеми, откакто управлението на транспорта в страната беше децентрализирано през 2015 г.
По-голямата част от тях обаче имат по-малко от 150 000 жители.
С почти 200 000 жители, Дюнкерк е най-големият град, който е възприел безплатния транспорт досега. След въвеждането на безплатни автобусни линии през 2018 г. броят на пътниците се е увеличил средно с 85%.
Схемата се финансира от малко увеличение на данъка върху плащанията за мобилност, който вече се налага на публични и частни компании във Франция с повече от 10 служители.
Общо 39 територии във Франция имат подобни схеми, включително предградието на Марсилия Обан, пристанищния град Кале и западната комуна Ниор.
Монпелие ще бъде най-големият град досега, който ще приеме такава схема.
Какви са плюсовете и минусите на безплатния транспорт?
Поддръжниците казват, че безплатните транспортни схеми намаляват използването на автомобили (и следователно замърсяването и емисиите), привличат хората в градските центрове, увеличават покупателната способност и демократизират достъпа до транспорт.
Някои обаче се опасяват, че това може да обезкуражи инвестициите и развитието в транспортния сектор и че разходите могат да паднат върху данъкоплатците.
Увеличеното търсене, стимулирано от пътуването без билети, може също да увеличи капацитета в натоварените градски райони, докато подобни схеми в цяла Европа не винаги са доказали, че намаляват използването на автомобили.
Може ли безплатният транспорт да се приложи и в Париж?
Концепцията може да не се повтори толкова лесно в най-големия френски град, Париж, който разчита повече на приходите от транспортни билети.
За някои средно големи общини продажбата на билети представлява само 10 процента от финансирането на транспорта, според Vie-publique. В големите градски райони като Париж, Лион и Марсилия той варира от 25% до 40%.
Тези градове е по-вероятно да продължат да избират частичен свободен достъп до транспорт, който се фокусира върху групи с по-ниски доходи, като млади хора, възрастни хора и безработни.
През 2020 г. във френската столица бе въведен безплатен транспорт за лица под 18-годишна възраст, за да се помогне на учениците да се върнат в училище. Нант въведе безплатно пътуване през уикенда през 2021 г. През 2021 г. регионът Окситания в Южна Франция предложи 30 безплатни пътувания с влак на месец за лица на възраст между 18 и 26 години.
Как можете да получите безплатен транспортен пропуск в Монпелие?
Жителите на Монпелие могат да се запишат за безплатен транспортен пропуск в приложението M’Ticket. Изисква се документ за самоличност със снимка и доказателство за адрес.
Пропускът ще бъде достъпен на вашия смартфон и трябва да бъде валидиран всеки път, когато се качите в автобуса или трамвая.
Кои други европейски държави предлагат безплатен транспорт?
Две европейски държави се открояват с новаторските си схеми за безплатен транспорт.
Естонската столица Талин въведе безплатен обществен транспорт през 2013 г. През 2020 г. Люксембург стана първата страна в света, която премахна всички тарифи за обществен транспорт.
Испания експериментира с безплатни билети за влакове за пътувания на къси и средни разстояния по схема, която ще продължи до края на тази година. Тя има за цел да намали въздействието на кризата с разходите за живот, като същевременно намали емисиите на СО2.
Германия въведе подобна мярка между юни и август миналата година с намалена карта за обществен транспорт в цялата страна. Тя даде на пътниците неограничено използване на местни и регионални услуги само за 9 на месец.
Заедно Франция и Германия раздават 60 000 безплатни билета за влак на младите хора това лято, за да насърчат културния обмен.
Повече от 50 градове в Европа вече въведоха безплатен обществен транспорт, посочвайки климатичните амбиции и социалното равенство като свои основни мотиватори.
Още по темата:
| Валута | Цена | Δ% |
|---|---|---|
| EURUSD | 1.16 | ▲0.08% |
| USDJPY | 152.88 | ▲0.19% |
| GBPUSD | 1.33 | ▼0.11% |
| USDCHF | 0.80 | ▲0.12% |
| USDCAD | 1.40 | ▲0.08% |
| Референтен индекс | Цена | Δ% |
|---|---|---|
| Dow 30 | 47 392.70 | ▲1.02% |
| S&P 500 | 6 827.12 | ▲0.69% |
| Nasdaq 100 | 25 510.80 | ▲0.84% |
| DAX 30 | 24 298.50 | ▲0.03% |
| Криптовалута | Цена | Δ% |
|---|---|---|
| Bitcoin | 113 704.00 | ▲1.86% |
| Ethereum | 4 078.34 | ▲3.16% |
| Ripple | 2.63 | ▲1.19% |
| Фючърс | Цена | Δ% |
|---|---|---|
| Петрол - лек суров | 61.44 | ▼0.36% |
| Петрол - брент | 65.10 | ▼0.25% |
| Злато | 4 113.44 | ▼0.18% |
| Сребро | 25.68 | ▲1.17% |
| Пшеница | 512.38 | ▼0.13% |
| Срочност | Цена | Δ% |
|---|---|---|
| US 10 Year | 113.40 | ▲0.02% |
| Germany Bund 10 Year | 129.50 | ▼0.31% |
| UK Long Gilt Future | 93.40 | ▼0.14% |