От днес на борсата се търгуват акциите на Слънчо АД. Дружеството е основано през 1978 година и е единствено в страната предприятие за производтсво на детски инстантни храни и храни на зърнена основа.
През 2008 г. Слънчо АД е планирал да инвестира 900 хил. лв. за закупуването на пакетажни машини за овесени ядки и брашно. От компанията планират да разширят продуктовия си асортимент с цел задоволяване на по-голям кръг от потребители.
Слънчо АД има нетна неконсолидирана печалба за първото тримесечие на 2008 г. в размер на 96 хил. лв. спрямо 225 хил. лв. за сравнимия период година по-рано. Дружеството генерира приходи от обичайна дейност в размер на 813 хил. лв., които са намалели с 11.16% спрямо предходния период. Това се дължи на намалените приходи от продажби на продукция и приходи от продажби на услуги.
Основен акционер в дружеството е Почивен комплекс – РМ ЕООД с 75.85% от капитала на компанията, а Виктор Михайлов притежава дял от 19.70 на сто.
Относно развитието на дружеството на фондовия пазар разговаряхме с Нина Данчева, член на СД на Слънчо АД.
Какво е за вас излизането на борсата?
За нас излизането на борсата е възможност за представяне пред обществеността. Не само ще сме познати на пазара на детски храни и екструдирани продукти, но и на фондовия пазар. Желаем инвеститорите да оценят подобаващо дружеството и неговите финансови показатели и по този начин да се формира една реалистична цена.
Обмисляте ли увеличение на капитала на дружеството?
Евентуално да. Увеличението на капитала е заложено в устава на дружеството - в размер на 2 млн. лв., но не мога да кажа със сигурност дали ще стане.
Къде ще се инвестират набраните средства от публичното предлагане и какво допълнително финансиране ще използвате за вашата предстояща дейност?
Може би в нови технологии за производство на детски храни, а друга част в пакетажни машини за овесени ядки. До този момент разчитаме единствено на реинвестиране на печалбата. В бъдеще, при наличието на по-сериозни проекти може да използваме банков кредит. При една евентуална продажба на мажоритаря на част от неговия дял, да кажем 20%, тези пари ще бъдат вложени отново в предприятието.
Каква е конкуренцията в сектора, в който оперирате?
В момента Слънчо АД фигурира не само на пазара на детски храни. Развиваме дейност на пазара на пшенични храни, на овесени ядки, на брашна и съответно във всеки един сектор имаме различни конкуренти и е различна конюнктурата. Специално за детските храни, където сме най-силни, конкурентите за сега са чуждестранни фирми, но съответно и цените са им по-високи. Наши преки конкуренти са Нестле, Хумана и Милупа.
Какви са ви прогнозите за развитие и каква ще е печалбата ви в сравнение с миналата година?
В сравнение с миналата година прогнозираме ръст от 20 до 30% в печалбата от дейността, която се различава от счетоводната печалба. Според мен това е един реалистичен процент на ръст.
За първото трмимесечие Слънчо отчете неконсолидирана печалба в размер на 96 хил.лв., спрямо 235 хил. лв. година по-рано. На какво се дължи по-ниския резултат?
Получи се застой на пазара, но това не се дължи на увеличената конкуренция. Ние направихме едно увеличение на нашите цени през януари месец, което беше в отговор на увеличението на цените на суровините. Може би това че осъществихме това увеличение, доведе до един период на адаптация, но сега позицията ни се подобрява.
Как сте позиционирани на пазарите в района?
От страните от Европейския съюз ще стартираме дейност в Румъния, заради близостта ни до този пазар. Нашето дружество се намира в Свищов. Румънският пазар е близък до нашия и мисля, че ще успеем да се представим успешно и да предложим конкуренти цени.
Снимки: Инфосток