Снимка: Pixabay
Типичната форма на кривата на производствената активност в автомобилния сектор за годината може да се промени поради намалената производителност през март и април, но все пак има вероятност тя да бъде компенсирана през летните месеци. Colliers публикува последния си доклад “COVID-19 & Industrial Production - The Spring Relevance”, който съдържа анализ на ефекта на случващото се през конкретни месеци от годината върху производствения сектор в ЕМЕА и прогноза за предстоящото му развитие.
Скоро след избухването на пандемията от COVID-19, голяма част от предприятията в Европа замразиха своята дейност, за да запазят здравето на служителите си, но и в отговор на очаквания спад в търсенето. Преобладаващата част от тях вече функционират отново. Някои от предприятията работят при намален капацитет, отчасти поради изискванията за безопасност, но и по други причини - намаленото потребление на определени продукти, увеличаване на производствения инвентар, изчакване на доставки на материали и компоненти.
Кевин Търпин, Регионален директор проучвания, Colliers CEE обяснява: „Анализирахме ефекта на случилото се между март и май върху активността в производствения сектор през 2020 г. в регион ЕМЕА. Докато много икономики в Европа застинаха мигновено със скоростта, с която се гаси осветлението в стаята, то постепенното рестартиране на дейността в следващите месеци е знак, че пълното възстановяване на бизнеса ще отнеме много по-дълго време (минимум една година, ако прогнозите на МВФ се реализират).“
Производствените цикли в Европа са изключително синхронизирани помежду си. Октомври и ноември, наред с март, май и юли, се очертава да бъдат месеците с най-голямо значение за годишната производствена активност за повечето държави на континента.
Значение на март и май за производствения сектор в Германия, Обединеното кралство, Италия, Испания, Чехия, Белгия и Австрия
След оценката на риска и адаптирането на операциите към новата реалност, много предприятия подновиха дейността си през май 2020 г., някои с намален капацитет. Тази ситуация може да повлияе съществено върху пазара на имоти в този сегмент, но все още е рано да се каже колко и по какъв начин. Някои компании не успяха да оползотворят най-силните си месеци, в резултат на пандемията. Март и май са едни от най-важните месеци от годината за производствените компании. Март е на второ място по значение за сектора в Италия, Испания и Чехия, и на първо за Германия, Обединеното кралство, Белгия и Австрия. За щастие, април не е толкова съществен, поради великденските празници.
Март и май – най-натоварените месеци за автомобилния сектор
За автомобилния сектор, който е един от ключовите за европейската индустрия и генерира близо 1 от всеки 10 работни места в сферата на производството, март е най-натовареният месец през годината за някои от най-големите производители на континента – Германия, Франция, Обединеното кралство, Полша и Румъния. За Испания и Италия, това е май. Намаления капацитет през март и май, който трябва да се компенсира през предстоящите летни месеци, ще промени типичната форма на кривата на активността на годишна база. Рискът от втора вълна на COVID-19 е реален, затова производителите трябва да компенсират загубите бързо, за да намалят възможния негативен ефект, ако ситуацията се повтори през октомври и ноември.
Прогноза
Заедно с пролетния период, октомври и ноември са много активни месеци. Това означава, че потенциална втора вълна на коронавирус през есента може да окаже още по-съществено влияние върху производствения сектор. Въпреки че на настоящият етап никой не е в състояние да твърди със сигурност дали това ще се случи, този сценарий заслужава да бъде обмислен предварително, с оглед на значимостта на тези месеци за индустрията. Нашите очаквания са предприятията да засилят дейността си през летните месеци, да се запасят с допълнителен инвентар и да помислят за по-гъвкави условия в договорите си за наем, за да се подготвят за възможни предстоящи предизвикателства.
Кевин Търпин коментира: „Новата реалност, предполагаща презапасяване със стоки, може да създаде необходимост от търсене на складови площи за краткосрочен наем. Очакването за потенциален спад в търсенето, поради увеличаването на предпазливостта на потребителите, е възможно да предизвика децентрализация на производствата. Всичко това ще доведе ръст в търсенето в сегмента на индустриални и логистични площи. Към момента е трудно да се прогнозира какво точно ще се случи, но стабилният растеж на някои пазари през последните десетилетия дава известно основание за оптимизъм.“
Още по темата:
Водещи експерти съветват да намалите експозицията си към фондовите пазари
Световната банка: Развиващите се страни ще понесат най-тежкия удар от пандемията
Глобалните парични преводи ще спаднат със 100 млрд. долара заради коронавируса
Няколко компании, които се търгуват под историческите си норми
Какво предстои за S&P 500?
Първите отчетни доказателства за ефекта на AI върху бизнеса
Акциите на Alphabet скочиха, след като Berkshire направи рядък технологичен залог
Всички погледи към резултатите на Nvidia и данните за заетостта тази седмица!
| Валута | Цена | Δ% |
|---|---|---|
| EURUSD | 1.16 | ▲0.07% |
| USDJPY | 155.01 | ▼0.18% |
| GBPUSD | 1.32 | ▲0.02% |
| USDCHF | 0.79 | ▼0.28% |
| USDCAD | 1.41 | ▲0.01% |
| Референтен индекс | Цена | Δ% |
|---|---|---|
| Dow 30 | 46 442.10 | ▼0.59% |
| S&P 500 | 6 645.66 | ▼0.83% |
| Nasdaq 100 | 24 653.80 | ▼1.06% |
| DAX 30 | 23 302.00 | ▼0.90% |
| Криптовалута | Цена | Δ% |
|---|---|---|
| Bitcoin | 89 453.50 | ▼2.86% |
| Ethereum | 2 979.88 | ▼1.54% |
| Ripple | 2.14 | ▼0.84% |
| Фючърс | Цена | Δ% |
|---|---|---|
| Петрол - лек суров | 59.31 | ▼0.65% |
| Петрол - брент | 63.66 | ▼0.58% |
| Злато | 4 014.98 | ▼0.55% |
| Сребро | 25.68 | ▲1.17% |
| Пшеница | 541.75 | ▼0.43% |
| Срочност | Цена | Δ% |
|---|---|---|
| US 10 Year | 112.86 | ▲0.28% |
| Germany Bund 10 Year | 128.61 | ▲0.03% |
| UK Long Gilt Future | 92.36 | ▲0.41% |